Meerrittenkaart of abonnement? De mobility app vereenvoudigt je keuze

In post-coronatijden reizen werknemers niet meer dagelijks op en neer om te werken. Vaak zijn ze meerdere dagen afwezig op de werkplek door thuiswerk, deeltijds of satellietwerken. Veel van hen ontdekten bovendien het plezier van de fiets.

We zoeken voor jou uit wat voor hen de beste optie is, een meerrittenkaart of abonnement?

Gepubliceerd op 10 april 2020

 

In de post-coronatijden reizen medewerkers niet meer dagelijks op en neer om te werken. Vaak zijn ze meerdere dagen afwezig op de werkplek door thuiswerk, deeltijds of satellietwerken. Veel van hen ontdekten bovendien het plezier van de fiets in de coronaperiode. Voor hen is een klassiek abonnement op het openbaar vervoer niet altijd meer de beste oplossing. We zoeken voor jou uit wat voor hen wel de beste optie is, een meerrittenkaart of abonnement?

We lichten al een tipje van de sluier. De Olympus mobiliteitsoplossing blijkt vaak de beste. Ze biedt digitaal meerrittenkaarten aan van de Lijn, NMBS, MIVB en TEC, en altijd op een gebruiksvriendelijke manier.

Hieronder lees je hoe je meerrittenkaarten aanschaft via de Olympus app en in welke gevallen die voordeliger uitkomen dan een abonnement.

Telewerk als de norm

De coronacrisis verplichtte veel bedrijven ertoe om hun medewerkers te laten telewerken. Ondertussen is het in ieder geval volledig ingeburgerd in onze maatschappij. Telewerken is ‘het nieuwe normaal’.

Medewerkers die twee à drie dagen per week thuiswerken voelen zich alvast een pak gelukkiger, gewoon al door de tijdswinst die ze boeken met het wegvallen van hun woon-werkverplaatsing. En iedereen weet dat gelukkige werknemers productiever zijn. Daar wordt je bedrijf alleen maar beter van!

Deze shift biedt alvast opportuniteiten om de grote mobiliteitskost die het woon-werkverkeer met zich meebrengt even te herbekijken. Op dit ogenblik kiest een bedrijf vaak voor een abonnementsformule.

Maar is dat wel altijd de meest gunstige? De keuze tussen een meerrittenkaart of abonnement valt tegenwoordig niet meer automatisch.

Werknemers die vroeger vijf dagen op vijf hetzelfde traject aflegden waren gebaat bij een abonnementsformule. Dat was ook de beste keuze voor de werkgever op het vlak van kosten.

In post-coronatijden kunnen meerrittenkaarten zoals tien-rittenkaarten een betere keuze zijn dan een abonnement en de mobiliteitskosten optimaliseren.

Wat is het meest gunstig, een meerrittenkaart of abonnement?

 

1. Meerrittenkaart of abonnement voor werknemers die bus en tram van De Lijn nemen in Vlaanderen

Een maandabonnement van De Lijn kost €49 voor één maand. Met de aankoop van m-cards van De Lijn in de Olympus-app bespaar je in één maand tot 44%, mits je drie dagen per week geen woon-werkverplaatsingen hoeft af te leggen. Telewerk biedt dus een optimalisatie van de mobiliteitskosten.

We merken hierbij op dat niet alleen thuiswerk aanleiding kan geven tot minder nood aan woon-werkverplaatsingen met het openbaar vervoer, maar ook deeltijds werken, fietsverplaatsing en satellietwerken werken daaraan mee.

Hieronder vind je enkele screenshots van de aankoop van een m-card in de Olympus-app, goed voor tien ritten.

2. Meerrittenkaart of abonnement voor werknemers die in Brussel de metro, tram of bus van MIVB nemen

Bij MIVB is een abonnement iets duurder ten opzichte van een meerritten kaart dan in verhouding bij De Lijn. De totale besparing kan hier dan ook oplopen tot 58% op 1 jaar tijd.

Hieronder vind je enkele screenshots van de aankoop van Brupass10 in de OIympus-app. Je merkt meteen hoe voordelig die is in vergelijking met een abonnement.

3. Meerrittenkaart of abonnement voor de pendelaars met de trein?

Een treinabonnement is sowieso goedkoop en bijna altijd de beste formule. Zeker als je als werkgever gebruik maakt van de derdebetalersregeling van de NMBS, en de kost van het treinabonnement volledig ten laste neemt. De overheid betaalt dan 20% van de abonnementsprijs terug.

Of een meerrittenkaart goedkoper is dan een abonnement hangt af van de afstand tussen woon- en werkplaats. In een het geval van drie niet-pendeldagen blijkt een meerittenkaart slechts goedkoper te zijn vanaf een afstand van meer dan 70 km.

Eén geïntegreerde mobiliteitstool

Bedrijven worden in post-coronatijd nog meer dan vroeger geconfronteerd met flexibel verplaatsingsgedrag van hun medewerkers.

  • Elk personeelslid heeft zijn/haar eigen mobiliteitsmodi die individueel verschillend zijn.
  • Een cafetariaplan biedt traditioneel al heel wat keuzes.
  • Het mobiliteitsbudget wint steeds meer medewerkers over.

Met de vele keuzemogelijkheden van het Olympus platform bied je bijna mobiliteit op maat. Tegelijk krijgen ze een eenvoudige tool om het overzicht te bewaren van hun verplaatsingen. Onze app toont automatisch de meest voordelige optie.

Meer informatie?