mobiliteitscijfers na lockdown tonen opmars cambio

We hervatten het normale leven beetje bij beetje. We hebben je al de deelvervoercijfers tot eind mei getoond. Het leek ons interessant om het mobiliteitsgebruik in de Olympus-app opnieuw te analyseren en jullie de mobiliteitscijfers na de lockdown te geven, dus vanaf juni 2020. Het meest opvallende resultaat? De verbluffende opmars van deelwagen Cambio.

Impact van corona op mobiliteitsgebruik in de Olympus-app

Hoewel de lockdown al enkele maanden achter ons ligt, houdt het coronavirus ons dagelijks leven nog steeds in haar greep. Sociale en culturele activiteiten, winkelen, wandelen in de stad … In vergelijking met het pre-coronatijdperk ervaren we al die activiteiten nog altijd totaal anders. Benieuwd naar de mobiliteitscijfers na de lockdown?

Naast ons sociaal en privéleven ziet ook ons professioneel leven er helemaal anders uit. Bedrijven laten hun werknemers nog vaak thuiswerken. Dat zorgt ervoor dat het aantal woon-werkverplaatsingen beperkt blijft. Ook de dienstverplaatsingen blijven tot een minimum beperkt omdat fysieke meetings nog altijd de uitzondering zijn.

Het is duidelijk, de coronacrisis heeft een enorme én blijvende impact op de mobiliteit. We herhalen hieronder even kort de mobiliteitscijfers tot eind mei. Toen zaten we nog in volle lockdown en waren de gevolgen voor alle vervoersmodi groot. Vervolgens hebben we het dan over de mobiliteitscijfers na de lockdown.

De mobiliteitscijfers in volle lockdown

  • Het openbaar vervoer kende een terugval tot onder de 10% in april. In mei was er een licht herstel tot net geen 20%.
  • De impact en daling bij de deelfietsen waren minder groot. Het dieptepunt lag in april, in mei was er een licht herstel richting de 60%.
  • Autodelen via Cambio was een heel ander verhaal. In april lagen de cijfers nog hoger dan in januari maar de impact van de lockdown werd duidelijk zichtbaar in mei.

De algemene conclusie toen? Corona had minder invloed op het gedeeld vervoer dan op het openbaar vervoer. Het individueel transport via deelfiets of deelwagen was voor de mensen een minder grote drempel dan het nemen van trein, tram of bus.

De mobiliteitscijfers na de lockdown

Omdat we sinds 8 juni met zijn allen ‘het normale leven’ hebben hervat, hebben we het mobiliteitsgebruik in de Olympus-app opnieuw geanalyseerd. Dit zijn de mobiliteitscijfers na de lockdown.

mobiliteitscijfers na de lockdown
  • Het openbaar vervoer ervaart een stijging van het aantal ritten. De positieve evolutie is het meest zichtbaar bij de NMBS, terwijl De Lijn en MIVB onder de 40% blijven.
  • De deelfietsen zaten in juni al op hetzelfde niveau als in januari, die trend zet zich voort in juli.
  • Autodelen via Cambio vertoont het opvallendste resultaat, in juli ligt het gebruik ervan nog boven de benchmark van januari.

De conclusie van de mobiliteitscijfers van eind juli? Het openbaar vervoer kent een herstel. Wellicht is het veiligheidsgevoel bij veel mensen teruggekeerd vanwege de verplichting een mondmasker te dragen. Deelfietsen blijven als individueel transportmiddel enorm populair en ook in de komende maanden zullen ze wellicht nog meer aan populariteit winnen. Maar de beste leerling van de klas is deelwagen Cambio, sinds kort in de Olympus-app. Tijdens de lockdown kende die de meest spectaculaire terugval, maar nu veert die verbluffend recht.

Meer weten over onze Olympus-app?

Neem contact met het Olympus-team, of vraag meteen een demo van de Olympus-app aan.

Lees onze andere blogartikels