Versie 1.2.0 van 25 september 2019: (download hier)
Aanpassingen tov vorige versie :

  • Toevoegen bepalingen privé budget
  • Toevoegen nieuwe provider Mobit
  • Wijzigingen algemene voorwaarden Cambio, geldig vanaf 1 juli 2019

Deze Gebruikersvoorwaarden zijn van toepassing op elk gebruik van de Olympus App, die wordt beheerd en uitgebaat door de naamloze vennootschap OLYMPUS MOBILITY (hierna ook aangeduid met ‘wij’ of ‘ons’), gevestigd te 1000 Brussel, Theresianenstraat 7/A, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0638.809.930.

Deze Gebruikersvoorwaarden gelden tevens als algemene contractvoorwaarden voor de Rechtstreekse Gebruikers, zowel voor het gebruik van de Olympus App als Third Party Apps.

  1. Definities

Olympus App : de mobiele app door ons ontwikkeld die de Gebruikers toelaat om toegang te verkrijgen tot het aanbod van Mobiliteitsdiensten.

Third Party Apps : de mobiele apps van derde partijen via dewelke wij Mobiliteitsdiensten aanbieden aan Rechtstreekse Gebruikers, en waarbij de toegang van de Rechtstreekse Gebruikers tot de app zelf louter beheerd en geregeld wordt door de derde partij in kwestie. Bv. Banking-Apps.

Gebruikers : de Rechtstreekse Gebruikers en de Onrechtstreekse Gebruikers. Het betreft uitsluitend consumenten in de zin van het WER (“iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen”). De Gebruikers worden in het algemeen hierna ook aangeduid met ‘u’ of ‘uw’. Een Gebruiker kan de hoedanigheid van Rechtstreekse en Onrechtstreekse Gebruiker combineren.

Rechtstreekse Gebruikers : elke Gebruiker die – al dan niet via een tussenpersoon – met ons in rechtstreeks contractueel verband treedt om Mobiliteitsdiensten te kopen via de Olympus App of via Third Party Apps.

Onrechtstreekse Gebruikers : elke Gebruiker die in contractueel verband (zoals: arbeidsovereenkomst, zelfstandige samenwerking, mandaat,…) staat met een Bedrijfsklant (de Werkgever) en daardoor op regelmatige wijze toegelaten werd om van de Olympus App gebruik te maken en Mobiliteitsdiensten te kopen.

Bedrijfsklant : de Onderneming (waaronder te verstaan: ieder die geen Consument is in bovenvermelde zin) die met ons of met een andere Bedrijfsklant in contractueel verband treedt om via ons Mobiliteitsdiensten aan te schaffen en/of toegang te krijgen of te geven tot de Olympus App voor één of meerdere van volgende categorieën personen:

– voor zichzelf;
– voor Onrechtstreekse Gebruikers waarmee zij in contractueel verband staat (voor hen gelden zij als Werkgever);
– voor andere Bedrijfsklanten waarmee zij in contractueel verband staan;

Mobiliteit Resource Provider (afgekort als: MRP) : de partij die Mobiliteitsdiensten aanbiedt op de markt en waarmee Olympus Mobility in contractueel verband staat om deze Mobiliteitsdiensten aan te bieden via de Olympus App en/of Third Party Apps. Bv. Cambio, NMBS, De Lijn, …

Mobiliteitsdienst : een goed of dienst met betrekking tot mobiliteit, dat aangeboden wordt via de Olympus App en/of Third Party Apps, en dat verschaft wordt door een MRP en dat kan bestaan uit één of meerdere van de volgende zaken: openbaar verkoop, parkeerdiensten, huren of uitlenen van vervoermiddelen, gebruik van oplaadinfrastructuur, aankoop van brandstof, of andere goederen of diensten met betrekking tot mobiliteit welke Olympus Mobility verkiest hieraan toe te voegen.

Token : een materieel voorwerp dat aan een Gebruiker toegang kan verschaffen tot bepaalde Mobiliteitsdiensten en dat uitgegeven wordt door derden en dat onder de verantwoordelijkheid valt van derden. Voorbeelden zijn een tankkaart of de Mobib-kaart.

Werkgever : de Bedrijfsklant die met ons in contractueel verband treedt om via ons toegang te geven tot de Olympus App voor Onrechtstreekse Gebruikers waarmee zij in contractueel verband staat. Het contractueel verband tussen de Werkgever en de Onrechtstreekse Gebruiker is niet noodzakelijk een arbeidsovereenkomst, dit kan ook een zelfstandige samenwerking of mandaat zijn of een andere vorm van contractuele relatie.

  1. Toepassing

Deze Gebruikersvoorwaarden zijn van toepassing voor en op ieder die gebruik maakt van de Olympus App, de Third Party Apps en de via ons aangeboden Mobiliteitsdiensten.

Onder gebruik in de zin van dit artikel wordt ook beschouwd het loutere raadplegen van de Olympus App en het downloaden van de Olympus App.

Deze Gebruikersvoorwaarden gelden daarnaast als algemene contractvoorwaarden voor de Rechtstreekse Gebruikers, die deze aanvaarden alvorens gebruik te kunnen maken van de Olympus App, de Third Party Apps en de Mobiliteitsdiensten.

  1. Opgave gegevens

De aanmaak van een Gebruiker vergt het doorgeven van een aantal persoonsgegevens. De Gebruiker ziet erop toe dat deze ten allen tijde correct zijn. Het doorgeven van gebeurlijke wijzigingen is de eigen verantwoordelijkheid van de Rechtstreekse Gebruiker, die dit rechtstreeks kan doen, en van de Onrechtstreekse Gebruiker, die dit zal doorgeven aan de Bedrijfsklant die hem toegang verschafte.

De Bedrijfsklanten zien erop toe dat hun eigen gegevens en die van de Gebruikers aan wie zij toegang verschaften ten allen tijde correct zijn.

Er kunnen op later tijdstip aan de Gebruikers en Bedrijfsklanten bijkomende gegevens gevraagd worden naar gelang deze nodig of nuttig zijn voor het verbeteren van de bestaande dienstverlening of voor uitbreiding van de dienstverlening.

In zoverre wij genoodzaakt zouden worden om hetzij reeds doorgegeven gegevens te verifiëren, hetzij bijkomende gegevens op te vragen met betrekking tot een Gebruiker of Bedrijfsklant, en dit om dwingende redenen of redenen van groot belang (voorbeeld: opsporen van fraude, onderzoek van incidenten, op rechterlijk bevel,…) dan verbinden de Gebruikers en Bedrijfsklanten zich ertoe zonder verwijl alle noodzakelijke medewerking hieraan te verschaffen.

De persoonsgegevens worden door ons verwerkt in overeenstemming met de privacy policy opgenomen verder in deze gebruikersvoorwaarden.

  1. Budget opladen

Er kan per Gebruiker een budget opgeladen worden dat met behulp van de Olympus App gebruikt kan worden voor het aanschaffen van Mobiliteitsdiensten. Voor de Onrechtstreekse Gebruiker valt dit onder de verantwoordelijkheid van de Werkgever. Voor de Rechtstreekse Gebruiker is dit een eigen verantwoordelijkheid.

De Onrechtstreekse Gebruiker heeft de mogelijkheid om los van het via de Werkgever verkregen budget, ook een eigen privé-budget op te laden. Voor wat dit privé-budget betreft, geldt de Gebruiker in kwestie dan als Rechtstreekse Gebruiker. Deze contractuele relatie bestaat rechtstreeks met Olympus Mobility en wordt afzonderlijk behandeld van de eerder bestaande onrechtstreekse relatie via de Werkgever. De Werkgever in kwestie krijgt geen informatie over het privé-budget, noch over de daarmee verrichte aankopen.

Voor het door Rechtstreekse Gebruikers opgeladen budget en voor de door hen gebruikte Mobiliteitsdiensten worden geen facturen uitgeschreven, dit kan enkel voor Bedrijfsklanten conform de met hen gesloten contracten.

Een oplaadbeurt door een Gebruiker zelf dient minstens 10,00 euro te bedragen en is onderworpen aan een transactiekost van 1,79 euro. Een Gebruiker kan zelf een budget opladen van ten hoogste 150,00 euro. Voor deze oplading kan gebruik gemaakt worden van een Maestro bankkaart of van een Mastercard. De Gebruiker is gehouden steeds een afdoende budget te voorzien en zo nodig bij te storten zoals voorzien in artikel 12.

Het door de Rechtstreekse Gebruiker opgeladen budget wordt na beëindiging van de overeenkomst aan de Rechtstreekse Gebruiker teruggestort, en wel op het einde van de tweede maand die volgt op de maand waarin deze overeenkomst een einde neemt. Olympus Mobility hanteert deze termijn louter voor het geval er ten laste van de Rechtstreekse Gebruiker in de periode na de beëindiging nog kosten zouden vastgesteld worden. Er worden geen intresten op enig terug te storten bedrag gerekend. Terugstorting impliceert geen afstand van enig vorderingsrecht.

Olympus Mobility zal de Rechtstreekse Gebruikers bijstand verlenen bij eventuele problemen bij het gebruik van het systeem voor online betaling en zal de te contacteren partij zijn in geval van vragen hieromtrent (waaronder over chargebacks, klachten van welke aard dan ook, annuleringen en terugbetalingen). Er kan contact opgenomen worden op het mailadres support@olympus-mobility.com.

  1. Aangeboden diensten

Olympus Mobility stelt het gebruik van de Olympus App ter beschikking van de Gebruikers. Via de Olympus App, naar gelang het geval al dan niet in combinatie met een Token, kan toegang bekomen worden tot de Mobiliteitsdiensten die in de Olympus App als zijnde beschikbaar staan vermeld.

Het aanbod van Mobiliteitsdiensten kan variëren buiten de wil van Olympus Mobility. De Gebruiker erkent dat dergelijke wijzigingen geen aanleiding kunnen geven tot wijziging of beëindiging van andere verbintenissen onder deze overeenkomst.

In geval van technische moeilijkheden met de Olympus App kan de gebruiker contact opnemen via e-mail op support@olympus-mobility.com.

  1. Gebruik van Third Party Apps

De Rechtstreekse Gebruiker die via een Third Party App de Mobiliteitsdiensten aanschaft aanvaardt daarvoor deze gebruikersvoorwaarden.

Wij komen in dat geval enkel tussen voor de bestelling van de Mobiliteitsdiensten zelf. De afhandeling van de betaling gebeurt met de Third Party App zelf en valt onder de verantwoordelijkheid van de financiële dienstverlener die in de Third Party App aangeduid is.

De Rechtstreekse Gebruiker blijft ten allen tijde persoonlijk gehouden tot betaling van de bestelling t.a.v. Olympus Mobility.

Het bestellen van Mobiliteitsdiensten via Third Party Apps is voorbehouden voor de Rechtstreekse Gebruikers en is niet toegelaten voor Bedrijfsklanten. Elke persoon die van een Third Party App gebruik maakt om Mobiliteitsdiensten aan te kopen wordt geacht dit in de hoedanigheid van consument te doen en wordt als dusdanig als Rechtstreekse Gebruiker beschouwd.

Wie geen consument is kan een bedrijfsaccount aanmaken bij ons of onze partners, meer informatie en een lijst daarvan is terug te vinden op onze website.

  1. Indirect Sales Agreement met NMBS voor Bedrijfsklanten

Bedrijfsklanten die via de Olympus App treintickets willen kunnen aankopen of dat recht aan Gebruikers willen verschaffen dienen een Indirect Sales Agreement met NMBS af te sluiten.

Voor meer informatie daarover neemt de Bedrijfsklant contact op met een van onze partners (opgesomd op onze website) of met ons per e-mail op info@olympus-mobility.com.

  1. Herroepingsrecht voor consumenten bij overeenkomsten op afstand

De Onrechtstreekse Gebruiker kan niet van het wettelijke herroepingsrecht gebruik maken nu deze niet in eigen hoedanigheid met ons in rechtstreeks contractueel verband de Mobiliteitsdiensten voor eigen rekening aankoopt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.

De Rechtstreekse Gebruiker kan niet van het wettelijke herroepingsrecht gebruik maken bij het aankopen van Mobiliteitsdiensten nu het gaat om diensten in de zin van art. VI.53, 12° Wetboek Economisch Recht waarvoor dit recht is uitgesloten.

De Rechtstreekse Gebruiker kan wel voor de overeenkomst die hij met ons sluit m.b.t. het recht om van de Olympus App gebruik te maken, het herroepingsrecht voor consumenten inroepen vermits de overeenkomst op afstand wordt gesloten.

Dit houdt in dat deze Rechtstreekse Gebruiker het recht heeft om binnen de 14 dagen na sluiting van de overeenkomst, zonder opgave van redenen hier alsnog van af te zien, mits dit aan ons binnen die termijn wordt meegedeeld. Dit kan eenvoudig door binnen de Olympus App de overeenkomst stop te zetten met de daarvoor voorziene functie, waarop een bevestiging van ontvangst per e-mail volgt. Anderzijds mag de Consument daarvoor ook gebruik maken van het volgende, wettelijk voorziene, modelformulier:

–Aan Olympus Mobility NV, Theresianenstraat 7/A – 1000 Brussel of via info@olympus-mobility.com:

–Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*):

–Besteld op (*)/Ontvangen op (*):

–Naam/Namen consument(en):

–Adres consument(en):

–Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)

–Datum

(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.

Voor vooraf aan het inroepen van het herroepingsrecht reeds bestelde Mobiliteitsdiensten geldt geen herroepingsrecht, gelet op art. VI.53, 12° WER zoals voornoemd.

Reeds opgeladen budget wordt terugbetaald met hetzelfde betaalmiddel binnen de 14 dagen na inroeping van het herroepingsrecht, onder voorbehoud van inhouding door ons van een redelijke provisie zo er Mobiliteitsdiensten verbruikt werden vooraf aan de inroeping van het herroepingsrecht waar wij niet binnen dergelijk korte termijn de volledige kostprijs van kennen.

  1. Persoonlijk gebruik van de Olympus App

Van de Olympus App kan alleen gebruik gemaakt worden door de Gebruiker, die daarvoor van een werkgever uitdrukkelijke toelating heeft gekregen of bij wie, zo het een Rechtstreekse Gebruiker betreft, de uitdrukkelijke toelating volgt uit de aanvaarding van deze Gebruikersvoorwaarden.

Deze toelating is persoonlijk en is niet overdraagbaar.

De Olympus App mag enkel gebruikt worden voor het verschaffen van Mobiliteitsdiensten voor de Gebruiker zelf, tenzij er door de Werkgever aan een Onrechtstreekse Gebruiker uitdrukkelijk toelating is gegeven om Mobiliteitsdiensten eveneens voor welbepaalde derden te verschaffen, bijvoorbeeld gezinsleden.

In geen enkel geval mag de Gebruiker via de Olympus App Mobiliteitsdiensten aan derden verstrekken tegen betaling.

De Gebruiker is volledig verantwoordelijk voor het gebruik dat niet-geautoriseerde derden van de Olympus App en de Mobiliteitsdiensten zouden maken via de aan de Gebruiker verschafte toegang. Wij raden de Gebruiker aan om een schermbeveiliging op het toestel te zetten ten einde oneigenlijk gebruik te voorkomen.

De Gebruiker moet ons onmiddellijk inlichten wanneer vermoed wordt dat gebruik is gemaakt van de Olympus App door niet-geautoriseerde derden.

Teneinde dergelijke en andere niet-toegelaten handelingen te voorkomen en te bestrijden behouden wij ons het recht voor het gebruik van de Olympus App te monitoren en elk gebruiksrecht op te schorten of in te trekken van of de toegang te weigeren aan personen ten aanzien van wie vermoedens van het stellen van niet-toegelaten handelingen bestaan. Dergelijke vermoedens kunnen volgen uit het vaststellen van het gebruik van de Olympus App op ongebruikelijke wijze of op een wijze die misbruik doet vermoeden. De termen ‘ongebruikelijke wijze’ en ‘misbruik’ worden door ons autonoom ingevuld.

Dergelijke opschorting, intrekking of weigering van toegang kan geen aanleiding geven tot enig recht op schadevergoeding of terugbetaling.

  1. Correct gebruik van de Olympus App

Voor zover dit niet uitdrukkelijk is toegelaten door de wet, zal de Gebruiker er zich van onthouden:

    • de Olympus App te decompileren of ‘reverse-engineeren’ om de broncode ervan te reproduceren en/of te vertalen;
    • technische voorzieningen die bedoeld zijn om de Olympus App te beschermen (laten) verwijderen of (laten) omzeilen;
    • de Olympus App te kopiëren, distribueren, in licentie uit te geven of daarvan afgeleide werken te maken.
  1. Voorwaarden van de Mobiliteitsdiensten en contractuele verhouding met MRP

Het aanschaffen van een Mobiliteitsdienst via de Olympus App houdt steeds de onvoorwaardelijke aanvaarding in door de Gebruiker van alle voorwaarden die de MRP, die de Mobiliteitsdienst verleent, hanteert ten aanzien van de personen die van deze Mobiliteitsdienst gebruik maken (hierna ook: ‘Voorwaarden van de MRP’). De Gebruiker verbindt zich ertoe om de Voorwaarden van de MRP stipt na te leven, alsmede deze naleving op te leggen aan personen die via de Gebruiker (mede) gebruik maken van de Mobiliteitsdienst in kwestie. De Gebruiker is voor deze personen verantwoordelijk.

Van zijn kant verbindt ook de Bedrijfsklant zich ertoe, in zoverre voor hem relevant, om van de Voorwaarden van de MRP kennis te nemen en aanvaardt hij deze.

De Voorwaarden van de MRP worden autonoom bepaald en ingevuld door de MRP in kwestie en vallen buiten onze verantwoordelijkheid. De Voorwaarden van de MRP bestaan uit elk voorschrift, reglement, algemene of bijzondere bepaling die de MRP in kwestie hanteert en kenbaar maakt, onder welke vorm dan ook en op welke wijze dan ook: weze het door deze uit te hangen, door deze online te plaatsen, door deze op een andere wijze te publiceren of kenbaar te maken, zelfs mondeling, en in om het even welke landstaal. Het kan daarbij gaan om voorschriften die algemeen gelden of slechts voor bepaalde groepen of zelfs op individueel niveau. Inbegrepen zijn tevens alle voorschriften die van overheidswege opgelegd worden ten aanzien van de personen die van de Mobiliteitsdienst in kwestie gebruik maken.

De Gebruiker en de Bedrijfsklant aanvaarden en erkennen dat de MRP het recht heeft de Voorwaarden van de geleverde mobiliteitsdiensten eenzijdig te wijzigen. Onder voorwaarde dat Olympus Mobility op correcte wijze en rechtstreeks door de MRP op de hoogte gebracht is van deze gewijzigde voorwaarden zullen deze wijzigingen door Olympus Mobility kenbaar gemaakt en ter acceptatie voorgelegd worden via de Olympus App.

Voor wat betreft de openbare vervoersmaatschappijen NMBS, De Lijn, MIVB en TEC  komt bij het bestellen van een vervoersticket door de Gebruiker een rechtstreekse  overeenkomst tussen deze openbare vervoersmaatschappij en de Gebruiker tot stand: Olympus Mobility biedt deze Mobiliteitsdiensten aan in naam en voor rekening van de maatschappij in kwestie.

MobiliteitsdienstAlgemene voorwaarden
NMBSZie voorwaarden NMBS op http://www.belgianrail.be rubriek klantendienst
Voor Raileasepas zie Voorwaarden Raileasepas en Railease via Olympus app
B-ParkingZie website B-Parking op http://www.b-parking.be rubriek parkeertarieven en parkeerreglementen
Lijst parkings met laadfaciliteiten op website B-Parking http://www.b-parking.be in rubriek faciliteiten-opladen
Blue-bikeZie algemene voorwaarden op http://www.blue-bike.be rubriek ‘algemene voorwaarden’
CambioZie algemene voorwaarden op http://www.cambio.be rubriek ‘algemene voorwaarden’
VABZie voorwaarden VAB op http://www.vab.be
De LijnZie voorwaarden op website http://www.delijn.be rubriek algemene reisvoorwaarden en meer specifiek https://static.delijn.be/Images/Algemene%20Reisvoorwaarden%20feb%202018%20def_tcm3-15888.pdf
MIVBZie voorwaarden op website http://www.mivb.be rubriek ‘vervoersregels’
SRWTZie voorwaarden op website http://www.infotec.be
VeloZie voorwaarden op https://www.velo-antwerpen.be
4411Zie voorwaarden op https://www.4411.be/
MobitZie voorwaarden op https://www.mobit.eu/
  1. Tarieven

Bij het aanschaffen van een Mobiliteitsdienst via de Olympus App wordt door ons een budgetcheck uitgevoerd, m.a.w. wordt nagegaan of er voldoende budget beschikbaar is. Deze budgetcheck wordt met zorg uitgevoerd maar impliceert niet dat het budget desalniettemin niet overschreden kan worden, onder andere door onvoorziene meerkosten (bv. langer dan toegelaten gebruik van Velo, Mobit of Blue-bike) of door Mobiliteitsdiensten waarvan de exacte prijs vooraf niet gekend is (bv. parkeren).

Voor bepaalde Mobiliteitsdiensten is de voorafgaande budgetcheck technisch niet mogelijk (bv. Cambio) zodat de bestede som naderhand op het budget wordt afgerekend. Is de budgetstand negatief dan dient dit ten allen tijde en zo spoedig mogelijk te worden aangezuiverd door bijkomend budget op te laden of het tekort rechtstreeks te storten aan Olympus Mobility. Voor wat betreft de Rechtstreekse Gebruiker behouden wij ons het recht voor hiervoor zo nodig aan te manen, door berichten binnen de Olympus App te sturen of per e-mail of met andere communicatiemiddelen, en behouden wij ons het recht voor om bij gebreke aan tijdige aanzuivering intresten aan te rekenen aan de wettelijke intrestvoet vanaf de eerste aanmaning.

De tarieven van de Mobiliteitsdiensten worden kenbaar gemaakt in de Olympus App of de Third Party App en gelden als aanvaard door het loutere gebruik van deze App. Deze tarieven zijn inclusief BTW.

Er kan een servicekost worden aangerekend bij de aankoop van Mobiliteitsdiensten. Is dat het geval dan wordt deze steeds in de bestelprocedure duidelijk en afzonderlijk van de kost van de Mobiliteitsdiensten zelf vermeld, vooraf aan de eigenlijke bestelling.

  1. Duurtijd

De duurtijd van het gebruiksrecht van de Onrechtstreekse Gebruiker wordt bepaald door de contractuele relatie tussen ons en de Werkgever en/of de Bedrijfsklant(en) in de ketting via dewelke de Gebruiker de toegang krijgt. De verantwoordelijkheid voor het verschaffen, het opschorten en het beëindigen van deze toegang ligt bij de Bedrijfsklant(en) in kwestie en Olympus Mobility kan daarvoor niet aansprakelijk gehouden worden.

De duurtijd van de overeenkomst tussen ons en de Rechtstreekse Gebruiker die de Olympus App gebruikt is onbepaald. Deze kan door beide partijen met onmiddellijke ingang en zonder opgave van redenen beëindigd worden (voor de Rechtstreekse Gebruiker is deze functie in de Olympus App voorzien), zonder recht op schadevergoeding louter op basis van deze beëindiging. Door deze Rechtstreekse Gebruiker reeds bestelde Mobiliteitsdiensten kunnen, in geval de overeenkomst door ons wordt beëindigd, nog opgebruikt worden, behoudens indien de oorzaak van deze beëindiging gelegen is in een ernstige wanprestatie van de kant van deze Rechtstreekse Gebruiker die redelijkerwijze verantwoordt dat wij onze dienstverlening onmiddellijk beëindigen.

Wij behouden ons steeds het recht voor de dienstverlening geheel of gedeeltelijk op te schorten in geval van misbruik of vermoeden van misbruik van de kant van de Gebruiker of van iemand waar de Gebruiker voor dient in te staan.

  1. Aansprakelijkheid
    1. Gebruik van de Olympus App

De Olympus App is beschikbaar zoals in de huidige staat en dient enkel gebruikt te worden voor de doeleinden die uitdrukkelijk worden vermeld. Deze doeleinden zijn algemeen en zijn niet toegespitst op een persoonlijke of individuele situatie of hoedanigheid. Het gebruik van de Olympus App is uitsluitend op eigen risico. Wij leveren inspanningen om ervoor te zorgen dat de Olympus App bruikbaar is voor de operating systems van mobiele toestellen met iOS of Android doch kunnen nooit de werking garanderen voor alle versies, noch voor nieuwe versies, noch voor het blijven ondersteunen van oude versies. De hardware-vereisten voor het gebruik van de Olympus App kunnen variëren in functie van de ontwikkeling van de software. Olympus Mobility kan nooit aansprakelijk gehouden worden voor de geschiktheid van een mobiel toestel of operating system van een Gebruiker voor de Olympus App op enig ogenblik.

2. Mobiliteitsdiensten

Wij zijn op geen enkele manier aansprakelijk voor de levering of uitvoering van de Mobiliteitsdiensten zelf. Olympus Mobility komt niet tussen in de uitvoering van de Mobiliteitsdiensten door de MRP’s en kan niet aansprakelijk gehouden worden voor enig handelen of in gebreke blijven van een MRP. Elke aanspraak aangaande de levering of uitvoering van Mobiliteitsdiensten aan de Gebruiker dient door de Gebruiker tot de MRPzelf gericht te worden. Alle vorderingsrechten dienaangaande worden voor zoveel als nodig mee overgedragen aan de Gebruiker bij het aanschaffen van de Mobiliteitsdiensten in de Olympus App. Terugbetaling van via de Olympus App bestelde of aangeschafte Mobiliteitsdiensten is ten allen tijde uitgesloten, zelfs bij onrechtmatig gebruik van de aan een Gebruiker verleende toegang tot de Olympus App door derden.

Op de uitsluiting van terugbetaling gelden volgende uitzonderingen

MRP Omschrijving
De LijnDe prijs van het M-Ticket wordt in principe onder geen enkel beding terugbetaald, tenzij in uitzonderlijke gevallen die te wijten zijn aan De Lijn of de M-Leverancier waardoor de Gebruiker geen gebruik zou hebben kunnen maken van zijn M-Ticket. Hiervoor dient de Gebruiker contact op te nemen met de klantendienst van De Lijn.
NMBSDe Gebruiker heeft recht op compensatie bij vertraging van meer dan 60 minuten aan 100% van de waarde van een enkele reis. Een compensatie aanvragen kan enkel bij de NMBS via Hoe compensatie aanvragen.

Deze uitzonderingen vallen uitsluitend onder verantwoordelijkheid van de vermelde MRP en Olympus Mobility is niet verantwoordelijk voor eventuele wijziging hiervan of voor de wijze van uitvoering.

3.Tokens

In zoverre voor het gebruik van Mobiliteitsdiensten een Token vereist is, valt dit Token en de werking en beschikbaarheid ervan uitsluitend onder de aansprakelijkheid van de uitgever van dat Token, en in geen geval onder onze aansprakelijkheid.

4. Informatie

Wij leveren grote inspanningen om ervoor te zorgen dat de aangeboden informatie volledig, juist, nauwkeurig en bijgewerkt is, doch ondanks deze inspanningen kunnen er zich onjuistheden voordoen. Indien de verstrekte informatie onjuistheden zou bevatten, of indien bepaalde informatie onbeschikbaar zou zijn, zal getracht worden dit zo snel mogelijk te corrigeren, en indien u onjuistheden zou vaststellen, kan u ons contacteren via onze contactgegevens zoals vermeld in deze Gebruiksvoorwaarden.

5. Beschikbaarheid

Wij spannen ons in om de Olympus App met alle redelijke middelen beschikbaar te houden en te beveiligen en eventuele ongemakken veroorzaakt door technische fouten zoveel mogelijk te beperken. Wij kunnen echter de mogelijkheid niet uitsluiten dat er haperingen of periodes van niet-beschikbaarheid optreden, al dan niet door toedoen van derden, en om die reden kan er geen ononderbroken toegang gegarandeerd worden.

6. Aansprakelijkheidsbeperking

Noch wij, noch onze werknemers, agenten, medewerkers, bestuurders, gemandateerden, commerciële partners, freelancers, aangestelden of rechtsopvolgers zijn aansprakelijk voor indirecte schade, onrechtstreekse schade of gevolgschade (zoals, maar niet beperkt tot, tijdverlies, emotionele schade, verlies van een kans, verlies van goodwill, commerciële schade, dataverlies, winstderving, etc.), noch contractueel, noch buitencontractueel. Niets in deze Gebruikersvoorwaarden sluit onze aansprakelijkheid uit voor bewezen opzet, grove schuld of bedrog. In zoverre de mogelijkheid tot uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid onder de in een concreet geval toepasselijke wetgeving beperkt is, wordt de toepassing van dit artikel overeenstemmend beperkt tot de conform de toepasselijke wetgeving maximaal toegelaten beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid zonder dat dit artikel in haar geheel is aangetast door nietigheid of ongeldigheid.

7. Aansprakelijkheid Gebruikers tegenover MRP’s

Olympus Mobility kan in een aantal gevallen uit hoofde van haar contracten met de MRP’s door hen rechtstreeks aangesproken worden tot vergoeding van schade wegens enige wanprestatie, wanuitvoering of onrechtmatige daad begaan door Gebruikers, die zich de Mobiliteitsdiensten hebben verschaft via de Olympus App of Third Party Apps.

De afwikkeling hiervan gebeurt voor wat de Onrechtstreekse Gebruikers betreft via de Bedrijfsklant van wie zij toegang kregen tot de Olympus App.

De Rechtstreekse Gebruikers verbinden er zich toe om, op voorlegging door ons van de door de MRP overgemaakte schadevordering, deze binnen de 15 dagen te betalen, rechtstreeks aan de MRP, tenzij gegronde redenen van protest ons met gebeurlijke bewijsstukken bezorgd worden binnen dezelfde termijn. Wij behouden ons het recht voor een dergelijke schadevordering aan de MRP over te dragen zodat hij de Rechtstreekse Gebruiker zelf kan aanspreken en Olympus Mobility buiten zake wordt gelaten.

Onterechte weigering van de Rechtstreekse Gebruiker om onder dit artikel verschuldigde  schadevergoeding te betalen geeft Olympus Mobility het recht om haar dienstverlening onmiddellijk op te schorten op de wijze en met de gevolgen zoals voorzien in het artikel ‘Duurtijd’. In geval van dergelijke onterechte weigering vrijwaart de Rechtstreekse Gebruiker ons voor alle kosten, schade en intresten die daarvan het gevolg is in de relatie tussen ons en de betrokken MRP.

  1. Overmacht

Wij zijn niet verantwoordelijk voor gevallen van overmacht, d.w.z. situaties die het erg moeilijk maken (of hoge kosten opleveren) om onze verbintenissen uit te voeren. Onder overmacht zijn onder meer begrepen: natuurrampen, oproer, oorlog en militaire operaties, daden van terrorisme, nationale of lokale noodsituaties, daden of nalatigheden van de overheid, economische geschillen van gelijk welke aard, acties van werknemers, brand, telecompannes, bugs in software of hardware van derden, wateroverlast, bliksem, explosies, instortingen, evenals iedere handeling of nalatigheid van een persoon of entiteit die buiten onze redelijke controlemacht valt.

  1. Privacy

Wij dragen zorg voor uw privacy en handelen hierbij steeds in overeenstemming met de bepalingen van de Belgische en Europese wetgeving (Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en de Europese Verordening (EU) nr. 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens).

Het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens is noodzakelijk opdat de Gebruiker van de Olympus App gebruik zou kunnen maken. De rechtmatigheid van de verwerking van persoonsgegevens wordt derhalve gesteund op de noodzaak voor de uitvoering van de overeenkomst waarbij de betrokkene partij is. Het niet verstrekken van correcte gegevens maakt gebruik van de Olympus App onmogelijk.

  1. Soorten persoonsgegevens die worden verzameld

Via de Olympus App kunnen onder andere de volgende gegevens verzameld worden: Uw naam, taal, geslacht, adres, GSM nummer, geboortedatum, bedrijfsgegevens, btw-nummer, e-mailadres, browser, besturingssysteem, gebruikersid, Token informatie zoals bv. nummerplaat, Tokennummers (zoals Mobib- kaartnummers of tankkaartnummer). Daarnaast verzamelen we gegevens over de manier waarop u de Mobiliteitsdiensten en de Olympus App gebruikt. Dit zijn onder meer gegevens m.b.t. de aankoop en het gebruik van de Mobiliteitsdiensten (waaronder tijdstip aankoop, prijs, gegevens specifiek per mobiliteitsmodus waaronder datum, startpunt en bestemming van de reis), gegevens met betrekking tot het gebruik van de Olympus App, gegevens over de tewerkstelling van de Gebruiker (waaronder adres, zetel van tewerkstelling), thuisadres of gegevens omtrent de locatie (GPS positioneringen) van de gebruiker voor het aanbieden van gepaste mobiliteitsoplossingen (zoals bv. Slim Naar Antwerpen, automatisch beheer van fietskilometers). Voor bepaalde toepassingen of projecten (bv. Slim naar Antwerpen – spitsmijden) verzamelt de Olympus App gegevens van de locatiesensoren (gps, wifi, telecomnetwerk) en ander sensoren (gyroscoop, accelerometer) in het kader van je mobiliteitsgedrag. Hiervoor zal steeds apart toestemming gevraagd zijn. Als u deze laatste gegevensverzameling om welke reden dan ook wenst te stoppen dan kan u dit doen in de Olympus App via Settings-Privacy. Ook via de algemene settings van uw telefoon kan u locatie tracking stopzetten. Uitschakelen van GPS tracking heeft voor gevolg dat bepaalde functies niet meer kunnen vervuld worden (spitsmijden Antwerpen, registratie fietskilometers…). Bijkomende gegevens kunnen gevraagd worden voor optimale werking van de Olympus App indien dit nuttig of vereist zou zijn voor verbetering of uitbreiding van de bestaande dienstverlening.

2. Doeleinden voor het verzamelen van persoonsgegevens

We gebruiken de gegevens die we uit al onze services verzamelen om onze mobiliteitsdienstverlening aan u te verstrekken, de gevraagde informatie en data te leveren aan de Bedrijfsklant en in het algemeen al het nodige te doen om overeenkomsten te sluiten en uit te voeren. De verzamelde gegevens worden o.m. gebruikt voor de financiële verwerking van het gebruik van de Olympus App, het bijhouden van de goedkeuring van deze Gebruikersvoorwaarden. De verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt voor de uitvoering van Mobiliteitsdiensten door de MRP en voor de afhandeling van schadegevallen of inbreuken op de algemene voorwaarden van de MRP. Zij kunnen eveneens verschaft worden aan de Bedrijfsklant die aan de Onrechtstreekse Gebruiker toegang tot de Olympus App verschafte, in zoverre deze Bedrijfsklant nog niet over deze gegevens beschikte en slechts in functie van de contractuele verbintenissen tussen ons en de Bedrijfsklant. De verzamelde gegevens worden eveneens gebruikt om onze diensten te onderhouden, te beveiligen en te verbeteren. De verzamelde gegevens kunnen ook op geanonimiseerde wijze worden opgeslagen, verwerkt en verder gebruikt ten aanzien van de MRP’s van wie wij de mobiliteitsdiensten aanbieden om deze werkwijze verder te optimaliseren.

3. Partijen met toegang tot de persoonsgegevens

Behoudens de hierna vermelde uitzonderingen worden de verkregen persoonsgegevens niet doorgegeven aan derden. Olympus Mobility behoudt zich wel het recht voor om persoonsgegevens over te maken aan bevoegde autoriteiten op hun uitdrukkelijk verzoek. Wij kunnen de verzamelde gegevens meedelen aan onze Bedrijfsklant, en aan de met onze Bedrijfsklant contractueel verbonden partijen voor wat betreft de Onrechtstreekse Gebruikers die, direct of indirect, via deze klant gebruik maken van de Olympus App. De gegevens met betrekking tot een bepaalde Mobiliteitsdienst worden aangewend voor rapportering ten aanzien van de MRP in kwestie. Bepaalde gegevens kunnen aan een MRP doorgegeven worden in functie van de goede werking van de door deze MRP verschafte Mobiliteitsdienst (zo worden aan NMBS over de Gebruikers verschaft: naam, voornaam, geboortedatum, e-mailadres, datum van de reis en startpunt en bestemming van de reis) en daarnaast ook in functie van direct marketing door deze MRP doch dit laatste slechts mits de Gebruiker daarmee heeft ingestemd. De verwerking door de MRP gebeurt in overeenstemming met de privacy policy van de MRP in kwestie, terug te vinden op haar website. De gegevens kunnen verder verwerkt worden door ons of door ondernemingen waar wij contractueel mee verbonden zijn. Deze ondernemingen hebben enkel toegang tot de gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taak. We waken er over dat de gegevens verwerkt worden in een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER).

4. Rechten van de gebruiker

U kan ofwel via de Olympus App de via deze App beschikbare gegevens raadplegen en zo nodig waar toegestaan verbeteren, ofwel via de Bedrijfsklant die u toegang verschafte tot de Olympus App. Voor de raadpleging en zo nodig verbetering van de niet via de Olympus App beschikbare gegevens, of om er een kopie van op te vragen, kan u ons kosteloos contacteren via de hieronder uiteengezette contactgegevens, op voorwaarde dat u zich afdoende identificeert. Wanneer u geen toegang meer heeft tot de applicatie heeft u het recht om ons kosteloos te vragen over welke persoonsgegevens wij beschikken, en deze gegevens desgevallend kosteloos te laten corrigeren. U kunt dit recht uitoefenen door ons te contacteren via de hieronder uiteengezette contactgegevens, op voorwaarde dat u zich afdoende identificeert.

De Gebruiker heeft tevens het recht de hem betreffende persoonsgegevens die hij aan ons heeft verstrekt in een gestructureerde gangbare en machineleesbare vorm te verkrijgen en heeft het recht deze gegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen.

    • Wissen van gegevens Bij beëindiging van de overeenkomst tussen ons en de Bedrijfsklant waardoor de Onrechtstreekse Gebruiker toegang kreeg tot de Olympus App, worden binnen één maand na deze beëindiging de persoonsgegevens van de betrokken Gebruikers gewist.De Gebruiker heeft tevens het recht van ons de beperking van de verwerking te vragen indien een van de volgende elementen van toepassing is: (a) de juistheid van de persoonsgegevens wordt betwist door de Gebruiker, gedurende een periode die ons in staat stelt de juistheid van de persoonsgegevens te controleren; (b) de verwerking is onrechtmatig en de Gebruiker verzet zich tegen het wissen van de persoonsgegevens en verzoekt ons in de plaats daarvan om beperking van het gebruik ervan en (c) wij hebben de persoonsgegevens niet meer nodig voor de verwerkingsdoeleinden, maar de Gebruiker heeft deze nodig voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering;

      Wanneer buiten dergelijk geval de Gebruiker zelf niet langer van de Olympus App gebruik maakt kan deze ons verzoeken zijn gegevens te wissen, en dit door een aangetekend schrijven aan ons te richten op het adres vermeld onder ‘contactgegevens’, met het ondertekende verzoek in die zin en kopie van het identiteitsbewijs in bijlage. Wij behouden ons het recht voor dergelijk verzoek te weigeren zolang het bewaren van de gegevens nog nodig is voor de uitvoering van enige overeenkomst waarbij de Gebruiker partij is of geweest is.

    • Periode van bewaring De periode gedurende welke de persoonsgegevens bewaard worden loopt tot deze gegevens gewist worden zoals voorzien in titel 4 hierboven.
    • Klachtrecht Elke Gebruiker heeft uit hoofde van de Europese Verordening Gegevensbescherming recht om wanneer daartoe aanleiding is een klacht te richten aan de toezichthoudende autoriteit, te weten de Gegevensbeschermingsautoriteit, waarvan de contactgegevens te vinden zijn op de website https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/.
    • Contactgegevens Wij zijn verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens en zien toe op de vertrouwelijkheid en de veiligheid van de gegevens.

Olympus is enkel als verwerker van persoonsgegevens in opdracht van verwerkingsverantwoordelijke De Lijn te beschouwen voor wat betreft de verwerking die plaatsvindt met betrekking tot de levering en de controle van een M-Ticket.

U kunt ons contacteren op het volgende adres: Olympus Mobility NV – Theresianenstraat 7/A – 1000 Brussel of via privacy@olympus-mobility.com

  1. Intellectuele eigendom

Alle intellectuele eigendomsrechten, inbegrepen auteursrecht, merken, logo’s, software, databanken, broncode, HTML code, modellen, tekeningen, octrooien en andere, geregistreerd of niet-geregistreerd, evenals de rechten op de ‘look and feel’ van de Olympus App, de kleurencombinaties, layout en alle grafische elementen (al het voorgaande hierna aangeduid als ‘beschermde inhoud’) zijn wereldwijd eigendom van ons, onze klanten, de klanten van onze klanten, onze leveranciers of de Bedrijfsklant. Dit betreft alle informatie die vermeld is op de Olympus App en alle informatie die wordt verstrekt, zowel digitaal als in andere vorm. Tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven, mag niets van de beschermde inhoud gekopieerd, gereproduceerd, aangepast, verdeeld, overgedragen, ge(her)publiceerd, ten toon gesteld, voorgebracht of voorgedragen worden met commerciële doeleinden zonder onze uitdrukkelijke schriftelijke instemming. Tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven, strekt onze dienstverlening er nooit toe enig intellectueel eigendomsrecht over te dragen, ter beschikking te stellen of in licentie te geven, noch geheel, noch gedeeltelijk.

  1. Diversen

De nietigheid van een clausule van deze algemene voorwaarden brengt niet de nietigheid van het geheel mee. Wij behouden ons het recht voor deze Gebruikersvoorwaarden steeds te veranderen. Elke wijziging is van kracht met onmiddellijke ingang en zal aan de Gebruikers naar onze keuze meegedeeld worden via een pop-up boodschap in de Olympus App, welke de Gebruiker moet goedkeuren vooraleer verder te gaan. Elke Gebruiker verbindt zich ertoe de informatie op de Olympus App op regelmatige basis te raadplegen en wijzigingen aan deze Gebruikersvoorwaarden na te gaan. In geval van een wijziging, geldt elk voortgezet gebruik van Olympus App, de Third Party App of de Mobiliteitsdiensten als instemming met de wijzigingen aan de Gebruikersvoorwaarden.

Enkel het Belgisch recht is toepasselijk en elke betwisting valt onder de bevoegdheid van de rechtbank bevoegd voor onze maatschappelijke zetel.

U kunt ons contacteren op het volgende adres: Olympus Mobility NV – Theresianenstraat 7/A – 1000 Brussel of via info@olympus-mobility.com