Hervorming corporate mobility practices

Leestijd: 3 minuten
Laatst gewijzigd op 30 maart 2023
Jonathan De Weirt
Jonathan De Weirt,
Mobility Advisor

Menig inkt is al gevloeid over de coronacrisis en de mogelijke toekomstige gevolgen ervan.

Kijken we uit op een hervorming van de corporate mobility practices?

Bedrijven die hun huidige praktijken in vraag durven te stellen en snel schakelen zullen hier sterker uitkomen. Zetten we koers naar een nieuw ‘mobili-teitsperk’?

Gepubliceerd op 22 augustus 2020

Hervorming corporate mobility practices? Statistieken liegen niet!

Het Mo’vid-19 onderzoek van Espaces-Mobilités ondervroeg 3.200 Belgen over hun houding t.o.v. mobiliteit vóór en na de crisis. 43% van de deelnemers geeft aan de intentie te hebben om hun mobiliteitsgewoontes aan te passen na de crisis. Ze denken dat de hervorming van de corporate mobility practices vooral ten gunste komt van soft mobility oplossingen zoals fietsen, steps of wandelingen. Onder de soft mobility oplossingen doet de fiets het enorm goed. Dat de Belg zijn hart verloren heeft aan de tweewieler is geen verrassing. 34% van de Mo’vid-19 deelnemers zegt vaker een fiets of een scooter te zullen gebruiken als vervoermiddel na de crisis. En dat is iets dat we alleen maar kunnen toejuichen.

De cijfers die onder meer Cowboy en Billy Bike publiceren naar het grote publiek bevestigen deze trend alleen maar. Brusselse start-up Cowboy brengt elektrische designfietsen op de markt en zag zijn verkoop met 230% stijgen. De deelfietsen van Billy Bike klopten de laatste maanden dan weer af op een verdubbeling van het aantal ritjes. Ook in het bedrijfsleven neemt de fietsverhuur alleen maar toe. Zo ontdekte mobiliteitsadviseur Cycle Valley ‘dankzij’ de coronacrisis een nieuw verdienmodel voor bedrijfsfietsen: de kortetermijnverhuur (per maand). Duidelijker kan de hervorming van de corporate mobility practices niet zijn.

Dat de fiets aan een opmars bezig is, is ook de politiek niet ontgaan. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft een toolbox rond duurzame mobiliteit samengesteld n.a.v. de mobiliteitsbevindingen in crisistijd. Doel is om de Vlamingen ook na de corona-exit aan te zetten om te blijven fietsen. Ze investeert daarvoor een budget van 3 miljoen euro in onder meer fietsstraten, extra fietsenstallingen en het verbreden van fiets-, wandel- en zebrapaden. Op die manier kunnen mensen op anderhalve meter afstand van elkaar blijven.

Thuiswerk wordt gesmaakt!

De grootste impact op de mobiliteit kwam er ontegensprekelijk door de verplichting om thuis te werken. Voor de coronacrisis was thuiswerk nog niet ingeburgerd in veel bedrijven. Het werd integendeel veeleer gemeden uit wantrouwen voor de (on)productiviteit van de werknemers. Maar uiteindelijk werd het de nieuwe verplichte regel.

Het Mov’id-19 onderzoek stelt vast dat 42% van de werknemers enthousiast is om in de toekomst meer aan telewerk te doen. Thuiswerk zorgt dus voor positieve reacties. 79% van de deelnemers moedigt de promotie en ondersteuning van thuiswerk aan.

Ook de werkgevers doen een belangrijke tegemoetkoming: de fiscus staat met een ‘covid ruling’ toe dat er per maand een nettovergoeding van 126,94 euro betaald wordt aan de werknemer die een thuisbureau installeert in coronatijden. Naast dit bedrag kan er ook een nettovergoeding van 20 euro betaald worden voor het gebruik van eigen internet.

Dat thuiswerk een keeper is, heeft ook Twitter begrepen. Twitter pakte twee weken geleden uit met de revolutionaire policy dat medewerkers forever mogen thuiswerken indien ze dat wensen! Twitter brengt de hervorming van de corporate mobility practices alvast meteen in de praktijk.

In één van onze vorige blogartikels rond mobiliteit in het post-corona tijdperk lees je hoe je als bedrijf geld kan besparen door de zware abonnementskost te vervangen door meerrittenkaarten.

Corporate mobility 2.0 – maar hoe?

Het monopolie van de bedrijfswagen als corporate mobility oplossing dreigt langzaam te moeten plaatsmaken voor andere vormen van flexibele mobiliteit. Voor werknemers is een bedrijfswagen niet meer het paradepaardje van een loonpakket. Ze willen dit budget liever in alle vrijheid spenderen aan andere, meer gepersonaliseerde mobiliteitsopties. Door werknemers toegang te geven tot een waaier aan alternatieve vervoersopties krijgen ze een extra mogelijkheid om zich flexibel te verplaatsen. Deze hervorming van de corporate mobility practices zorgt enerzijds voor een stijging van efficiëntie en productiviteit, anderzijds voor minder stress.

Ook veel werkgevers zien het invoeren van het mobiliteitsbudget als een belangrijke troef voor hun employer branding. Het mobiliteitsbudget laat toe om op een fiscaalvriendelijke manier de bedrijfswagen in te ruilen voor duurzame alternatieven of cash.

Let’s flatten the mobility curve! Op naar hervorming corporate mobility practices!

Ondersteuning nodig voor je corporate mobility transformation? Hulp nodig voor de hervorming van de corporate mobility practices? Neem alvast een kijkje op de website van Olympus Mobility en neem rechtstreeks contact op, of simuleer je ideale mobility policy op de website van Payflip!

Lees onze andere blogartikels