Webinar: duurzame mobiliteit binnen een cafetariaplan met KPMG
Hoe voer je een cafetariaplan in?
Wat is de link met het wettelijk mobiliteitsbudget?
Leer het in dit webinar.
Hoorde jij al eens van Mobility-as-a-Service? Dit is niet de nieuwste AI-robot, maar wel een eenvoudig mobiliteitsplatform.
Ontdek in deze blogpost wat Mobility-as-a-Service (MaaS) concreet is, enkele voorbeelden van bekende Maas-aanbieders en waarom het een goed idee is om MaaS te implementeren in je organisatie.
Mobility-as-a-Service (MaaS) kent geen eenduidige definitie. Wat wel zeker is, is het volgende:
Kortom: het gaat over een all-in-one mobiliteitsoplossing. Dat betekent dat je al je favoriete mobiliteitsdiensten altijd bij de hand hebt. Aanschuiven aan het loket om een ticket te kopen is dus verleden tijd.
Zo koop je bijvoorbeeld tickets voor de trein rechtstreeks in je Mobility-as-a-Service app, maar huur je ook een deelfiets om ‘the last mile’ te overbruggen.
Ben je benieuwd hoe dit zich nu vertaalt in de praktijk? Hier vind je enkele voorbeelden van bekende MaaS-aanbieders.
Whim was de eerste internationale Mobility-as-a-Service app. De app lanceerde in 2017 in Helsinki en breidde daarna uit naar de rest van Europa. Particulieren kunnen met deze app heel wat vervoersmogelijkheden eenvoudig combineren: route plannen, tickets boeken en meteen betalen.
Waarschijnlijk ken je hem wel. De KBC Mobile-app is één van de bekendste banken in België die mobiliteitsdiensten koppelt aan hun dienstverlening. Zo kan je bijvoorbeeld met de KBC Mobile-app je parking betalen of een treinticket kopen.
Door de vele integraties en mogelijkheden voor gebruikers staat KBC zelfs al enkele jaren in de top van beste banking apps ter wereld!
Ook voor freelancers hebben ze een apart aanbod.
Naast apps voor particulieren, bestaan er ook MaaS-oplossingen voor bedrijven. De Olympus-app combineert meer dan 30 mobiliteitsdiensten in één app. HR of Fleet Managers verwerken slechts één factuur per maand.
Zo beheren ze eenvoudig het mobiliteitsbudget, maar ook woon-werk en dienstverplaatsingen of hun fietslease. Medewerkers krijgen dan weer toegang tot een ruim aanbod aan flexibele mobiliteit. Het is de one-stop-shop voor bedrijfsmobiliteit.
Het gebruik van een Mobility-as-a-Service applicatie heeft zowel voordelen voor jou als je medewerker.
Als eerste heb je als zaakvoerder, HR Manager of Fleet Manager een voordeel in de war for talent. Zo vragen medewerkers steeds meer flexibiliteit en dat is begrijpelijk.
Met een Mobility-as-a-Service platform til je je duurzame flexibiliteit naar een hoger niveau. Een digitaal mobiliteitsplatform zoals Olympus bundelt namelijk meer dan 30 mobiliteitsdiensten in één app.
Op die manier beschikken je medewerkers telkens over het meest geschikte vervoersmiddel, perfect afgestemd op hun plaats en tijdstip.
Daarnaast zet je je als bedrijf in voor een groenere wereld. Bij MaaS gaat het niet om het bezit van vervoersmiddelen, maar om het gebruik ervan.
Zo verminder je de CO2-uitstoot met behulp van MaaS-oplossingen én is het vaak goedkoper dan eigen vervoer. Wist je dat je bijvoorbeeld op een treinrit van Kortrijk naar Antwerpen maar liefst €52,17 per medewerker bespaart, in vergelijking met het gebruik van de eigen wagen?
Als werkgever betekent de implementatie van MaaS ook administratieve tijdswinst. Met Olympus Mobility verwerk je namelijk slechts één keer per maand één overzichtelijke factuur van alle mobiliteitsuitgaven. Jij bent toch ook fan van minder administratieve rompslomp?
Hoe voer je een cafetariaplan in?
Wat is de link met het wettelijk mobiliteitsbudget?
Leer het in dit webinar.
Is je mobiliteitsbeleid stiekem hetzelfde als je car policy? Dan missen je medewerkers mobiliteit op maat en kost je bedrijf dat bakken geld.
Met deze 5 tips start je aan een succesvol mobiliteitsbeleid.
Wat is het Flex Income Plan?
Welke voordelen met betrekking tot mobiliteit kan je aanbieden?
Leer het in dit webinar met toelichting van SD Worx.