In post-coronatijden zullen werknemers niet meer dagelijks op en neer reizen om te werken. Vaak zullen ze meerdere dagen afwezig zijn op de werkplek door thuiswerk, deeltijds of satellietwerken. Veel van hen hebben bovendien het plezier van de fiets ontdekt. We zoeken voor jou uit wat voor hen de beste optie is, een meerrittenkaart of abonnement?
In de post-coronatijden zullen werknemers niet meer dagelijks op en neer reizen om te werken. Vaak zullen ze meerdere dagen afwezig zijn op de werkplek door thuiswerk, deeltijds of satellietwerken. Veel van hen hebben bovendien het plezier van de fiets ontdekt in de coronaperiode. Voor hen is een klassiek abonnement op het openbaar vervoer niet altijd meer de beste oplossing. We zoeken voor jou uit wat voor hen wel de beste optie is, een meerrittenkaart of abonnement?
We lichten al een tipje van de sluier. De Olympus mobiliteitsoplossing blijkt vaak de beste. Ze biedt digitaal meerrittenkaarten aan van de Lijn, NMBS, MIVB en TEC, en altijd op een gebruiksvriendelijke manier.
Hieronder lees je hoe je meerrittenkaarten aanschaft via de Olympus app en in welke gevallen die voordeliger uitkomen dan een abonnement.

We merken hierbij op dat niet alleen thuiswerk aanleiding kan geven tot minder nood aan woon-werkverplaatsingen met het openbaar vervoer, maar ook deeltijds werken, fietsverplaatsing en satellietwerken werken daaraan mee.
Hieronder vind je enkele screenshots van de aankoop van een m-card in de Olympus app, goed voor tien ritten.


2. Meerrittenkaart of abonnement voor werknemers die in Brussel de metro, tram of bus van MIVB nemen
Bij MIVB is een abonnement iets duurder ten opzichte van een meerritten kaart dan in verhouding bij De Lijn. De totale besparing kan hier dan ook oplopen tot 31%.

Hieronder vind je enkele screenshots van de aankoop van Jump10 in de OIympus-app. Je merkt meteen hoe voordelig die is in vergelijking met een abonnement.


3. Meerrittenkaart of abonnement voor de pendelaars met de trein?
Een treinabonnement is sowieso goedkoop en bijna altijd de beste formule. Zeker als je als werkgever gebruik maakt van de derdebetalersregeling van de NMBS, en de kost van het treinabonnement volledig ten laste neemt. De overheid betaalt dan 20% van de abonnementsprijs terug.
Of een meerrittenkaart goedkoper is dan een abonnement hangt af van de afstand tussen woon- en werkplaats. In een het geval van twee niet-pendeldagen blijkt een meerittenkaart slechts goedkoper te zijn vanaf een afstand van meer dan 100 km.
Een meerrittenkaart is dus enkel gunstiger dan een abonnement voor mensen die een traject afleggen van de kust naar Brussel.
One Mobility-tool to solve them all
Bedrijven worden in post-coronatijd nog meer dan vroeger geconfronteerd met de variatie in gebruik van mobiliteit door hun werknemers.
- Elk personeelslid heeft zijn/haar eigen mobiliteitsmodi die individueel verschillend zijn.
- Een cafetariaplan biedt traditioneel al heel wat keuzes.
- Sommigen kiezen nu ook voor een mobiliteitsbudget, en ook dat is weer iets anders.
Olympus mobility komt tegemoet aan de wens van bedrijven om hun werknemers keuzevrijheid te gunnen. Tegelijk wil ze eenvoud bieden in de verwerking van het complexe mobiliteitsvraagstuk en bedrijven een verbeterd zicht geven op de werkelijke kosten van dit alles. Meerrittenkaart of abonnement? Met onze Mobility tool zie je meteen het verschil in kostprijs.
Meer informatie nodig? Kunnen we je helpen? Aarzel niet om contact met ons te nemen.
