Wettelijk mobiliteitsbudget

Wat is het wettelijk mobiliteitsbudget?

In het kort: Werknemers met een bedrijfwagen hebben het recht om deze in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Wanneer je als werkgever besluit om het mobiliteitsbudget in te voeren, dan hebben je werknemers dus twee opties:

  1. Ze kiezen voor een bedrijfswagen.
  2. Ze ruilen die in voor een mobiliteitsbudget.

Dat budget kunnen werknemers vrij besteden in drie pijlers, afhankelijk van de bestedingsmogelijkheden die jij als werkgever aanbiedt.
Hier vind je een meer gedetailleerde uitleg.

Hoe werkt dat in de Olympus app?

Samen met onze partners voorzien we een handige mobiliteitsapp die alle mobiliteitsuitgaven registreert.

De werknemer kiest zelf welk budget hij of zij wil gebruiken bij elke transactie.

  • Het business budget: gebruikt voor onkostenbeheer
  • Wettelijk mobiliteitsbudget: budget op basis van de TCO
  • Flex budget: budget voor flexibele mobiliteit in het kader van een cafetariaplan
  • Privébudget: voor privé-uitgaves gekoppeld aan de persoonlijke bank- of kredietkaart van de werknemer

De uitbetaling van het restbedrag gebeurt automatisch. Olympus voorziet telkens een eenvoudige rapportering.

Olympus app met budgetten

Hoe bereken ik het wettelijk mobiliteitsbudget?

Op het eerste gezicht lijkt het vrij ingewikkeld, maar Olympus Mobility ondersteunt je bij elke stap.

No text

1. TCO (= total cost of ownership) berekenen

De TCO van de huidige bedrijfswagen bepaalt het mobiliteitsbudget van een werknemer. Deze TCO omvat de maandelijkse lease- of huurprijs van de bedrijfswagen. Daarin zitten ook de kosten voor brandstof naast de verzekeringen, CO2-solidariteitsbijdrage, niet-aftrekbare btw, vennootschapsbelasting op niet-aftrekbare autokosten …

2. Pijler 1: milieuvriendelijke wagen

In pijler 1 doet de werknemer ofwel volledig afstand van een bedrijfswagen ofwel kiest hij of zij voor een milieuvriendelijk wagen. De TCO van een nieuwe milieuvriendelijke wagen ligt lager dan de huidige. Dat komt door de vermindering van de CO2-uitstoot of een lagere catalogusprijs.

Het overgebleven bedrag besteedt je werknemer in pijler 2 van het mobiliteitsbudget.

3. Pijler 2: duurzame vervoersmiddelen en huisvestingskosten

In pijler 2 besteedt je werknemer het budget aan allerlei duurzame vervoersmiddelen. Denk maar aan trein, tram, bus en deelwagens, -fietsen en -steps. Een waaier aan opties!

Verder bestaat de mogelijkheid om het budget te besteden aan huisvestingskosten, huurgelden en intresten van hypothecaire leningen. Daar geldt als enige voorwaarde dat de woning zich binnen een straal van 10 kilometer rond de plaats van tewerkstelling bevindt, of dat de werknemer meer dan 50% van thuis uit werkt.

In de Olympus-app kan je werknemer eenvoudig:

  • Tickets voor de trein, tram, bus en metro aankopen
  • Cambio-deelwagens en deelfietsen gebruiken
  • Parkeren in de B-parkings aan de NMBS-stations
  • En veel meer.

Elke maand krijg je als werkgever één factuur voor alle mobiliteitskosten, bovenop een detailrapport van de uitgaven. Het resterende bedrag in de Olympus Mobility-app wordt automatisch overgedragen naar de volgende maand. Super handig!

4. Pijler 3: geld

Op 31 december van elk kalenderjaar maken we de balans op van het mobiliteitsbudget. Op dat moment wordt het restbedrag van de werknemer uitbetaald in geld. Dat gebeurt na aftrek van een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07%. Het is niet mogelijk om het budget over te dragen naar een volgend jaar.

Olympus Mobility bezorgt de werkgever een rapport met het uit te betalen saldo aan de werknemer.

No text

Een praktisch voorbeeld van het wettelijk mobiliteitsbudget

Op dit moment beschikt je werknemer over een bedrijfswagen. Vanaf 1 juli kiest hij voor het mobiliteitsbudget. We volgen de hierboven beschreven stappen en geven de bedragen in de praktijk weer.

1. TCO op basis van de huidige bedrijfswagen = €1.000 per maand

Tot 31/12 beschikt de werknemer beschikt dus over €6.000 mobiliteitsbudget.

2. Pijler 1

De werknemer kiest voor een milieuvriendelijke wagen. Daardoor bedraagt de nieuwe TCO slechts €800 per maand. De overige €200 kan de werknemer uitgeven in pijler 2.

3. Pijler 2

Over een periode van 6 maanden (in dit geval dus tot 31/12) beschikt de werknemer over een bedrag van €1.200 voor duurzame mobiliteit en huisvestingskosten. In dit voorbeeld verbruikt de werknemer €800 van dat bedrag.

4. Pijler 3

Een kleine rekensom toont aan dat er €400 mobiliteitsbudget overblijft. De werkgever betaalt dus het volgende bedrag aan de werknemer:

  • €400 x 38,07% = €152,28
  • €400 – €152,28 = €247,72

Olympus Mobility neemt deze berekeningen en het beheer van het mobiliteitsbudget graag van je over.

Wens je meer informatie over het wettelijk mobiliteitsbudget? Bekijk deze webinar met praktische toelichting van Silverfin.

Laat het wettelijk mobiliteitsbudget over aan Olympus Mobility en partners

Voor een volledige ontzorging, werkt Olympus Mobility samen met partners MMBB, Payflip en Vaigo. Dé experten in het wettelijk mobiliteitsbudget.

Samen met jou bekijken ze:

  • Het opstellen van de policy over het mobiliteitsbudget
  • Het voorbereiden en berekenen van de TCO’s
  • De implementatie van het mobiliteitsbudget
  • Het beheer en opvolging van de uitgaven en het mobiliteitsgedrag van de werknemers.

Met de handige mobiliteitsapp van Olympus Mobility registreren werknemers eenvoudig hun mobiliteitsuitgaven in pijler 2. Werkgevers ontvangen een overzichtelijke rapportering voor de uitbetaling van het restbedrag in pijler 3.

Meer informatie nodig?

Contacteer ons gerust. We beantwoorden je vragen graag. Samen werken we aan duurzamere mobiliteit.