Wat is het wettelijk mobiliteitsbudget?

Het federaal of wettelijk mobiliteitsbudget is een duurzaam en fiscaal voordelig alternatief voor de bedrijfswagen.

Medewerkers met (recht op) een bedrijfswagen mogen hem inruilen voor een ruim budget.

Je berekent het mobiliteitsbudget aan de hand van de Total Cost of Ownership van de huidige bedrijfswagen.

Je medewerkers mogen hun wettelijk mobiliteitsbudget vrij spenderen aan milieuvriendelijke mobiliteitsopties, verdeeld over 3 pijlers.

Door de grote flexibiliteit is het wettelijk mobiliteitsbudget het meest voordelige en flexibele verloningsmodel in België.

budget-boost

Boost je bedrijfsmobiliteit met het mobiliteitsbudget

Alles wat je moet weten in 5 korte e-mails
Schrijf je gratis in

Spendeer het mobiliteitsbudget aan 3 pijlers

  • Pijler 1

    Pijler 1

    Milieuvriendelijke bedrijfswagen
  • Pijler 2

    Pijler 2

    Duurzame mobiliteit & huisvestingskosten
  • Pijler 3

    Pijler 3

    Cash

Hoe werkt het wettelijk mobiliteitsbudget?

Stap 0. Bereken het mobiliteitsbudget op basis van de Total Cost of Ownership.

De Total Cost of Ownership van de huidige bedrijfswagen bepaalt het mobiliteitsbudget van je medewerker.

De TCO omvat onder andere:

  • De maandelijkse lease- of huurprijs van de bedrijfswagen
  • Brandstofkosten
  • Verzekeringen
  • CO²-solidariteitsbijdrage
  • Niet-aftrekbare btw
  • Venootschapsbelasting op niet-aftrekbare autokosten

Stap 1. De keuze voor een milieuvriendelijke bedrijfswagen in pijler 1.

In pijler 1 heeft je medewerker twee keuzes:

  • Volledig afstand doen van de bedrijfswagen.
  • Een milieuvriendelijke bedrijfswagen uitzoeken.

De TCO van een nieuwe milieuvriendelijke wagen ligt lager dan de huidige. Dat komt door de vermindering van de CO2-uitstoot of een lagere catalogusprijs.

Het overgebleven bedrag besteedt je medewerker in pijler 2 van het mobiliteitsbudget.

Stap 2. De keuze voor duurzame mobiliteit en huisvestingskosten in pijler 2.

In pijler 2 besteedt je medewerker het budget aan talloze duurzame vervoersmiddelen. Denk maar aan trein, tram, bus en deelwagens, -fietsen en -steps.

Door de brede waaier aan opties, kiezen ze telkens voor het meest geschikte vervoersmiddel op dat moment. Met het mobiliteitsbudget bied jij dus mobiliteit op maat aan.

Verder bestaat de mogelijkheid om het budget te besteden aan huisvestingskosten: huurgelden en hypothecaire leningen.

Die optie is enkel mogelijk wanneer de woning zich binnen een straal van 10 kilometer rond de hoofdwerkplek bevindt of wanneer je medewerker minstens 50% thuiswerkt.

Stap 3. Uitbetaling resterend budget op het einde van het jaar in pijler 3.

Op 31 december van elk kalenderjaar maken we de balans op van het mobiliteitsbudget. Op dat moment wordt het restbedrag van je medewerker uitbetaald in geld.

Dat gebeurt na aftrek van een bijzondere werknemersbijdrage van 38.07%. Het is niet mogelijk om het budget over te dragen naar een volgend jaar.

Olympus Mobility bezorgt jou als werkgever een rapport met het uit te betalen saldo aan de medewerker.

Zelf hoef je niks meer te berekenen.

Berekening op basis van de Total Cost of Ownership

Een cijfermatig voorbeeld

Situatie 1

Pijler 1

€800

Pijler 2

€200

Pijler 3

€0

Stel dat je medewerker Bart over een jaarbudget van €12.000 beschikt. Maandelijks krijgt hij €1.000.

Vanaf 1 juli besluit Bart om de bedrijfswagen in te ruilen. Tot het einde van het jaar beschikt hij over €6.000.

In situatie 1 kiest Bart voor een milieuvriendelijke bedrijfswagen. De nieuwe TCO bedraagt slechts €800 per maand.

De overige €200 mag hij vrij spenderen aan duurzame mobiliteit of huisvestingskosten in pijler 2.

Situatie 2

Pijler 1

€0

Pijler 2

€800

Pijler 3

€200

Wanneer Bart enkel kiest voor pijler 2, dan beschikt hij over de volledige €1.000 per maand voor alternatieve vervoersmiddelen of huisvestingskosten.

Gebruikt hij elke maand €800 van dat bedrag, dan blijft er telkens €200 over.

Op het einde van het jaar beschikt Bart nog over €2.400.

Na de aftrekking van 38,07% bijzondere werknemersbijdrage op het resterende bedrag, betaal jij als werkgever €1.486,32 uit aan Bart in pijler 3.

Klaar voor het mobiliteitsbeleid van de toekomst?

Boek een demo

Meer over het mobiliteitsbudget

Het wettelijk mobiliteitsbudget met Business & Decision cover

Het wettelijk mobiliteitsbudget met Business & Decision

Het wettelijk mobiliteitsbudget: voor velen een complex beestje. Hoe verloopt de implementatie? Hoe ervaren gebruikers het?

We spraken met Business & Decision over de uitrol van het wettelijk mobiliteitsbudget en hun ervaring met dit fiscaal voordelig kader.

Bekijk case
Nieuwe TCO-formules: Wat moet je weten? Toelichting door My Mobility Budget Butler. Download het webinar.

Webinar: Nieuwe TCO-formules – Wat moet je weten? Met MMBB

Leer over de nieuwe TCO-formules en veranderingen in het wettelijk kader omtrent het mobiliteitsbudget.

Samen met expert Thierry Devresse van MMBB bespreken we de essentiële informatie.

Download webinar
Le budget mobilité légal : 5 avantages pour les entreprises cover

Het wettelijk mobiliteitsbudget: 5 voordelen voor bedrijven

Twijfel je om het wettelijk mobiliteitsbudget te implementeren in je bedrijf?

Deze 5 voordelen loop je mis zonder dit fiscaal voordelig kader.

Lees verder