fbpx

Algemeen

De conducteur of controleur wil mijn vervoersbewijs zien. Waar vind ik dat?

De tickets en vouchers worden bewaard in de app, zodat je ze niet kan verliezen (tenzij je je smartphone vergeet of verliest, natuurlijk). Om je tickets te bekijken:

  • kies ‘Tickets’ in het menu onderaan op het hoofdscherm van de app
  • selecteer het ticket dat je wil tonen
Help, ik heb geen Mobibkaart

Heb je nog geen Mobib-kaart, dan kun je een niet-gepersonaliseerde ‘Basic Mobib-kaart’ bestellen via de app. Ga naar ‘Mijn mobiliteit’, kies ‘Bus, tram, metro’ en ‘Mobib-kaart’. De Mobib-kaart kost € 9,95 en wordt naar je thuisadres gestuurd.

Hoe kan ik tickets bestellen?
  1. Kies Bestel je ticket in het hoofdmenu van de app.
  2. Kies je vervoersoptie, bijvoorbeeld Bus, tram, metro
  3. Kies je aanbieder, bijvoorbeeld De Lijn
  4. Volg de instructies op je scherm en klik op tenslotte op Kopen
  5. Vul je persoonlijke pincode in, waarmee je inlogde in de app: zodra je het laatste cijfertje ingeeft, is je aankoop definitief.
Hoe lang blijven de tickets bewaard op mijn smartphone?

Je tickets worden bewaard zolang ze geldig zijn. Bijvoorbeeld:

  • Ticket De Lijn: 60 minuten
  • Voucher Blue-Bike of Velo: 10 dagen
Hoe lang duurt het vooraleer een ticket beschikbaar is in de app?

Dat kan van enkele seconden tot 2 minuten duren.

Kan ik tickets kopen voor medereizigers die geen gebruik maken van de app?

Het is mogelijk om als gebruiker met dezelfde account verschillende tickets na elkaar te bestellen voor De Lijn, of vouchers voor Velo of Blue-Bike.

Treintickets die je bestelt via de app staan echter op jouw naam en bij een controle kan het problemen opleveren als je meerdere tickets op dezelfde naam hebt aangekocht.

Mag ik mijn ticket kopen als ik al op de bus of trein zit?

Neen.  Je dient je ticket te bestellen voor je opstapt op de trein, tram, bus of metro.
Zo ben je zeker dat je over een geldig vervoersbewijs beschikt.

Waarom heb ik voor sommige vervoersopties een Mobibkaart nodig?

In Brussel heb je een Mobib-kaart nodig om gebruik te kunnen maken van de metro, tram en bus. Na bestelling is je Jump10 binnen 24 uur beschikbaar op alle GO-verkoopautomaten en valideertoestellen van de metro of binnen 96 uur op die van de bus en tram. Het volstaat om je MOBIB kaart aan te bieden aan één van deze toestellen.
Je kan je JUMP 10 ook online opladen via mivb.be (GO Easy).

Je hebt de mobib-kaart ook nodig om:

  • De slagboom van de B-parkings te openen bij binnen- en buitenrijden. De gebruikte parkeertijd wordt automatisch verrekend.
  • Een 10-ritten kaart op te laden van de TEC (bussen in Wallonië). Net zoals bij de MIVB, moet je je rittenkaart op te laden op de Mobib-kaart. Dit kan via SELF, E-SHOP/E-SHOP mobile of in de Espaces TEC/ mobi-ESPACE TEC.
  • Je wagen te openen indien je een Cambio-deelwagen huurt.

Heb je al een trein-of busabonnement, dan heb je wellicht al een Mobib-kaart op je naam. Je kan die koppelen aan je Olympus app, via de settings.

Welke vervoersopties zijn beschikbaar ?

Via de app kan je momenteel:

  • een treinticket kopen van de NMBS
  • een bus-, tram- of metroticket bestellen van De Lijn of een m-card van de Lijn kopen (= 10 beurtenkaart)
  • een Velo fiets huren in Antwerpen
  • een Blue-Bike fiets huren (aan de meeste stations en op andere plaatsen, bijvoorbeeld Park & Ride parkings)
  • een 10-rittenkaart Jump10 bestellen voor bus, tram of metro van de MIVB/STIB (Brussel)*
  • een 10-rittenkaart of Next ticket bestellen voor bus of tram van de TEC (Wallonië)*
  • voordelig parkeren in de B-parkings aan de treinstations*
  • een Cambio deelwagen huren*

* voor deze opties heb je een Mobib-kaart nodig

Als het fout gaat

De app reageert niet, ik kan niks bestellen

Verifieer of je wel een internetverbinding hebt, via Wifi, 4G of 3G.
Check ook even – in de algemene settings van je smartphone – of de app toegang heeft tot ‘Mobiele data’.

De batterij van mijn smartphone is leeg

Valt je smartphone uit nadat je een m-ticket van De Lijn bestelde, dan is er geen probleem: de controleur kan via jouw GSM-nummer nagaan of je een geldig ticket hebt.

Gebeurt het op de trein, dan heb je wel een probleem, want je moet op elk moment een geldig vervoersbewijs kunnen tonen. Hou dus de batterij van je smartphone goed in het oog.

Tip: wist je dat je in verschillende treinstellen tegenwoordig een stopcontact kan vinden, waar je je smartphone kan opladen? Heb je een laptop bij de hand, dan kun je die eveneens gebruiken om je smartphone op laden via de USB-aansluiting.

De internetverbinding valt weg onderweg. Wat nu?

Soms is de internetverbinding onderweg niet stabiel, bijvoorbeeld tijdens een treinrit. De app geeft dan mogelijks een foutmelding. Die kun je wegklikken en in de meeste gevallen kun je de app gewoon verder blijven gebruiken. De vervoersbewijzen die al in de app beschikbaar zijn, blijven sowieso behouden en kan je op elk moment aan de controleur tonen.

Help, ik ben mijn pincode vergeten

Ben je uitgelogd en ben je je pincode vergeten? Klik op ‘Pincode vergeten’ op het loginscherm en geef je login-naam in. Je ontvangt een e-mail met een link om je pincode te resetten. Je ontvangt de nieuwe pincode via SMS.

Ik ben mijn login vergeten

Je login kun je niet zelf resetten. Neem contact op met de beheerder van je account: hij/zij kan je login opzoeken in het Olympus beheersportaal.

Ik wil een ticket bestellen maar er is geen internetverbinding

Dat is jammer, maar dan kun je helaas geen ticket bestellen. Soms helpt het om even te wachten of op een andere plek te gaan staan. Blijft de connectie onbeschikbaar, dan raden wij jou aan je ticket te kopen via een ticket-automaat of aan het loket.

Familieleden beheren

Hoe gebeurt de betaling van de aankopen van mijn familie?

De aankopen worden afgetrokken van jouw privébudget of mobiliteitsbudget.

Bij aanmaak van de account voor je familielid bepaal je van welk budget de aankopen worden afgetrokken. Je bepaalt ook de maandelijkse limiet voor je gezinslid. Zolang jouw budget toereikend is kan hij/zij aankopen doen.

 

Hoe kan ik mijn familie toegang geven tot de Olympus app ?

Ga naar de Settings van je app en klik op ‘Beheer familieleden’.

Via de knop ‘Nodig nieuw lid uit’ kan je een account aanmaken voor één of meerdere van je gezinsleden.

Je bepaalt ook hoeveel ze maandelijks mogen spenderen.

Klik je op ‘Verstuur uitnodiging’ dan ontvangt je familielid een mail met login en sms met pincode. Met deze gegevens kan hij/zij inloggen in de app.

Waar kan ik zien hoeveel mijn familieleden hebben gespendeerd?

Ga in je Olympus app naar het menu ‘Budget’ en selecteer het budget waarop uitgaven van je familieleden worden geboekt.

Per gezinslid kan je, op maandbasis, bekijken welke vervoerstickets ze hebben gekocht, wanneer, en het bedrag van de aankoop.

Ook het overblijvend budget staat vermeld, naast de naam van het gezinslid.

Wat als er onvoldoende budget is?

Bij aankoop door je gezinslid wordt een dubbele budgetcheck gedaan:

  • Heeft gezinslid nog voldoende over van zijn maandlimiet?
  • Is er nog voldoende budget over van je eigen budget (privé of mobiliteitsbudget, afhankelijk van hoe je dit instelde bij aanmaak van de member account.

Is minstens één van beide ontoereikend dan krijgt je familielid een waarschuwing in de app, en kan de aankoop niet doorgaan.

Wat gebeurt er als ik klik op ‘Verstuur uitnodiging’?

Je familielid ontvangt een e-mail en sms: de e-mail bevat de link naar de Apple en Google Playstore voor het downloaden van de app én de login.

De sms bevat de pincode. Met de login + pincode kan je familielid inloggen in de Olympus app.

 

Swapfiets

Hoe bestel ik een Swapfiets?

Je kunt een Swapfiets makkelijk via de Olympus app bestellen. Via het juiste keuzemenu kom je terecht op een landingspagina waar je de stad kan kiezen en je kan registreren. Nadat je je bestelling geplaatst hebt, maakt Swapfiets een afspraak met jou om je fiets te bezorgen. In een aantal steden is het ook mogelijk om je fiets af te halen. Bij ontvangst stellen wij de fiets persoonlijk voor je af zodat hij direct rijklaar is.

Hoe kan ik mijn abonnement met Swapfiets beëindigen?

Dit doe je eenvoudig door Swapfiets te verwittigen. Zij zullen jouw Swapfiets komen ophalen. Het maandelijks bedrag zal niet meer van jouw budget in de Olympus app gaan.

Hoeveel betaal ik maandelijks voor mijn abonnement bij Swapfiets?

Je betaalt per maand €17,50 incl. BTW voor de Swapfiets Deluxe 7. Voor de (elektrische) Swapfiets Power 7 betaal je €75,00 incl. BTW. Dit bedrag gaat er telkens in het begin van de maand af, en heeft betrekking op de komende maand.

Vb.: sluit je je abonnement af op de 15de, dan zal je eerste afrekening de 1ste dag van de volgende maand plaatsvinden. Bij deze afrekening word je aangerekend voor de halve maand augustus en de maand september.

Kan ik de Swapfiets ook op mijn privébudget aankopen?

Voorlopig zal het enkel mogelijk zijn om de Swapfiets op jouw business budget te boeken. Dit vanwege technische beperkingen. Het is wel de bedoeling om dit later ook mogelijk te maken op het mobiliteitsbudget en het privébudget.

Waar is Swapfiets beschikbaar?

Swapfiets is in België reeds beschikbaar in 5 steden: Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen.

Wat gebeurt er als mijn Swapfiets stuk is?

Als er iets mis is met je fiets komt Swapfiets snel bij je langs om je fiets te repareren of om hem te om te wisselen voor een werkend exemplaar. Dit zonder extra kosten.

Wat gebeurt er als mijn Swapfiets wordt gestolen?

De fietsen zijn verzekerd tegen diefstal. Mocht het toch voorkomen dat je Swapfiets wordt gestolen, dan betaal je €60, mits je fiets goed op slot stond. De overige kosten worden gedekt door onze fietsverzekering. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat je snel een nieuwe fiets krijgt.

Deze kosten en andere uitzonderlijke kosten worden rechtstreeks aan de gebruiker gefactureerd en niet aan de werkgever. Swapfiets zal hiervoor je persoonlijke accountgegevens opvragen bij de start van het abonnement.

Wat zit er allemaal inbegrepen in het abonnement?
  • Het gratis repareren van gebreken aan de Swapfiets ontstaan door slijtage en normaal gebruik van de fiets. Voorbeelden van zulke gebreken zijn een lekke band, een kapotte (ketting)kast, een gescheurd zadel en kapotte verlichting;
  • Het gratis omruilen van de fiets binnen de stadsgrenzen waar Swapfiets actief is.

Tickets kopen en betalen

Hoe berekent de app de prijs van mijn treinticket?

Bij de eerste bestelling van een treinticket moet je je geboortedatum ingegeven en via de ‘settings van je app kun je bij ‘Kortingsrecht’ aangeven als je recht het op grote gezinnen korting.
Neem je de trein, dan berekent het systeem automatisch de beste prijs voor een individuele rit, volgens je leeftijd en kortingsrecht, maar ook volgens de afstand.

Ben je jonger dan 26 jaar, dan krijg je automatisch een GoPass 1, behalve als je slechts een korte rit maakt en een standaard ticket voordeliger is. Ben je lid van de Gezinsbond, dan krijg je automatisch je korting.

Opgelet: bij een controle moet je kunnen bewijzen dat je recht hebt op een korting. De conducteur kan jou vragen om je  identiteitskaart of je kortingskaart grote gezinnen te tonen. Heb je dat niet bij, dan dien je je kortingsrecht uit te vinken in je profiel, zodat je geen ticket kan bestellen met korting.

Treintickets

Hoe werkt een Rail Pass?

Een Rail Pass bevat 10 ritten aan voordelig tarief, en is geldig naar alle bestemmingen in België.
Na aankoop van een Rail Pass ontvang je een bewijs van aankoop in je ticket booth. Dit is niet geldig als vervoersbewijs.

Een rit gebruiken van je Rail Pass doe je zo:
je ‘koopt’ een treinticket en geeft vertrek-en eindstation in. Op het volgende scherm kies je voor Rail Pass. Je ticketprijs is 0 Euro, en je ontvangt je ticket (met barcode) in je ticketbooth.
Op je Rail Pass zelf zie je nu dat er 1 rit afgetrokken is. Op die manier zie je hoeveel ritten je nog overhoudt van je Pass.

 

Waar vind ik mijn treinticket?

Kies ‘Tickets’ in het menu onderaan in de app en klik op het NMBS-ticket.
Je ticket verschijnt op het scherm van je smartphone onder de vorm van een QR-code.
Bij controle dien je dit te tonen aan de conducteur.