Van welke vervoersmodi kan ik gebruik maken zodra ik de Olympus app heb?

Je kan meteen tickets aankopen via de Olympus app voor:

Trein (NMBS, inclusief Railpas en Railease Pas) en we stellen je steeds het beste ticket voor op basis van je leeftijd, kortingsrechten, afstand en tijdstip;
Tram, metro en bus (De Lijn, MIVB en TEC);
Deelfietsen (Blue-bike, Mobit en Vélo);
Deelwagens (Cambio);
Betalend autoparkeren (B-parking/treinstations en parkeren via 4411).

Ook de Kantoorbus (Office On Wheels) is beschikbaar.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Hoeveel kost het gebruik van Olympus?

Je betaalt een vaste kost per aangesloten werknemer (1,49€/maand) en een servicekost wanneer de werknemer die maand een mobiliteitsdienst effectief heeft gebruikt (3,60€/maand). Let op, deze tarieven gelden voor aansluiting rechtstreeks bij Olympus. Indien je bedrijf is aangesloten bij een van de partners of dat zal doen, vraag je bij hen de prijs aan om van Olympus gebruik te maken.

Los van de tijdswinst en verminderde druk op je administratie, zijn verplaatsingen via Olympus voordeliger vanaf 4 verplaatsingen per jaar:

  • Voor verplaatsingen met NMBS wordt automatisch het goedkoopste tarief berekend naargelang afstand, kortingsrecht, leeftijd of Railease bezit (gemiddeld 6% besparing);
  • Blue-bike en Vélo gebruik je zonder abonnementskosten;
  • Parkeren aan treinstations doe je aan reiziger voordeeltarief;
  • Cambio gebruik je zonder waarborg en abonnementskosten.

Meer info over de mobiliteitskosten vind je hier


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Wat is het verschil met andere mobiliteitsapps en kaarten?

Olympus heeft op dit moment het grootste aantal vervoersaanbieders in haar platform. Niet alleen komen al je mobiliteitskosten zo op 1 factuur te staan, Olympus fungeert met haar digitaal platform zelf als verkoopkanaal. Dit heeft als voordeel dat je geen aparte overeenkomsten of kaarten dient aan te kopen bij de verschillende vervoersaanbieders en dat je toch het voordelige tarief betaalt zoals via de Railpas of Railease Pas van NMBS. Je hoeft ook niet meer aan te schuiven aan loketten of automaten alvorens van een vervoersmiddel gebruik te kunnen maken. Olympus is werkelijk jouw enige contactpunt voor al je mobiliteit, van aankoop tot facturatie.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Wat is het verschil tussen het aansluiten via een partner en via Olympus zelf?

Onze partners bieden Olympus aan in hun bestaande portfolio van mobiliteitsoplossingen. Dit heeft als voordelen dat je via hun helpdesk een volledige support krijgt en je Olympus kosten samen met de overige kosten van de partner op je maandelijkse factuur komen te staan. Het verschil met rechtsreeks aansluiten bij Olympus is dat je enkel online support geniet en dat je een voorschot bedrijfsbudget moet opladen vooraleer je Olympus kan gebruiken.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Wat gebeurt er na mijn bestelling bij Olympus?

Je ontvangt binnen maximaal twee werkdagen een bevestiging met login voor het Olympus beheerportaal met instructies en een handleiding. Vervolgens schrijf je een voorschot bedrijfsbudget naar keuze over met gestructureerde mededeling. Je kan nu aan de slag om je werknemers accounts en eventueel persoonlijke gebruikerslimieten toe te wijzen. Je werknemers krijgen automatisch alle instructies om de Olympus Mobility app te downloaden en gebruiken. Ze kunnen meteen tickets bestellen en dat zolang het voorschot bedrijfsbudget en eventuele gebruikerslimiet het toelaat. Maandelijks ontvang je een gedetailleerde factuur die al voldaan is dankzij het voorschot bedrijfsbudget.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Hoe werkt het voorschot bedrijfsbudget?

Als je rechtstreeks bij Olympus aansluit, moet je als bedrijf een voorschot opladen alvorens je werknemers tickets kunnen bestellen. Dit werkt eenvoudig door een bedrag over te schrijven wat maximaal drie dagen later op je Olympus beheerportaal staat. De stand van je voorschot bedrijfsbudget kan je steeds raadplegen in het Olympus portaal en je wordt ook verwittigd als je vooraf ingesteld minimumbedrag dichterbij komt. Let op, indien het toch te laag komt te staan, kunnen je werknemers geen tickets meer bestellen. Je ontvangt aan het einde van de maand net zo goed een factuur van Olympus met uitgebreid detail maar deze is steeds voldaan dankzij je voorschot.

Je kan ook zonder voorschot bedrijfsbudget Olympus gebruiken via onze partners. Je bestelt Olympus dan rechtsreeks via hen waardoor je Olympus kan gebruiken op basis van facturatie op maandbasis, zonder voorschot bedrijfsbudget.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Hoe werkt het individueel budget?

De werkgever stelt per werknemer steeds een individueel budget in. Dit is een virtueel budget waarmee de werknemer tickets kan aankopen per maand of per jaar. Indien je de melding krijgt dat dit budget onvoldoende is, neem je best contact op met je werkgever.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Wat is het verschil tussen business budget en mobiliteitsbudget?

Een app gebruiker kan over meerdere budgetten beschikken voor het aankopen van vervoerstickets:

Business budget

Dat is het budget dat momenteel beschikbaar is voor elke app gebruiker. Toe te passen voor dienstverplaatsingen of cafetariaplan.

Mobiliteitsbudget

= het mobiliteitsbudget zoals het begin 2019 werd goedgekeurd door de wetgeving. Het mobiliteitsbudget ging in voege op 1 maart 2019.
Niet alle app gebruikers hebben recht op een mobiliteitsbudget, enkel werknemers die al voldoende lang beschikken over (of recht hebben op) een bedrijfswagen.

Enkel de wettelijk toegelaten mobiliteitsmodi zijn beschikbaar via het mobiliteitsbudget. Bv. parkeertickets kunnen niet gekocht worden met mobiliteitsbudget (wettelijke beperking).

Meer info over het mobiliteitsbudget:
https://www.voka.be/nieuws/het-mobiliteitsbudget-15-vragen-en-antwoorden?
https://www.sdworx.be/nl-be/blog/verlonen/het-mobiliteitsbudget-de-spelregels-op-een-rij


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Wat als ik mijn contract met Olympus wil stopzetten?

Je kan op elk moment zelf je contract stopzetten in het beheersportaal. Het resterende saldo wordt dan volledig teruggestort op je rekening.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Kan ik Olympus gebruiken als particulier?

Op dit moment is er enkel een aanbod voor particulieren (dus zonder dat je bedrijf zich dient aan te sluiten) voor Blue-bike klanten die in Deinze en Nevele wonen . Klik hier voor meer info.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Hoe werkt het budget met Olympus?

Met Olympus kan je een mobiliteitsbudget  en/ of business budget toewijzen en opvolgen per werknemer. Je kan ook per (groep van) medewerker(s) bepaalde toelatingen instellen rond vervoersmodi.

Derde betalersabonnementen voor NMBS kunnen worden geïntegreerd in het budgetbeheer. De abonnementskosten kunnen worden opgeladen in Olympus en verwerkt in de budgetten van de desbetreffende werknemers. Olympus bezorgt je een eenvoudige rapportering die je helpt in de verwerking van de loonadministratie en voor een optimale btw-en kostenaftrek.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Hoe worden alle verschillende kosten fiscaal behandeld?

Algemeen geldt de volgende regel:

  • Tickets van De Lijn, NMBS, MIVB, huur van Blue-bike of Velo = 6%.
  • B-parkings, Cambio deelwagens = 21%.

Echter, de BTW op individuele tickets is niet altijd aftrekbaar, omdat je moet kunnen aantonen dat je het effectief hebt gebruikt voor zakelijke doeleinden.
In de Olympus-app kan de werknemer bij elke bestelling het gebruik aangeven (werk, woon/werk of privé, indien toegelaten door de werkgever). De aankopen die in aanmerking komen voor de btw-aftrek kun je vervolgens makkelijk identificeren voor de Btw-aangifte dankzij de handige factuur en detail van Olympus. 


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier

Wat is het privébudget?

Elke gebruiker die de Olympus Mobility app gebruikt via zijn werkgever, kan ook persoonlijke aankopen doen.

Dit budget staat los van de werkgever en wordt opgeladen via online betaling met een persoonlijke Maestro bankkaart of Mastercard kredietkaart.

De privacy van de gebruiker is gegarandeerd: de werkgever verkrijgt geen rapportage over deze privéaankopen.
De gebruiker heeft een overzicht van zijn aankopen via het budgetmenu in de app.


Nog geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons hier