Waarom gebruikt de Olympus-app een waarborg?
- Je waarborg garandeert controle. Het bepaalt de virtuele limiet op je uitgaven. Je maandelijkse mobiliteitsuitgaven zullen deze grens nooit overschrijden.
- De waarborg verzekert ook dat openstaande facturen altijd worden ingelost aan Olympus Mobility.
- Bij het aanmaken van een account adviseert de Olympus-app een bepaalde waarborg. Dit advies is bepaald op basis van jouw gekozen favoriete mobiliteitsopties en uitgebreide data-analyses.
- Nadat je een account aanmaakt, verhoog of verlaag je je waarborg naar wens.
- Je ontvangt een creditnota bij een verlaging en een waarborgfactuur bij een verhoging.
- De waarborg betaal je eenmalig of bij aanpassing.
- De transacties die je verder maakt in de Olympus-app wanneer je je verplaatst, komen op een aankoopfactuur. Die betaal je maandelijks via domiciliëring of overschrijving.
1. De waarborg garandeert controle en vermijdt openstaande facturen
De waarborg is het maximumbedrag dat je kan uitgeven in de Olympus-app. De maandelijkse uitgaven die je maakt met de app overschrijden dit bedrag niet. Op die manier heb jij de controle over je uitgaven in eigen handen.
Naast een virtuele limiet op je uitgaven, is de waarborg ook een manier om kredietrisico te vermijden. In het geval dat er eventueel facturen blijven openstaan of bij deactivatie van je account, worden gemaakte uitgaven zeker ingelost aan Olympus Mobility.
Door je waarborg bij opstart te betalen, zijn zowel jij als wij verzekerd dat gekochte tickets en andere uitgaven in de Olympus-app zeker worden betaald. Op deze manier is het eenvoudig én veilig voor jou en Olympus Mobility.
Besluit je je account toch te deactiveren en staan er geen facturen meer open, dan ontvang je je waarborg natuurlijk integraal terug.
Je waarborg stort je eenmalig of wanneer je je maximumbedrag verhoogt. Bij een verlaging van je waarborg ontvang je een creditnota.

Het geadviseerd bedrag is bepaald op basis van je favoriete mobiliteitsopties.
Bij het aanmaken van je account koos je je favoriete mobiliteitsopties. Op basis van je keuzes, wordt de beste waarborg voorgesteld. Dit advies is gegrond in uitgebreide data-analyses op het verbruik- en verplaatsingsgedrag van huidige gebruikers van Olympus Mobility.
Deze analyses tonen drie profielen:
- Je parkeert geregeld of neemt de bus, tram en metro
- Je gebruikt geregeld één van deze diensten: trein / tanken / cambio
- Je combineert geregeld de trein met tanken of cambio
Per profiel werd ook een gemiddeld verbruik in kaart gebracht. Door jouw favorieten samen te leggen met dat gemiddelde, wordt er een bepaalde waarborg voorgesteld.
Waarborg- en aankoopfacturen worden per e-mail verstuurd naar je ingegeven facturatie e-mailadres met de pdf in bijlage. Je kan de facturen ook via de Olympus-app opvolgen en een kopie aanvragen.
2. Bepaal zelf het bedrag van je waarborg
Is je waarborg te hoog of te laag? Je past hem op elk moment naar wens aan. De controle ligt bij jou.
- Ga naar ‘Budget’ in de Olympus-app
- Klik op je Bedrijfsbudget
- Klik op ‘Verander waarborg’
- Verhoog of verlaag je waarborg
- Bij verlaging ontvang je een creditnota. Bij verhoging een nieuwe factuur van je betaling.

Je verhoogt bijvoorbeeld best je waarborg wanneer je een medewerker toevoegt aan je account. Je kan hem terug verlagen wanneer je een account deactiveerd.
Je waarborg bepaalt namelijk de virtuele uitgavelimiet in de Olympus-app. Op het moment dat je een persoon toevoegt aan je account, zal je die limiet mogelijks al rap bereiken. Om te garanderen dat jullie zich kunnen blijven verplaatsen met de app, pas je de waarborg best aan.
Op die manier bewaar jij de controle over de mobiliteitsuitgaven in je zaak en sta je nooit voor onaangename verrassingen. Eventuele openstaande facturen worden ook altijd ingelost.
3. De waarborgfactuur verschilt van de aankoopfactuur
Waarborgfactuur | Aankoopfactuur | |
Wat is het? | De waarborg is het virtuele maximumbedrag dat je zelf bepaalt om je te verplaatsen. Door een limiet op te leggen, kom je op het einde van de maand nooit voor onaangename verrassingen te staan bij de afrekening. | Het overzicht van je aankopen van de betreffende maand, inclusief detail per medewerker. Te betalen binnen de 15 dagen via domiciliëring of overschrijving. |
Wanneer ontvang je deze factuur? | Eénmalig bij opstart en/of wanneer je je waarborg verhoogt. Bij een verlaging ontvang je een creditnota van je wijziging. | Maandelijks, als jij of je medewerkers die maand tickets kochten met de Olympus-app. |
Aan welk btw-percentage is deze factuur onderhevig? | 0% | 0%, 6% of 21%, afhankelijk van het type mobiliteitstransactie. |
4. In een notendop
- Je waarborg garandeert controle. Het bepaalt de virtuele limiet op je uitgaven.
- Je maandelijkse mobiliteitskost zal deze grens nooit overschrijden.
- Het verzekert dat openstaande facturen altijd worden ingelost aan Olympus Mobility.
- Je kan je waarborg altijd aanpassen naar wens.
- Je waarborg betaal je eenmalig of bij aanpassing. De transacties die je verder maakt in de Olympus-app betaal je maandelijks via domiciliëring of overschrijving.
