Het wettelijk mobiliteitsbudget: Een overzicht

Op zoek naar de meest recente informatie over het wettelijk mobiliteitsbudget?

Lees alles wat je moet weten in dit complete overzicht.

  1. Wat is het wettelijk mobiliteitsbudget?
  2. Wie heeft recht op het wettelijk mobiliteitsbudget?
  3. Hoe bereken ik het wettelijk mobiliteitsbudget?
  4. Hoe implementeer ik het wettelijk mobiliteitsbudget?
  5. Waar besteden werknemers hun budget aan in pijler 2?
  6. Hoe bewaar ik een overzicht van alle budgetten van mijn werknemers?

Wat is het wettelijk mobiliteitsbudget?

Het wettelijk mobiliteitsbudget is een duurzaam en fiscaal voordelig alternatief voor de bedrijfswagen.

Met dat budget ruilen werknemers hun bedrijfswagen in voor een milieuvriendelijke wagen en andere alternatieve vervoersmiddelen.

De federale overheid voerde de maatregel in om bedrijfsmobiliteit te vergroenen en de fileproblematiek in België te verminderen.

Concreet bestaat het wettelijk mobiliteitsbudget uit drie pijlers.

  1. Milieuvriendelijke bedrijfswagen: wagen met een maximale CO2-uitstoot van 95 g/km (deze regelt wijzigt in 2026 naar wagens zonder CO2-uitstoot).
  2. Duurzame mobiliteit en huisvestingskosten: openbaar of gedeeld vervoer, aankoop of onderhoud van fiets of step, huur of lening …
  3. Cash: op het einde van het jaar krijgt je werknemer het resterende budget uitbetaald, na een vermindering van 38,07% bijzondere werknemersbijdrage.

Wie heeft recht op het wettelijk mobiliteitsbudget?

Dat antwoord is tweeledig:

  • Werknemers die vandaag al rijden met een bedrijfswagen.
  • Werknemers met een functie waar ze recht hebben op een bedrijfswagen, maar er (nog) geen gebruik van maken.

Daar maken we ook twee kanttekeningen bij:

  • Het wettelijk mobiliteitsbudget kan je pas implementeren wanneer je drie jaar een mobiliteitsbeleid hebt en wanneer minstens één werknemer een bedrijfswagen heeft waarop hij of zij VAA betaalt.
  • Wanneer je momenteel loonvoordelen aanbiedt in ruil voor de bedrijfswagen, mag je werknemer die voordelen niet inruilen voor het mobiliteitsbudget.

 

Alles weten over het mobiliteitsbudget?

Schrijf je in op onze wekelijkse e-mailreeks.

5 essentiële topics, 5 korte e-mails

 

Hoe bereken ik het wettelijk mobiliteitsbudget?

In het kort? Op basis van de Total Cost of Ownership (TCO).

In het lang noemen we de TCO de totale jaarlijkse bruto kostprijs van de bedrijfswagen.

Het omvat kosten gerelateerd aan de wagen, zoals:

  • De lease- of huurprijs van de wagen
  • Brandstof
  • Verzekeringen
  • CO2-solidariteitsbijdrage
  • Niet-aftrekbare btw

Voor werknemers die in aanmerking komen voor het mobiliteitsbudget, maar geen bedrijfswagen hebben, ligt dat anders.

Zij kiezen eerst een fictieve bedrijfswagen. Op basis daarvan bepaal je hun TCO.

De twee officiële TCO formules zijn ondertussen goedgekeurd in een koninklijk besluit. Vanaf 2024 gaat die van kracht. Bij het boeken van een demo bespreken we samen hoe jij dit het beste aanpakt.

Ondertussen kan je beroep doen op deze richtlijnen. Het budget bedraagt …

  • Minimaal €3.055
  • Maximaal een vijfde van het brutojaarloon van de werknemer of €16.293 per kalenderjaar

Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari.

Reeds toegewezen mobiliteitsbudgetten kan je aanpassen als je mobiliteitsbeleid het toelaat, zonder dat je de sectorale salarisindex van je bedrijf overschrijdt.

Een praktijkvoorbeeld nodig? Bekijk hoe Business & Decision het aanpakte.

 

Hoe implementeer ik het wettelijk mobiliteitsbudget?

Daarvoor spraken we met een expert in het vak, Thierry Devresse van My Mobility Budget Butler.

Hij deelt de implementatie op in 5 stappen:

  1. Update je mobiliteitsbeleid
  2. Denk na over telewerk
  3. Schrijf het beleid uit met oog op het wettelijk mobiliteitsbudget
  4. Stel de procedures vast voor het wettelijk mobiliteitsbudget
  5. Communiceer grondig naar je werknemers

Hij benadrukte om dit proces niet alleen aan te pakken. Zo verlies je bakken tijd met het uitzoeken van alle wettelijke regeltjes.

Sociale secretariaten helpen met sommige van bovenstaande zaken, maar niet met allemaal. Voor een volledige ontzorging schakel je best een consultant in zoals MMBB.

Bekijk hoe Mediahuis dit aanpakte in de praktijk.

Waar besteden werknemers hun budget aan in pijler 2?

We vermeldden het daarnet al kort. Pijler 2 bestaat uit duurzame vervoersmiddelen en huisvestingskosten.

Meer in detail gaat het over …

  • Tickets & abonnementen voor openbaar vervoer binnen de Europese Economische Ruimte
  • Tickets & abonnementen voor gedeeld vervoer binnen de Europese Economische Ruimte
  • Internationale treintickets binnen de Europese Economische Ruimte
  • Aankoop van een (elektrische) fiets of step
  • Onderhoud of uitrusting voor je (elektrische) fiets of step
  • Huurkosten of hypothecaire leningen van werknemers die binnen een straal van 10 kilometer rond de werkplek wonen of meer dan 50% thuiswerken
  • Ook gezinsleden van de werknemer mogen gebruikmaken van het budget voor bovenstaande zaken

Als werkgever ben je niet verplicht om de volledige lijst in te voeren. Het gaat er vooral om dat je aanbod aansluit op de noden van je werknemers.

Hoe bewaar ik een overzicht van alle budgetten van mijn werknemers?

Een overzicht bewaren van de uitgaves, resterende budgetten, terugbetalingen … No small feat.

Met een digitale tool zoals Olympus Mobility behoud je de controle.

In het Olympus beheerportaal …

  • Wijs je eenvoudig budgetten toe aan je werknemers
  • Krijg je een maandelijks overzicht van de mobiliteitsuitgaves
  • Verwerk je niet langer terugbetalingen voor overige externe aankopen in pijler 2
  • Download je op het einde van het jaar het rapport voor pijler 3 en stuur je die eenvoudig door naar je sociaal secretariaat of payrollverantwoordelijke

Bovendien krijgen ook je werknemers een realtime overzicht van hun resterende budget in de Olympus-app.

Het wettelijk mobiliteitsbudget implementeren?