Help & Contact

Je mag er zeker van zijn, de Olympus-app van Olympus Mobility maakt je verplaatsingen een stuk makkelijk!
Minder kosten, meer nuttige tijd en poepsimpel in het gebruik. Boek nu een gratis demo!

Heb je toch hulp nodig? Vragen over een bepaalde toepassing?
Dan kan je hier terecht. We staan klaar om je woon-werkverkeer en de administratie ervan efficiënter én eenvoudiger te maken.

Laat ons hieronder weten wie je bent, boek een demo of stel je vraag.
We contacteren je zo vlug mogelijk en helpen je graag verder duurzaam op weg.

En wees gerust. Jouw gegevens blijven bij ons. En bij ons alleen.

Contacteer de helpdesk via telefoon op het nummer 016 43 25 30 of via mail extraservicessupport@kbc.be

Contacteer de mobility manager binnen jouw bedrijf.

Ontdek onze handige documentatie via de Help sectie in het Olympus beheerportaal.

Olympus app

Via de Olympus-app heb je toegang tot alle openbaar vervoer, deelwagen cambio, deelfietsen Blue bike, Mobit en Velo Antwerpen, Swapfiets, 4411 straatparkeren en de B-parkings. Daarnaast bieden we via onze Plug-in service een naadloze afhandeling van jouw tickets van deelsteps, deelscooters, deelfietsen, deelwagens, …

Onze mobiliteitsoplossing werkt uitsluitend met een app zodat de werknemer altijd via 1 digitale toegang, alle mobiliteit bij de hand heeft. De werkgever kan bovendien maximaal BTW recupereren via Olympus Mobility.

Neen, de Olympus-app is enkel beschikbaar voor werknemers van bedrijven.

Je kan je pincode zelf instellen via de app. Op het hoofdmenu bevindt zich een knop ‘Meer’ waarna je kan tikken op ‘Settings’. Als je daar op klikt kan je via ‘wijzig pincode’ zelf je pincode instellen.

Als je je pincode bent vergeten om in te loggen of jouw aankopen van tickets te bevestigen, dien je eerst uit te loggen. Vervolgens kom je op het welkomscherm van Olympus waar een link staat naar ‘Pincode vergeten?’. Als je hier op klikt geef je je login opnieuw in en druk je op ‘opnieuw instellen’. Vervolgens krijg je een email met instructies op je pincode opnieuw in te stellen.

Als je 3 keer een foute pincode hebt ingevoerd, wordt je account geblokkeerd.
Via de link ‘Pincode vergeten’ op het inlogscherm van de app kan je een nieuwe pincode opvragen.
De beheerder van de Olympus accounts van je werkgever kan ook via het beheerportaal een nieuwe pincode bezorgen.

Kosten

Je vindt de kosten terug bij de tarieven.

Indien een contract wordt beëindigd, zal het saldo van het bedrijfsbudget worden teruggestort op de rekening van de klant. Aangekochte passen zoals Railpas, m-card De Lijn, Brupass MIVB, waar nog ritten op staan, kunnen niet worden teruggestort.

Dat kan eenvoudig en zonder opzegtermijn via het Olympus Mobility beheerportaal.

Om je factuur te raadplegen log je in op het beheerportaal. Daarna klik je op facturen, en kan je je maandelijkse facturen raadplegen.Op de factuur vind je een overzicht van alle mobiliteitskosten en de service fee.

Familieleden beheren

De aankopen worden afgetrokken van jouw privébudget of mobiliteitsbudget. Bij aanmaak van de account voor je familielid bepaal je van welk budget de aankopen worden afgetrokken. Je bepaalt ook de maandelijkse limiet voor je gezinslid. Zolang jouw budget toereikend is kan hij/zij aankopen doen.

Ga naar de Settings van je app en klik op ‘Beheer familieleden’.

Via de knop ‘Nodig nieuw lid uit’ kan je een account aanmaken voor één of meerdere van je gezinsleden.

Je bepaalt ook hoeveel ze maandelijks mogen spenderen.

Klik je op ‘Verstuur uitnodiging’ dan ontvangt je familielid een mail met login en sms met pincode. Met deze gegevens kan hij/zij inloggen in de app.

Ga in je Olympus app naar het menu ‘Budget’ en selecteer het budget waarop uitgaven van je familieleden worden geboekt.

Per gezinslid kan je, op maandbasis, bekijken welke vervoerstickets ze hebben gekocht, wanneer, en het bedrag van de aankoop.

Ook het overblijvend budget staat vermeld, naast de naam van het gezinslid.

Swapfiets

Je kunt een Swapfiets makkelijk via de Olympus app bestellen. Via het juiste keuzemenu kom je terecht op een landingspagina waar je de stad kan kiezen en je kan registreren. Nadat je je bestelling geplaatst hebt, maakt Swapfiets een afspraak met jou om je fiets te bezorgen. In een aantal steden is het ook mogelijk om je fiets af te halen. Bij ontvangst stellen wij de fiets persoonlijk voor je af zodat hij direct rijklaar is.

Dit doe je eenvoudig door Swapfiets te verwittigen. Zij zullen jouw Swapfiets komen ophalen. Het maandelijks bedrag zal niet meer van jouw budget in de Olympus app gaan.

Swapfiets is in België reeds beschikbaar in 5 steden: Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen.

Als er iets mis is met je fiets komt Swapfiets snel bij je langs om je fiets te repareren of om hem te om te wisselen voor een werkend exemplaar. Dit zonder extra kosten.

De fietsen zijn verzekerd tegen diefstal. Mocht het toch voorkomen dat je Swapfiets wordt gestolen, dan betaal je €60, mits je fiets goed op slot stond. De overige kosten worden gedekt door onze fietsverzekering. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat je snel een nieuwe fiets krijgt.

Deze kosten en andere uitzonderlijke kosten worden rechtstreeks aan de gebruiker gefactureerd en niet aan de werkgever. Swapfiets zal hiervoor je persoonlijke accountgegevens opvragen bij de start van het abonnement.

Budgetten

De verschillende budgetten worden toegelicht op ‘Voor wie‘.

Een privébudget laadt de werknemer zelf op via zijn eigen bankkaart of Mastercard. De uitgaven op het privébudget worden niet gefactureerd aan de werkgever. De transacties komen ook niet in de rapportering. Hierbij respecteren we de GDPR-regels die de privacy van de werknemer beschermt.

Indien de gebruiker geen toegang meer heeft to de app, zal het saldo van het privébudget worden teruggestort op de rekening van de gebruiker waarmee hij of zij het privébudget heeft opgeladen. Aangekochte passen zoals Railpas, m-card De Lijn, Jump10 MIVB, waar nog ritten op staan, kunnen niet worden teruggestort.

Het is mogelijk om in de app via de knop ‘Budget’ het toegekende budget te raadplegen en op te volgen. Als werkgever heb je de keuze om een business budget, flex budget, of een wettelijk mobiliteitsbudget toe te kennen aan je werknemer(s).

Het privébudget is altijd zichtbaar voor de app gebruiker.

NMBS

De Olympus-app biedt volgende producten van NMBS aan : standaardbiljet, Go Pass 1 (<26j), Standard multi, Local multi, Railease Pas, seniorenbiljet en weekendbiljet.

Bovendien houdt het ook rekening met de korting op grote gezinnen, indien je dit hebt ingesteld in jouw profiel. Het bewijs hiervan moet wel kunnen getoond worden aan de treinconducteur in geval van controle.

Je ontvangt je treinticket via QR-code in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

Soms is de internetverbinding onderweg niet stabiel, bijvoorbeeld tijdens een treinrit. De app geeft dan mogelijks een foutmelding. Die kun je wegklikken en in de meeste gevallen kun je de app gewoon verder blijven gebruiken. De vervoersbewijzen die al in de app beschikbaar zijn, blijven sowieso behouden en kan je op elk moment aan de controleur tonen.

De Olympus-app berekent altijd het beste tarief voor de werknemer. De app houdt rekening met leeftijd, afstand, korting grote gezinnen en het weekendtarief. Zo hoef je niet na te denken en krijg altijd het meest voordelige tarief voorgeschoteld.

Een Standard Multi bevat 10 ritten aan voordelig tarief, en is geldig naar alle bestemmingen in België.
Na aankoop van een Standard Multi ontvang je een bewijs van aankoop in je ticket booth. Dit is niet geldig als vervoersbewijs.

Een rit gebruiken van je Standard Multi doe je zo:

  • je ‘koopt’ een treinticket en geeft vertrek-en eindstation in.
  • Op het volgende scherm kies je voor Standard Multi.
  • Je ticketprijs is 0 euro, en je ontvangt je ticket (met QR-code) in je ticketbooth.

Op je Standard Multi zelf zie je nu dat er 1 rit afgetrokken is. Op die manier zie je hoeveel ritten je nog overhoudt.

De Lijn

Een m-ticket is 60 minuten geldig.

Je ontvangt je m-ticket in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

MIVB

De Olympus app biedt volgende producten van MIVB aan : BRUPASS10 , BRUPASS 10 XL en GOCITY10

Als je producten van MIVB aankoopt via de app, worden die automatisch overgezet op jouw Mobibkaart, op voorwaarde dat kaartnummer correct is ingegeven in jouw profiel in de app.

Hou er wel rekening mee dat er een nachtbatch nodig is om de tickets over te zetten op de Mobibkaart.

Je vervoerbewijs na 24u beschikbaar zijn op alle GO-verkoopautomaten en valideertoestellen van de metro of na 96u op die van de bus of tram.

TEC

De Olympus-app biedt volgende producten van TEC aan :

  • NEXT 1 parcours = enkele rit
  • Multiflex =
    • 12 biljetten van 60min binnen 1 of 2 zones
    • 6 biljetten van 90min op het hele netwerk excl Expresslijnen,
    • 4 biljetten van 90min incl Expresslijnen.

Als je producten van TEC aankoopt via de app, worden die automatisch overgezet op jouw Mobibkaart, op voorwaarde dat kaart- en serienummer correct zijn ingegeven in jouw profiel in de app. Hou er wel rekening mee dat er een nachtbatch nodig is om de tickets over te zetten op de Mobibkaart.

Blue bike

Je ontvangt je Blue bike voucher in de digitale portefeuille van de Olympus-app. Deze is 10 dagen geldig, en kan je gedurende 24u gebruiken.

Neen, een Blue bike moet altijd naar dezelfde locatie worden teruggebracht.

Als je de sleutel van je Blue bike verliest, dien je Blue bike te verwittigen en je Blue bike nummer te vermelden. Zij regelen vervolgens een nieuwe sleutel voor je, waar je €30 voor moet betalen.

Als je Blue bike gestolen wordt, doe je best meteen aangifte bij de politie en verwittig je Blue bike. Het proces-verbaal samen met je Blue-bikesleutel stuur je vervolgens naar Blue-bike, Postbus 113, 2018 Antwerpen Centraal Station. De kosten bedragen dan €45. Indien je geen aangifte doet lopen de kosten op tot €450.

Velo Antwerpen

Je ontvangt je Velo voucher in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

De Velo voucher is 24u geldig, maar je mag maximum 30min een Velo deelfiets gebruiken, anders worden er extra kosten aangerekend.

Door de Velo deelfiets correct terug te plaatsen in een Velo station, de codes in te geven in de automaat, en de bevestiging te ontvangen dat de fiets correct werd teruggeplaatst.

Je doet binnen 24 uur aangifte bij de lokale politie en bezorgt aan Velo het PV-nummer van je dossier. Bij je aangifte geef je het nummer van de gestolen fiets door en geef je een korte beschrijving van de feiten. Als je het fietsnummer niet meer weet, kan je steeds de klantendienst van Velo contacteren zodat ze dit voor jou kunnen opzoeken.
Na 24 uur betaal je een forfaitaire kost van 150 €. Na 48 uur wordt de fiets beschouwd als gestolen en wordt een bedrag van 400 € door Velo aangerekend.

Mobit deelfiets

We leveren een QR-code aan op digitale wijze in je smartphone, die je kan terugvinden in jouw digitale portefeuille. Door het scannen van deze QR-code op een beschikbare fiets kan je deze Mobit deelfiets gebruiken. Zie het kaartje in de app om beschikbare Mobit deelfietsen te lokaliseren.

De Mobit deelfiets kan gebruikt worden via een dagpas of via Scan&Go.
Een dagpas bedraagt €3.
Voor Scan&Go geldt volgende tarifering : rit < 4min = €0,29 , 1ste uur = €0,45 , 2de uur = €0,65 , 3de uur = €0,80 , tijdens de volgende uren = €1

Cambio autodelen

Om Cambio te activeren vragen wij een eenmalige activatiekost van €5. Dit bedrag wordt automatisch afgetrokken van het beschikbare budget. De wagen reserveren kan via de Olympus app. Na reservatie ontvang je van Cambio een mail met een instructievideo, gebruikersnummer en een persoonlijke pincode. Hou er rekening mee dat je altijd je rijbewijs op zak moet hebben indien je gebruik maakt van Cambio.

Een Cambio open je met je Olympus app. Optioneel kan je wagen ook openen met je Mobibkaart, via de kaartlezer die zich links onderaan de voorruit bevindt. Het kaart- en serienummer van je Mobibkaart moeten correct ingevoerd zijn in jouw profiel in de app. Via de boordcomputer in het handschoenkastje kan je vervolgens, na ingave van je persoonlijke pincode, de sleutel gebruiken.

Als je Cambio via de Olympus app reserveert, geniet je van het voordelig businesspakket voor uur- en KM-tarief tussen 7u en 18u. Vanaf 18u gelden de standaardtarieven.

Via Olympus betaal je geen instapkosten, geen financieringsbijdrage en geen abonnementskosten. Je spaart dus heel wat geld uit door Cambio te gebruiken via de Olympus app.

Parkeren

Via de Olympus-app kan je parkeren in de B-parkings. Dat zijn de parkings aan de NMBS stations waar je op meer dan 60 locaties kan parkeren.

Daarnaast is ook parkeren in de straat mogelijk via 4411.

Belangrijk bij het parkeren in de straat via 4411, is dat je je nummerplaat ingeeft. Heb je een vaste nummerplaat, dan kan je deze opslaan in je profiel zodat je deze niet elke keer opnieuw dient in te geven. Eenmaal dat gebeurt is kan je eenvoudig uw parkeersessie starten en eindigen in de app. 4411 rekent voor elke sessie een transactiekost aan van €0,25. Dit is ook het geval indien je rechtstreeks via de app van 4411 een parkeersessie zou starten, of indien je het via SMS zou regelen.

Indien je gebruik maakt van de B-Parking via de Olympus app, geniet je van het voordelig treinreizigertarief. Ook al ben je niet van plan om nadien de trein te nemen, geniet je alsnog van dit voordelig tarief.

De slagbomen van de B-Parking worden geopend door de Mobibkaart. Het kaartnummer van je Mobibkaart moeten correct ingevoerd zijn in jouw profiel in de app. De Mobibkaart verrekend de kost voor jouw parkeersessie rechtstreeks op het budget in de app. Je hoeft dus geen betaling uit te voeren aan de parkeerautomaat.