“App van Olympus Mobility is zegen voor administratie.”

Mediacomm is aan een opmerkelijk groei bezig. Het Antwerpse vormgeversbedrijf heeft intussen 4 kantoren en liefst 60 grafische ontwerpers die dagelijks op de baan zijn. Die zijn samen goed voor meer dan 10.000 verplaatsingen per jaar. Efficiënte mobiliteit is dan ook een absolute must, maar tegelijk moet de administratie vlot verlopen.

“Die combinatie is net de sterkte van Olympus Mobility”, zegt Aline Van Aerde, manager mobiliteit en klantenadministratie bij MediaComm. “Dankzij het platform moeten we geen afzonderlijke overeenkomsten afsluiten met elk mobiliteitsbedrijf en worden alle tickets digitaal bijgehouden. En handig voor mij: ook de facturatie voor alle vervoersbewijzen is volledig geïntegreerd in de app, zonder dat er papier aan te pas komt. Zo kan ik mij volledig focussen op opdrachten met een echte meerwaarde en ben ik er tegelijk zeker van dat de meer repetitieve taken vlekkeloos verlopen. Die gemoedsrust is mooi meegenomen.”

Lees hier de volledige getuigenis.

"KPMG integreert duurzame mobiliteit in cafetariaplan"

Het internationale netwerk van audit- en adviesverlening KPMG zet sinds 2017 volop in op duurzame mobiliteit. Daarvoor rekent het bedrijf op de mobiliteitsapp van Olympus Mobility. Naast oplossingen voor losse werkverplaatsingen en een mobiliteitsbudget, biedt het digitale platform immers ook een derde optie aan werkgevers: integratie in een cafetariaplan. “En dat is net waar KPMG naar op zoek was”, verduidelijkt Peter Van de Velde, Mobility/HR Process Manager bij KPMG België. “Zo zijn de medewerkers zelf aan zet.”

De Belgische afdeling van KPMG – dat samen met EY, PwC en Deloitte de zogeheten ‘Big Four’ vormt – hield zich ook al vóór 2017 bezig met duurzame mobiliteit. “Zo startten we onder meer met een eigen onderzoek naar Mobility as a Service en spraken we tijdens verschillende events met zowel collega-ondernemers als leveranciers over dit prangende onderwerp”, zegt Peter Van de Velde. “Uiteindelijk brachten we alle informatie twee jaar geleden – toen ons hoofdkantoor verhuisde naar Brussels Airport – samen in een sterk mobiliteitsplan, dat deel uitmaakt van een breder cafetariaplan.”

Lees hier de volledige getuigenis.

"Beweging.net maakt ambities rond duurzame mobiliteit waar"

Veel organisaties hebben de laatste jaren adjectieven zoals milieuvriendelijk, ecologisch en duurzaam aan hun missie toegevoegd. Maar de vertaalslag van theorie naar praktijk blijkt vaak minder evident. Niet zo bij Beweging.net, de koepelvereniging van de christelijke arbeidersbeweging. Daar gaan daden boven woorden. “De nieuwste ontwikkeling in ons duurzaamheidsbeleid is een pilootproject met Olympus Mobility”, verklapt Luc Dendooven, afdelingshoofd Financiën en Administratie. “De eerste reacties zijn alvast veelbelovend.”

Voor de 120 medewerkers van Beweging.net in de Brusselse deelgemeente Schaarbeek is mobiliteit de sleutel tot een gezonde work-lifebalans. Daarom ging de organisatie in samenwerking met Belfius Auto Lease op zoek naar een oplossing die zowel voordelig was voor alle collega’s als voor de organisatie zelf. De keuze viel al snel op Mobility as a Service in de vorm van de mobiliteitsapp van Olympus Mobility.

Lees hier de volledige getuigenis.

"Sweco wint award met mobiliteitsbeleid en Olympus-app "

Minder werkverplaatsingen, meer duurzame mobiliteit en een groener wagenpark: dat zijn de drie hoofdingrediënten van het innovatieve mobiliteitsbeleid van advies- en ingenieursbureau Sweco. En de recente inspanningen werpen meteen vruchten af. Zo stijgt de medewerkerstevredenheid en won het bedrijf goud tijdens de link2fleet-awards 2019. We vroegen kersvers Fleet Owner of the Year Vicky De Bollen, Director Finance, Facility & Legal bij Sweco Belgium, hoe ze dat precies voor elkaar speelde.

Sweco Belgium telt 9 kantoren en liefst 1.300 medewerkers. Mobiliteit is dan ook een complexe aangelegenheid. Het goede nieuws: het advies- en ingenieursbureau heeft zelf heel wat verkeers- en mobiliteitsexperten in de rangen. “Dan ben je bijna verplicht om een innovatief beleid uit te tekenen”, knipoogt Vicky De Bollen. “Die voortrekkersrol nemen we graag op en intussen is mobiliteit een van onze sterkste troeven als werkgever geworden.”

Lees hier de volledige getuigenis.

"Vlaamse landmaatschappij kiest overtuigd voor Olympus Mobility-app "

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is een overheidsdienst die onder meer de open ruimte leefbaar en duurzaam wil inrichten. De VLM wou ook haar mobiliteit op dezelfde manier aanpakken, nagaan hoe ze de uitstoot konden terugschroeven, de aansluiting van de werknemers op het openbaar vervoer verbeteren, meer met deelfietsen werken… En dat alles op een efficiënte manier beheren. Uiteindelijk kwam de VLM bij Olympus Mobility terecht. Steven Scheirlinckx, Facility Manager van VLM, geeft een woordje uitleg.

Lees hier de volledige getuigenis.

"Onze weg naar Olympus Mobility?"

Wel, eigenlijk heb ik Olympus Mobility jaren geleden zien starten als een project dat eerst vooral werkte rond elektrische mobiliteit.

Dus ik kende de naam al en wist ook dat het project geëvolueerd was naar een platform dat werkte rond multimodaliteit. Ik zag dat Blue-bike erbij betrokken werd en nog andere mobilteitsaanbieders, maar het had voor mij tot voor kort niet voldoende gewicht (op basis van hetgeen ik ervan wist).

Wat ik niet wist is de hele dienstverlening daarrond en hoe groot het aanbod intussen wel geworden is waardoor het voor mij ineens uit de projectsfeer werd gehaald, en het een echt platform is geworden waar gebruikers voor zowel werk als privé op terecht kunnen.

Het was puur uit eigen interesse dat ik graag meer wilde weten en ingegaan ben op jouw vraag om eens uitleg te mogen komen geven. Maar uiteindelijk heb ik de link naar de werking van onze organisatie gelegd op meerdere vlakken zoals woon-werk- en dienstverplaatsingen, efficiënte aankopen en administratieve afhandeling omdat het mobiliteitsaanbod binnen het platform echt wel groot is en heel veel afdekt. Bovendien zit de dienstverlening zeer goed in elkaar.

Als milieuorganisatie zit het sowieso in ons DNA ingebed om ook in onze werking zo duurzaam mogelijk te zijn. Vandaar dat wij nooit met bedrijfswagens hebben gewerkt en altijd radicaal hebben gekozen voor bvb de trein. Onder mijn impuls hebben we dan jaren geleden ook nog Blue-bike abonnementen genomen en op een bepaald moment ook cambio, een NMBS business account, enz. Dit alles in een poging om multimodaal te zijn, ook voor dienstverplaatsingen en daarenboven efficiënt te kunnen gebruik maken van de verschillende beschikbare tools.

Maar het bleef wel een puzzel. De systemen werden wel gebruikt, maar nog niet ten volle. Het geeft toch wel wat extra werk om treintickets te kopen via app nr 1 en een fiets te gebruiken via app nr 2, …, de ene koopt dan een treinticket aan de balie, een ander gebruikt dan toch de business account. De ene schiet eerst voor en boekt dan een onkostennota, enz. Dus geen uniformiteit in gebruik. Ook de administratieve verwerking van al de verschillende abonnementen is geen lachertje zowel voor de werknemers die ervan gebruik maken, als voor de mensen van de boekhouding om alle abonnementen bij te houden, afrekeningen te maken en onkostennota’s te maken.

De Olympus-app geeft een bundeling van dit alles. De administratieve verwerking verloopt vlot en het gebruik is super gemakkelijk.

Els Vanden Berghe – Algemeen Directeur