Het wettelijk mobiliteitsbudget met Business & Decision

Het wettelijk mobiliteitsbudget: voor velen een complex beestje. Hoe verloopt de implementatie? Hoe ervaren gebruikers het?

We spraken met Tine Vangrunderbeek, Mobility Manager, en Pierre Caeymaex, Data Consultant, van Business & Decision over de uitrol van het wettelijk mobiliteitsbudget en hun ervaring met dit fiscaal voordelig kader.

Wie is Business & Decision?

In het kort: een internationaal CRM en e-business consultancy. Experten in everything digital & data.

Ze buigen zich maar al te graag over digitale strategieën en staan klaar om te innoveren samen met hun klanten.

Hoe krijgt bedrijfsmobiliteit vorm bij Business & Decision?

Als echte innovators waren ze één van de eersten die het wettelijk mobiliteitsbudget implementeerden.

Vandaag stapten al zo’n 170 werknemers in, waarvan 50 met een bedrijfswagen in pijler 1. Dat is een zesde van hun totale vloot.

In 2023 zetten ze nog meer in op de verdere vermindering van hun CO2-emissie. Thuiswerk en elektrische wagens zijn slechts enkele voorbeelden van hun duurzaam mobiliteitsbeleid.

Hun enigste uitdaging? De huidige contracten met leasemaatschappijen.

Tine: “We zitten in overgangsjaren. De Belgische Staat vraagt om elektrisch te rijden, maar onze contracten zijn nog niet afgelopen. Daarom bieden we aanvullend ook nog brandstofmotoren aan.”

Bekijk hier het volledige interview:

Hoe zag jullie mobiliteitsbeleid er enkele jaren geleden uit?

Tine: “In 2020 kozen we voor cash-for-car. Dat kende een enorm success. Na de stopzetting van dit kader in 2021 keken we richting het wettelijk mobiliteitsbudget.

Een mooi project, maar momenteel schrikt het bedrijven af door de complexiteit. Zeker omdat het nieuw is.”

Welke uitdagingen ondervonden jullie op vlak van mobiliteit?

“We ondervonden een ontevredenheid van onze bestuurders. Sommige gebruikten hun bedrijfswagen weinig tot niet, maar kregen wel te maken met de bijhorende kosten.

Verder betaalden wij ook hun kost voor het openbaar vervoer.

We zaten dus met een dubbele kost én ontevredenheid. Zo begon onze zoektocht naar een oplossing voor betere mobiliteit.”

Aan welke criteria moest die oplossing voldoen?

“Het belangrijkste criterium was natuurlijk de tevredenheid van onze bestuurders. Ook de vermindering van onze CO2-emissie speelde een rol.

We moesten ook te allen tijde vermijden dat de administratieve rompslomp toenam. De HR- en financiële dienst krijgen al genoeg werk op hun boterham.

Een project zoals het wettelijk mobiliteitsbudget mocht daar niet bovenop komen.”

Welk advies geef je aan andere bedrijven die kiezen voor het wettelijk mobiliteitsbudget?

Zorg er eerst en vooral voor dat je management achter je keuzes staat.

Organiseer vervolgens een survey binnen je bedrijf om te peilen naar de noden van je personeel. Zijn ze überhaupt wel geïnteresseerd in zo’n mobiliteitsbudget?

Daarna is het een kwestie van de juiste tools te gebruiken. Voor mij is dat Olympus Mobility.

Schakel ook een extern persoon in die je begeleidt doorheen het hele proces. Zo verminder je de last bij HR. Wij konden rekenen op de expertise van Thierry Devresse van My Mobility Budget Butler.

Zonder de juiste begeleiding en de juiste tool wordt de implementatie een administratieve nachtmerrie.”

Waarom kozen jullie voor Olympus Mobility?

De gebruikers kunnen elke dag in real-time hun budget consulteren.

Uitgaves worden onmiddellijk in mindering gebracht, ook de huisvestingskosten. Terugbetalingen worden meteen uitgevoerd door Olympus Mobility. Zo hoeven werknemers geen maand te wachten op hun geld.

Ook de administratieve kost die we hebben uitgespaard is bijna gelijk aan het werk van een halftijdse werknemer.

De kost van externe begeleiding en Olympus Mobility valt trouwens goed mee. Ik raad aan om zeker eens te luisteren voordat je het aan de kant schuift.”

Tine gaf ook dit mee:

Ik geloof in het wettelijk mobiliteitsbudget en in applicaties die ons daarin begeleiden. Eens dat elektrisch rijden zich verder uitrolt in de maatschappij, gaan meer en meer mensen kijken richting het wettelijk mobiliteitsbudget.

Ze zullen meer opteren voor een kleinere wagen en het resterende budget gebruiken voor alternatieve oplossingen.”

Wat zegt een ervaren gebruiker van het wettelijk mobiliteitsbudget er zelf over?

We spraken met Pierre Caeymaex. Als Data Consultant bij Business & Decision verplaatst hij zich dagelijks doorheen Brussel met het openbaar vervoer. Of zijn elektrisch skateboard.

Voor zijn vakantie in Frankrijk kiest hij voor de trein.

Pierre: “Ik koos initieel voor het wettelijk mobiliteitsbudget omdat je er ook je huur mee kan betalen. Maar uiteindelijk zijn de vele keuzemogelijkheden de grootste sterkte van dit systeem.

“Sinds de implementatie bij Business & Decision gebruik ik mijn budget voor een abonnement bij SNCF, waardoor ik korting krijg op mijn reizen met de TGV.

Ook mijn taxiritten, de huur van mijn e-step en de aankoop van mijn e-bike en skateboard kon ik ermee bekostigen. Net zoals mijn huurkost.”

Over het gebruik van de Olympus-app zegt Pierre: “De app ondersteunt me in mijn keuze voor duurzame mobiliteit. Bovendien kan ik ook de kost van reserveonderdelen en reparaties voor mijn fiets en skateboard inbrengen.”

Hoe ziet de toekomst er uit bij Business & Decision op vlak van mobiliteit?

Tine: “Blijven mikken op elektrische wagens. Blijven uitleggen wat het mobiliteitsbudget inhoudt, wat de mogelijkheden zijn en vooral alle voordelen.

En blijven voortdoen met waar we al mee begonnen zijn!”

Bedankt voor het fijne gesprek, Tine en Pierre!

Ook het wettelijk mobiliteitsbudget implementeren?