meerrittenkaart of abonnement

In post-coronatijden zullen werknemers niet meer dagelijks op en neer reizen om te werken. Vaak zullen ze meerdere dagen afwezig zijn op de werkplek door thuiswerk, deeltijds of satellietwerken. Veel van hen hebben bovendien het plezier van de fiets ontdekt. We zoeken voor jou uit wat voor hen de beste optie is, een meerrittenkaart of abonnement?

 

In de post-coronatijden zullen werknemers niet meer dagelijks op en neer reizen om te werken. Vaak zullen ze meerdere dagen afwezig zijn op de werkplek door thuiswerk, deeltijds of satellietwerken. Veel van hen hebben bovendien het plezier van de fiets ontdekt in de coronaperiode. Voor hen is een klassiek abonnement op het openbaar vervoer niet altijd meer de beste oplossing. We zoeken voor jou uit wat voor hen wel de beste optie is, een meerrittenkaart of abonnement?

We lichten al een tipje van de sluier. De Olympus mobiliteitsoplossing blijkt vaak de beste. Ze biedt digitaal meerrittenkaarten aan van de Lijn, NMBS, MIVB en TEC, en altijd op een gebruiksvriendelijke manier.

Hieronder lees je hoe je meerrittenkaarten aanschaft via de Olympus app en in welke gevallen die voordeliger uitkomen dan een abonnement.

Telewerk wordt de norm

De coronacrisis heeft veel bedrijven ertoe verplicht om hun werknemers te laten telewerken. Daaruit is gebleken dat thuiswerk wel degelijk kan en zelfs efficiënt is.

Bij Olympus Mobility geloven we dat telewerken nog lang de norm zal zijn. Het zal in ieder geval volledig ingeburgerd geraken in onze maatschappij. Werknemers die twee à drie dagen per week thuis mogen werken zullen alvast een pak gelukkiger zijn, gewoon al door de tijdswinst die ze boeken omdat hun woon-werkverplaatsing wegvalt. En dat is goed, want iedereen weet dat gelukkige werknemers productiever zijn en dat een bedrijf daar alleen maar beter van wordt.

Deze shift biedt alvast opportuniteiten om de grote mobiliteitskost die het woon-werkverkeer met zich meebrengt even te herbekijken. Op dit ogenblik kiest een bedrijf vaak voor een abonnementsformule. Maar is dat wel altijd de meest gunstige? De keuze tussen een meerrittenkaart of abonnement valt tegenwoordig niet meer automatisch in het voordeel uit van dat laatste.

Werknemers die vroeger vijf dagen op vijf hetzelfde traject aflegden waren gebaat bij een abonnementsformule. Dat was ook de beste keuze voor de werkgever op het vlak van kosten. In post-coronatijden kunnen meerrittenkaarten zoals tien-rittenkaarten een betere keuze zijn dan een abonnement en de mobiliteitskosten optimaliseren.

Wat is het meest gunstig, een meerrittenkaart of abonnement?

Wij rekenen het hieronder even voor je uit.

1. Meerrittenkaart of abonnement voor werknemers die bus en tram van De Lijn nemen in Vlaanderen

Een maandabonnement van De Lijn kost €49. Met de aankoop van m-cards van De Lijn in de Olympus app bespaar je in één maand tot 27%, mits je twee dagen per week geen woon-werkverplaatsingen hoeft af te leggen. Telewerk biedt dus een optimalisatie van de mobiliteitskosten.

Cijfervoorbeeld meerrittenkaart of abonnement

We merken hierbij op dat niet alleen thuiswerk aanleiding kan geven tot minder nood aan woon-werkverplaatsingen met het openbaar vervoer, maar ook deeltijds werken, fietsverplaatsing en satellietwerken werken daaraan mee.

Hieronder vind je enkele screenshots van de aankoop van een m-card in de Olympus app, goed voor tien ritten.

Meerrittenkaart of abonnement, de Olympus-app berekent het voor jou!

2. Meerrittenkaart of abonnement voor werknemers die in Brussel de metro, tram of bus van MIVB nemen

Bij MIVB is een abonnement iets duurder ten opzichte van een meerritten kaart dan in verhouding bij De Lijn. De totale besparing kan hier dan ook oplopen tot 31%.

Cijfervoorbeeld meerrittenkaart of abonnement

Hieronder vind je enkele screenshots van de aankoop van Jump10 in de OIympus-app. Je merkt meteen hoe voordelig die is in vergelijking met een abonnement.

Jump 10

3. Meerrittenkaart of abonnement voor de pendelaars met de trein?

Een treinabonnement is sowieso goedkoop en bijna altijd de beste formule. Zeker als je als werkgever gebruik maakt van de derdebetalersregeling van de NMBS, en de kost van het treinabonnement volledig ten laste neemt. De overheid betaalt dan 20% van de abonnementsprijs terug.

Of een meerrittenkaart goedkoper is dan een abonnement hangt af van de afstand tussen woon- en werkplaats.  In een het geval van twee niet-pendeldagen blijkt een meerittenkaart slechts goedkoper te zijn vanaf een afstand van meer dan 100 km.

Een meerrittenkaart is dus enkel gunstiger dan een abonnement voor mensen die een traject afleggen van de kust naar Brussel.

One Mobility-tool to solve them all

Bedrijven worden in post-coronatijd nog meer dan vroeger geconfronteerd met de variatie in gebruik van mobiliteit door hun werknemers.

  • Elk personeelslid heeft zijn/haar eigen mobiliteitsmodi die individueel verschillend zijn.
  • Een cafetariaplan biedt traditioneel al heel wat keuzes.
  • Sommigen kiezen nu ook voor een mobiliteitsbudget, en ook dat is weer iets anders.

Olympus mobility komt tegemoet aan de wens van bedrijven om hun werknemers keuzevrijheid te gunnen. Tegelijk wil ze eenvoud bieden in de verwerking van het complexe mobiliteitsvraagstuk en bedrijven een verbeterd zicht geven op de werkelijke kosten van dit alles. Meerrittenkaart of abonnement? Met onze Mobility tool zie je meteen het verschil in kostprijs.

Meer informatie nodig? Kunnen we je helpen? Aarzel niet om contact met ons te nemen.

Lees onze andere blogartikels