5 tips voor een succesvol mobiliteitsbeleid

Is je mobiliteitsbeleid stiekem hetzelfde als je car policy? Dan missen je medewerkers mobiliteit op maat en kost je bedrijf dat bakken geld.

Met deze 5 tips start je aan een succesvol mobiliteitsbeleid.

Tip 1: Stel duidelijke doelen op

Begin met de vraag: “Wat willen we bereiken met ons mobiliteitsbeleid?”

Misschien wil je het autogebruik in je bedrijf verminderen, duurzame alternatieven bevorderen of telewerk promoten. Je mobiliteitsbeleid is de plek om deze doelen vast te leggen.

Met realistische, meetbare doelen geef je richting en visie aan je bedrijfsmobiliteit. Zowel op korte als op lange termijn.

Hou hierbij trouwens je ruimere bedrijfsdoelen in je achterhoofd. Wil je als bedrijf je CO2-uitstoot verlagen, bekijk dan hoe je dit verwerkt in je mobiliteitsbeleid.

Zijn meerdere afdelingen betrokken bij de mobiliteit van je bedrijf? Betrek dan alle betrokken partijen. Met je werkgroep denk je vervolgens na over de mogelijke doelen. Zo creëer je een vlotte samenwerking tussen verschillende afdelingen.

Tip 2: Bied flexibele mobiliteitsopties aan

Er bestaan heel wat alternatieven voor de bedrijfswagen. Denk aan de trein, tram of bus. Maar ook fietsleasing, carpoolen en zelfs telewerk zijn mogelijke opties. Door dit ruime aanbod transformeert bedrijfsmobiliteit bijna naar mobiliteit op maat.

Als bedrijf kies je natuurlijk zelf welke opties je implementeert in je mobiliteitsbeleid. Dit doe je met oog op de noden van je medewerkers. Merk je bijvoorbeeld dat er heel wat vraag is naar fietsleasing, dan neem je dit logischerwijs op in je aanbod.

Om een helder idee te krijgen naar de vraag voor bepaalde vervoersmiddelen, organiseer je workshops of surveys in je bedrijf. Je zal zien dat er bepaalde categorieën medewerkers ontstaan, bijvoorbeeld pendelaars met het openbaar vervoer of de fiets.

Van deze categorieën maak je vervolgens verschillende profielen. Zo zal je je treinreizigers en fietsers hebben, maar ook zij die trein en parking combineren. Er zal ook een groep overblijven die zich verplaatst met de wagen.

Tip 3: Promoot duurzame vervoersalternatieven

Doelen: check. Aanbod: check. Volgende stap: je medewerkers meekrijgen in je verhaal.

Denk daarbij vooral: ‘Communication is key.’ Neem je communicatieverantwoordelijke bij de hand, denk na over welke boodschap je gaat vertellen en hoe je je medewerkers zal bereiken.

Je kan over verschillende zaken communiceren:

  • Het belang van duurzame mobiliteitsopties voor je bedrijf
  • Welke doelen je wil bereiken als bedrijf
  • De voordelen voor je medewerkers
  • De mogelijke mobiliteitsopties

Daarnaast kan je, net zoals Mediahuis, een bereikbaarheidsplan opstellen. In dit plan visualiseer je hoe je je bedrijf bereikt per vervoersmiddel.

Je geeft aan waar de fietsenstalling zich bevindt, welke bushaltes dichtbij zijn, hoe je de parking bereikt … Dit plan komt trouwens ook te pas wanneer klanten of partners je een bezoekje brengen.

Bonustip: blijf je boodschap herhalen. Mensen zijn gewoontebeestjes, maar herhalen werkt. Geef hen dus de nodige tijd om zich aan te passen. Je inspanning zal op lange termijn zeker lonen.

Tip 4: Zorg voor goede faciliteiten op kantoor

Om de overstap naar duurzame alternatieven te vereenvoudigen voor je medewerkers, voorzie je de juiste faciliteiten in je bedrijf. Je wil niet dat Jan bezweet achter zijn bureau moet stappen of dat Laura haar elektrische fiets het leven geeft.

Met de juiste voorzieningen verlaag je de drempel richting duurzame mobiliteit en ondersteun je Jan, Laura en de rest van je medewerkers in hun duurzame keuze.

Enkele voorbeelden van goede faciliteiten zijn:

  • Kleedkamers en douches voor fietsers
  • Parkeerplaatsen voor elektrische wagens
  • Oplaadpunten voor elektrische wagens en fietsen
  • Voldoende fietsenstallingen
  • Een app voor de aankoop van tickets voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals die van Olympus Mobility

Je medewerkers zien dat je als bedrijf écht meewerkt naar aan een flexibel mobiliteitsbeleid. Walk the talk.

Tip 5: Monitor en evalueer je mobiliteitsbeleid

Je rolde je mobiliteitsbeleid uit. Geregeld communiceer je over de voordelen van duurzame bedrijfsmobiliteit. Steeds meer medewerkers stappen in. En nu?

Begin met een persoonlijk gesprek met je medewerkers. Hun feedback is goud waard. Luister naar hun ervaring met het nieuwe mobiliteitsbeleid. Zitten ze met vragen? Op welke struikelblokken stoten ze?

In de plaats van een persoonlijk gesprek, kan je ook verschillende groepen pendelaars samenbrengen voor een panelgesprek. Laat bijvoorbeeld een fietser, een pendelaar met de trein en een van je resterende wagenbestuurders aan het woord.

Vraag hen hoe zij de overgang ervaren. Zo leer je op korte tijd heel wat bij van verschillende medewerkers.

Nadien is het tijd voor een evaluatie. Bekijk hun feedback en neem je doelen erbij. Aan welke zaken moet je nog wat sleutelen? Bereikte je al bepaalde doelen? Zag je bepaalde zaken over het hoofd?

Door regelmatig te evalueren, stuur je tijdig bij waar nodig. Merk je bijvoorbeeld dat je fietsers vechten voor een plekje in de fietsenstalling, dan is het tijd voor een uitbreiding van het aantal plaatsen.

Deze periodieke evaluaties verhogen op lange termijn de effectiviteit van je mobiliteitsbeleid.

Conclusie

Het recept voor een vlot mobiliteitsbeleid bestaat uit 5 zaken:

  • Duidelijke doelen
  • Flexibele mobiliteitsopties
  • Gerichte communicatie
  • Goede faciliteiten op kantoor
  • Periodieke monitoring en evaluatie

Wil je meer weten over het eenvoudig beheren van je mobiliteitsbeleid?