Duurzame bedrijfsmobiliteit: hoe begin ik eraan? Tips van Mediahuis

Een nieuw mobiliteitsbeleid uitrollen. Het is niet altijd even makkelijk.

Sandra Eemans, Fleet & Mobility Officer bij Mediahuis, bespreekt hun plan van aanpak in 6 stappen.

Stap 1. Bevraag je medewerkers

Sandra vertelt: “Je mobiliteitsbeleid stel je in de eerste plaats op voor je medewerkers. Hun input is dus van cruciaal belang. Daarom begon ons plan van aanpak bij een interne mobiliteitsenquête met behulp van Traject.

Door de enquête kregen we een beter inzicht in de specifieke mobiliteitsnoden binnen ons bedrijf. We kregen rechtstreekse input over het verplaatsingsgedrag van onze medewerkers.”

Dat is het niet enige voordeel aan zo’n enquête. Sandra gaat verder: “Op die manier laat je ook je medewerkers meedenken aan de duurzame weg die je als bedrijf wil inslaan.”

Sandra Eemans, Fleet & Mobility Manager bij Mediahuis, kiest voor Olympus Mobility

Stap 2. Creëer een mobiliteitsteam

De volgende stap? Een toegewijd mobiliteitsteam.

Sandra:“Je wil natuurlijk iedereen aanzetten tot meer duurzame mobiliteit. Wij stelden een mobiliteitsteam op met verantwoordelijken uit verschillende departementen.

Door hun voorbeeldfunctie creëer je een groter draagvlak.

Naast mezelf, bestaat ons ‘Mobility Team’ uit onze Facility Manager, Communication Manager, HR Comp & Ben Manager, HR Director en CFO. Samen faciliteren we duurzame mobiliteit bij Mediahuis.”

Stap 3. Bepaal je langetermijndoelen

Sandra legt uit: “Vervolgens staken we met het Mobility Team de koppen bij elkaar om onze visie, ambitie en doelstellingen te bepalen op lange termijn.

Op vlak van mobiliteit bestaat ons huidig plan uit drie delen:

  1. Verplaatsingen vermijden door telewerk
  2. Verplaatsingen verduurzamen
  3. Groener autorijden

Met zo’n plan geef je je mobiliteitsbeleid een duidelijke richting. Je werkt stelselmatig naar je doelen toe.

We komen als team ook regelmatig samen. Dan bekijken we de resultaten en sturen we bij waar nodig.”

Stap 4. Benader de juiste mobiliteitspartners

Sandra: “Een nieuw mobiliteitsbeleid opstellen doe je niet alleen. Je hebt daarvoor de expertise nodig van de juiste partners.”

Mediahuis werkte samen met drie partijen. Sandra somt ze op.

“Om duurzame verplaatsingen te vereenvoudigen en stimuleren bij onze medewerkers, namen we contact op met Olympus Mobility. Hun platform was meteen wat we zochten.

Voor de vergroening van ons wagenpark werkten we samen met Stroohm. Traject ondersteunde ons bij bevragingen, communicatie en de analyse van resultaten.

Deze drie partijen toverden onze car policy om tot een volwaardige mobility policy.

Die omtovering bezorgde ons trouwens geen extra werk. Met Olympus Mobility drukken we het beheer van onze onkosten. Iets waar je als bedrijf met meerdere vestigingen veel belang aan hecht.”

Stap 5. Communiceer over je initiatieven én resultaten

Sandra: “Je wil natuurlijk dat je medewerkers op de hoogte zijn van je nieuw mobiliteitsbeleid. Daarom is het belangrijk om te communiceren over je initiatieven.

Wij werken bijvoorbeeld met een nieuwsbrief specifiek over mobiliteit. Daar bespreken we verschillende thema’s. Dat gaat van nieuwe functies bij Olympus Mobility of de Week van de Mobiliteit tot hoe je op vakantie gaat met je wagen.

Daarnaast stelden we, samen met Traject, ook bereikbaarheidsfiches op voor onze vestigingen. Zo krijgen onze medewerkers een goed zicht op hoe ze zich het meest efficiënt verplaatsen met de fiets, het openbaar vervoer of de wagen.”

Sandra voegt toe: “Wat je niet mag vergeten is communiceren over de resultaten van je acties.

Met aantrekkelijke visuals nemen we onze medewerkers mee in het mobiliteitsverhaal. Hiervoor creëerden we een uniek ‘Mediahuis Mobiliteit’ logo. Dat zorgt voor herkenbaarheid.

Blijven communiceren is key. Je wil niet dat duurzame mobiliteit bijzaak wordt, maar iets waar je medewerkers actief mee bezig zijn.”

Stap 6. Blijf bijsturen

Sandra: “Mobiliteit zit nooit stil. Je doelen opvolgen is cruciaal. Je wil een beter zicht krijgen op hoe je medewerkers de switch naar duurzame alternatieven ervaren.

We geven elke medewerker een budget om die alternatieven uit te proberen en luisteren naar hun feedback. We interviewen ook mensen die hun bedrijfswagen hebben ingeruild. Zo sturen we tijdig bij waar nodig.

Hun acties lonen. Ze vult aan: “We zien dat 86% van onze medewerkers Olympus Mobility kent. De helft gebruikt de Olympus-app al. Nu we ook het wettelijk mobiliteitsbudget hebben ingevoerd, zal dat aantal alleen maar stijgen.”

Geen wonder dat Mediahuis zichzelf al drie keer op rij een Baanbrekende Werkgever mag noemen. Met hun focus op duurzaamheid en mensgerichte aanpak, zijn ze een écht voorbeeld.

Meer weten?