Dienstverplaatsingen eenvoudig verduurzamen: B-architecten doet het voor

Wanneer je je dienstverplaatsingen wil verduurzamen in je organisatie, verlies je al snel het overzicht van je administratie.

B-architecten weet er alles van.

Klaas Adriaensen, Operationele Leiding, en Stéphanie Collier, Architect, lichten toe hoe zij dit probleem oplosten in hun organisatie.

Wie is B-architecten?

B-architecten is een platform dat zoekt naar verrassende ruimtelijke oplossingen met levenskwaliteit en duurzaamheid als doel.

Ze zijn een platform van talentvolle ontwerpers die willen wegen op het beleid en impact willen hebben op de kwaliteit van wonen en leven.

Ontwerpen is hun kerntaak – van deurklink tot stadswijk – maar ze investeren evenzeer in innoverend onderzoek. Ze publiceren en discussiëren, zetten in op eigen initiatieven en grijpen kansen om de grenzen van hun vak te verleggen.

Ze maken deel uit van de groep ‘B’, samen met:

  • B-bis: specialisten in private projecten en interieuropdrachten
  • B-city: specialisten in stedelijke projecten
  • B-juxta: specialisten in restauratie en erfgoed

Hun doel? ‘Het architecturale landschap verbeteren’, aldus Klaas Adriaensen.

Logo van B-Architecten, de architecten die kozen om hun dienstverplaatsingen te verduurzamen met het digitaal platform van Olympus Mobility

Bekijk hoe zij het beheer van hun dienstverplaatsingen vereenvoudigden

Duurzame architectuur en mobiliteit

Klaas: “Bij B-architecten werken we mee aan een duurzame samenleving. Dat begint bij onze architectuur. Logischerwijs trekken we die mentaliteit door naar de manier waarop we ons verplaatsen.”

Hij legt uit:

“Architecten moeten vaak naar projecten en afspraken. We zochten een algemene oplossing om onze mensen zo snel en duurzaam mogelijk van punt A naar punt B te krijgen.”

Verliepen jullie dienstverplaatsingen altijd even vlot?

Klaas: “Vroeger hadden we hier een reeks rittenkaarten liggen, bijvoorbeeld voor de trein.

Er stond ook een wagen die te pas en te onpas weg was wanneer iemand die nodig had, samen met enkele fietsen.”

Het mobiliteitsbeheer was een administratief kluwen.

“Voordat B-architecten ook aanwezig was in Brussel en Gent, kwam iedereen naar Antwerpen voor de juiste fietssleutels, autosleutels, rittenkaarten …

Dat boekten we dan telkens in onze Outlook-agenda’s.”

Hoe losten jullie die administratieve hel op?

Klaas: “We stapten over op de Olympus-app. Op die manier verplaatsen onze architecten zich zo eenvoudig mogelijk naar hun projecten over heel België.

We gaan niet langer op zoek naar autosleutels, Cambio-kaarten of treinpassen. De Olympus-app combineert alle mobiliteitsdiensten en vervangt onze huidige administratie.

Hoe verliep de overstap naar de Olympus-app?

Klaas: “Heel eenvoudig.

We lieten eerst een vijftal medewerkers die vaak de baan op moesten de app uittesten. Zij gaven enkel positieve feedback.

Daarna beslisten we al snel om de app voor de hele groep uit te rollen.

Door het verlaagde abonnementstarief voor medewerkers die de app weinig gebruiken, houden we de kosten onder controle.”

Hoe ervaar je het gebruik van Olympus Mobility voor jullie dientsverplaatsingen?

Klaas: “Heerlijk! Er zijn altijd wagens en treintickets beschikbaar.

Ook administratief is het voor onze architecten veel eenvoudiger. Ze hebben de app meteen bij de hand en kopen zonder problemen hun tickets.”

Tijd om even te babbelen met een app gebruiker

We spreken met architect Stéphanie Collier. Zij en haar collega’s gebruiken de Olympus-app om zich duurzaam te verplaatsen naar projecten.

Ook in Stéphanies privéleven laat ze de wagen aan de kant staan. Zij en haar gezin kiezen liever voor de fiets of het openbaar vervoer.

Haar favoriete vervoersmiddel? “Dat is toch wel de trein.”

Heeft de Olympus-app duurzame mobiliteit voor jou veranderd?

Stéphanie vertelt: “Met de app ontdek ik nieuwe mobiliteitsdiensten. Omdat het allemaal gebundeld is in één app, probeer ik die diensten ook effectief uit.”

Ze vult aan: “Door de Olympus-app neem ik vaker het openbaar vervoer dan vroeger.”

Daar pikt Klaas op in: “Hoe minder stappen je moet zetten om je transport te boeken, hoe meer je ook gebruik gaat maken van verschillende vormen van transport.”

Hij gaat verder: “We zijn een relatief jong team. De mindset om het hele land te doorkruisen met de wagen hebben we niet.

Met de app kunnen we, zonder het gebruik van een wagen, nog gemakkelijker overal naartoe.

En dat is duidelijk, ook in hun woon-werkverkeer. Klaas laat weten: “Op dit moment zijn er amper medewerkers die met de wagen naar kantoor komen.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst op vlak van mobiliteit?

Klaas: “Ons huidig pad blijven bewandelen!

Daar zijn wij het alleszins mee eens. Mooi werk!

Bedankt voor het fijne gesprek, Klaas & Stéphanie. Blij dat we jullie ‘schoon verdiep’ eens van dichtbij mochten aanschouwen. En dat jullie niet meer op zoek moeten naar fietssleutels. 😉

Ook je onkostenadministratie vereenvoudigen?

Ontdek hoe we jou kunnen helpen.