FAQ – Olympus-app gebruiker

Olympus app

Via de Olympus-app heb je toegang tot alle openbaar vervoer, verschillende deelwagensystemen, deelfietsen zoals Blue bike, Mobit en Velo Antwerpen of Swapfiets, maar ook parkeren zoals 4411 straatparkeren, Qpark de B-parkings. Dit zijn volledig geïntegreerde diensten.

Daarnaast maak je ook gebruik van light integrated diensten voor een naadloze afhandeling van jouw tickets van deelsteps, deelscooters, deelfietsen, deelwagens waardoor je binnen de 48 uur terugbetaald wordt op het door jou ingegeven rekeningnummer.

Onze mobiliteitsoplossing werkt uitsluitend met een app zodat de werknemer altijd via 1 digitale toegang, alle mobiliteit bij de hand heeft.

De werkgever kan bovendien maximaal btw recupereren via de maandelijkse factuur van Olympus Mobility.

Neen, de Olympus-app is enkel beschikbaar voor werknemers van bedrijven.

Je kan de Olympus-app downloaden in de Google Play Store (Android) of in de App Store (iOS).

De minimum Android- of iOS-versie die nodig is om de app te gebruiken, vind je in de store zelf.

Je kan je pincode zelf instellen via de app. Op het hoofdmenu bevindt zich een knop ‘Meer’ waarna je kan tikken op ‘Instellingen’. Als je daar op klikt kan je via ‘Wijzig pincode’ zelf je pincode instellen.

Als je je pincode bent vergeten om in te loggen of jouw aankopen van tickets te bevestigen, dien je eerst uit te loggen.

Vervolgens kom je op het welkomstscherm van Olympus waar staat ‘Pincode vergeten?’.

Als je hier op klikt geef je je login opnieuw in en druk je op ‘Opnieuw instellen’. Vervolgens krijg je een e-mail met instructies op je pincode opnieuw in te stellen.

Indien je geen e-mail en/of pincode ontvangt, contacteer dan support@olympus-mobility.com.

Probeer in dat geval de app eens volledig te verwijderen en opnieuw te installeren.

Indien je nadien nog steeds niet kan inloggen, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com.

Als je 3 keer een foute pincode hebt ingevoerd, wordt je account geblokkeerd.

Stuur best een mailtje naar je werkgever om te vragen om de blokkering op te heffen. Dit kan je werkgever dan oplossen in het beheerportaal via de button ‘Deblokkeer gebruiker’.

4411 straatparkeren, Qpark, Bar d’Office en Q8 tanken zijn producten die niet met een wettelijk mobiliteitsbudget kunnen worden aangekocht in de Olympus-app.

Deze diensten passen niet binnen het wettelijk kader van het wettelijk mobiliteitsbudget, vastgelegd door de Belgische overheid.

Je kan jouw MoBIB-kaart toevoegen aan jouw Olympus-profiel via ‘Meer’ – ‘Instellingen’.

Enkel het MoBIB-kaartnummer is verplicht om in te vullen.

De tickets voor aankopen van volledig geïntegreerde diensten vind je rechtstreeks via ‘Tickets’, enkele seconden na aankoop van je ticket.

Tickets voor aankopen met betrekking tot light integrated diensten worden verstuurd door de betreffende aanbieder via e-mail.

Deze handleiding wordt opgestuurd met de welkomstmail op het moment dat je werkgever jouw account creëert in het systeem van Olympus Mobility.

Ter info: de afzender van deze mail is sales@olympus-mobility.com.

Kosten

Je vindt de kosten terug bij de tarieven.

Indien een contract wordt beëindigd, zal het saldo van het bedrijfsbudget worden teruggestort op de rekening van de klant.

Hiervoor dient het IBAN-nummer te zijn aangevuld in het beheerportaal van Olympus Mobility onder de sectie ‘Bedrijfsdetails’.

Aangekochte passen zoals Railpas, tienrittenkaarten van De Lijn, Brupass 10 (XL) MIVB, waar nog ritten op staan, kunnen niet worden teruggestort.

Dat kan eenvoudig en zonder opzegtermijn via het Olympus Mobility beheerportaal.

Ga naar ‘Bedrijfsdetails’ in het Olympus beheerportaal en klik vervolgens op ‘Vraag deactivering aan’.

Om je factuur te raadplegen dien je in te loggen op het Olympus Mobility beheerportaal.

Daarna klikt u op ‘Financieel’ – ‘Facturen’, en kan je voor de betreffende maand je factuur downloaden.

Op de factuur vind je een overzicht van alle mobiliteitskosten en de service fee.

Handige tip: stel een facturatiecontact in om de facturen automatisch opgestuurd te krijgen. Dit kan via ‘Gebruikers’ – ‘Beheer admins’ – ‘Voeg admin toe’ – ‘Voeg facturatiecontact toe’. Hier hoef je enkel een e-mailadres te voorzien.

Familieleden beheren

De aankopen worden afgetrokken van jouw privébudget of wettelijk mobiliteitsbudget.

Bij aanmaak van het account voor je familielid bepaal je van welk budget de aankopen worden afgetrokken.

Je bepaalt ook de maandelijkse limiet voor je gezinslid. Zolang jouw budget toereikend is kan hij/zij aankopen doen.

Je kan enkel Family Members aanmaken als je over een wettelijk mobiliteitsbudget beschikt, of indien je privébudget hebt opgeladen.

Ga naar de Settings van je app en klik op ‘Beheer familieleden’.

Via de knop ‘Nodig nieuw lid uit’ kan je een account aanmaken voor één of meerdere van je gezinsleden.
Je bepaalt ook hoeveel ze maandelijks mogen spenderen.

Klik je op ‘Verstuur uitnodiging’, dan ontvangt je familielid een mail met login en sms met pincode. Met deze gegevens kan hij/zij inloggen in de app.

Onder ‘Family Member’ wordt de wettelijk partner en de personen ten laste verstaan. De gebruiker dient hier als goede huisvader te handelen.

Ga in je Olympus-app naar het menu ‘Budget’ en selecteer het budget waarop de uitgaven van je familieleden worden geboekt (bv. wettelijk mobiliteitsbudget).

Per gezinslid kan je, op maandbasis, bekijken welke vervoerstickets ze hebben gekocht, wanneer, en het bedrag van de aankoop.

Ook het overblijvend budget staat vermeld, naast de naam van het gezinslid.

In dat geval neem je best contact op met support@olympus-mobility.com.

Geef daarbij zeker het e-mailadres en/of gsm-nummer mee waarmee je het Family Member account hebt aangemaakt.

Het gezinslid heeft toegang tot alle producten waar het budget van de hoofdgebruiker toegang tot
heeft, met uitzondering van de abonnementen opnebaar vervoer.

Bijvoorbeeld voor het mobiliteitsbudget: alle producten waar het gezinshoofd met het mobiliteitsbudget toegang tot heeft via de werkgever. Dus niet 4411 straatparkeren, Qpark en Bar d’Office.

Per gezinslid betaal je €0,99 per maand. Dit wordt automatisch afgetrokken van je gekozen budget.

  • Ga naar ‘Meer’ – ‘Beheer familieleden’.
  • Klik op de naam van het lid dat je wil deactiveren.
  • Verwijder het vinkje naast ‘Actieve gebruiker’
  • Bewaar.

Het gezinslid blijft zichtbaar in je app, onder ‘Inactieve leden’.

Je kan op elk moment je gezinslid opnieuw activeren.

Swapfiets

Je kunt een Swapfiets makkelijk via de Olympus-app bestellen.

Via ‘Dienst kiezen’ – ‘Fiets & Step’ – ‘Abonnementen’ kom je terecht op een landingspagina waar je de stad kan kiezen en je kan registreren.

Nadat je je bestelling hebt geplaatst, maakt Swapfiets een afspraak met jou om je fiets te bezorgen. In een aantal steden is het ook mogelijk om je fiets af te halen.

Bij ontvangst stelt Swapfiets de fiets persoonlijk voor je af zodat hij direct rijklaar is.

Dit doe je eenvoudig door Swapfiets te verwittigen. Zij zullen jouw Swapfiets komen ophalen.

Het maandelijks bedrag zal niet meer van jouw budget in de Olympus-app gaan.

Je kan Swapfiets bereiken via e-mail: info@swapfiets.be of tel.: +32 33 04 55 70

De prijzen voor een Deluxe 7, Power 1 of Power 7 kunnen via de Olympus-app geraadpleegd worden.

Dit kan via ‘Dienst kiezen’ – ‘Fiets & Step’ -‘Abonnementen’ – ‘Swapfiets’.

Bij dergelijke foutmelding controleer je best of je een standaardbudget hebt ingesteld voor het gebruik van Swapfiets.

Dit kan je doen in de app via ‘Meer’ – ‘Instellingen’ -‘Profiel’. Scrol naar beneden tot je bij Swapfiets komt en selecteer je standaardbudget.

Swapfiets is in België beschikbaar in een aantal grote steden, waaronder Mechelen, Gent en Leuven.

Als er iets mis is met je fiets, komt Swapfiets snel bij je langs (binnen 48 uur) om je fiets te repareren of om hem te om te wisselen voor een werkend exemplaar. Dit zonder extra kosten.

Je zal in dit geval wel zelf contact moeten opnemen met Swapfiets via info@swapfiets.be of +32 33 04 55 70

De fietsen zijn verzekerd tegen diefstal. Mocht het toch voorkomen dat je Swapfiets wordt gestolen, dan betaal je €60, mits je fiets goed op slot stond.

De overige kosten worden gedekt door de fietsverzekering.

Natuurlijk zorgt Swapfiets ervoor dat je snel een nieuwe fiets krijgt.

Eventuele meerkosten (diefstal van de fiets, verlies van sleutel …) worden rechtstreeks aan de gebruiker gefactureerd en niet aan de werkgever.

Swapfiets zal hiervoor je persoonlijke accountgegevens opvragen bij de start van het abonnement.

Budgetten

In de Olympus-app bestaan er 5 soorten budgetten:

  1. Business Budget voor dienstverplaatsingen.
  2. Commuting Budget voor woon-werkverkeer
  3. Flex Budget in kader van cafetariaplan, of elke andere vorm van flexibele verloning.
  4. Het wettelijk mobiliteitsbudget is van toepassing op werknemers met een
    bedrijfswagen, of recht hebben op een bedrijfswagen. Beslist een werkgever om het wettelijk mobiliteitsbudget in te voeren, dan kunnen werknemers hun bedrijfswagen of recht op bedrijfswagen inruilen voor een wettelijk mobiliteitsbudget.
  5. Privébudget: Elke gebruiker van de Olympus-app kan privé-aankopen doen. Hiervoor gebruikt hij zijn privébudget, dat wordt aangevuld via een Maestrobankkaart, Bancontact/Payconiq of Mastercard. Dit budget is op geen enkele manier gerelateerd aan de werkgever van de gebruiker. In het beheerportaal is geen rapportage zichtbaar over de aankopen gedaan met het privébudget.

Een privébudget laadt de werknemer zelf op via eigen fondsen. Dit kan via Payconiq, Bancontact, Creditkaart of Maestro.

De uitgaven op het privébudget worden niet gefactureerd aan de werkgever en worden niet opgenomen in de maandelijkse rapportering.

Indien de gebruiker geen toegang meer heeft tot de app, zal het saldo van het privébudget worden teruggestort op de rekening van de gebruiker waarmee hij of zij het privébudget heeft opgeladen.

Controleer zeker of het IBAN-nummer is ingevuld via ‘Meer’ -‘Instellingen’ – ‘Profiel’. Aangekochte passen zoals Railpas, tienrittenkaarten bij De Lijn, Jump10 MIVB, waar nog ritten op staan, kunnen niet worden teruggestort en blijven bruikbaar voor de gebruiker na deactivatie.

Indien je na 60 dagen na activatie nog geen storting hebt ontvangen, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com met de vermelding van het IBAN-nummer waarop we het privébudget kunnen terugstorten.

Bedrijfsbudget is het pre-paid budget (lees: ‘potje geld’) waarmee alle mobiliteitsuitgaven en userfees worden bekostigd.

Het bedrijfsbudget kan ten allen tijde real-time worden geraadpleegd. Op het moment dat je de maandelijkse factuur ontvangt, is deze dus reeds voldaan.

Bedrijfsbudget kan worden opgeladen door een overschrijving te doen naar de gegevens die je vindt in het beheerportaal onder ‘Financieel’ -‘Bedrijfsbudget’.

Vergeet zeker de betalingsreferentie niet mee te geven, om de automatische update in het Olympus portaal te garanderen.

Afhankelijk van de bank, kan het tot 5 dagen duren vooraleer Olympus Mobility het bedrijfsbudget ontvangt.

Controleer ook zeker of de betalingsreferentie hebt meegegeven bij de betaling.

Indien je na 5 dagen nog steeds geen update ziet in het Olympus beheerportaal, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com.

Het is mogelijk om in de app via de knop ‘Budget’ het toegekende budget te raadplegen en op te volgen. Als werkgever heb je de keuze om een Business Budget, Commuting Budget, Flex Budget of een wettelijk mobiliteitsbudget toe te kennen aan je werknemer(s).

Het privébudget is altijd zichtbaar voor de app gebruiker.

NMBS

De Olympus-app biedt volgende producten van NMBS aan:

  • Standaardbiljet
  • Youth ticket (<26j)
  • Railease Pas
  • Standard & Local Multi
  • Seniorenbiljet
  • Weekendbiljet
  • NMBS-abonnementen (Standard, Halftijds en Flex abonnementen).

Bovendien houdt het ook rekening met de korting op grote gezinnen, indien je dit hebt ingesteld in jouw profiel. Het bewijs hiervan moet wel kunnen getoond worden aan de treinconducteur in geval van controle.

Je ontvangt je treinticket via QR-code in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

Soms is de internetverbinding onderweg niet stabiel, bijvoorbeeld tijdens een treinrit. De app geeft dan mogelijks een foutmelding. Die kun je wegklikken en in de meeste gevallen kun je de app gewoon verder blijven gebruiken.

De vervoersbewijzen die al in de app beschikbaar zijn, blijven sowieso behouden en kan je op elk moment aan de controleur tonen.

We raden dan ook aan om je treinticket voldoende op voorhand aan te kopen.

De Olympus-app berekent altijd het beste tarief voor de gebruiker.

De app houdt rekening met leeftijd, afstand, korting grote gezinnen en het weekendtarief. Zo hoef je zelf niet na te denken en geniet je altijd van het meest voordelige tarief.

Een Standard Multi bevat 10 ritten aan voordelig tarief, en is geldig naar alle bestemmingen in België.
Na aankoop van een Standard Multi ontvang je een bewijs van aankoop in je ticket booth. Dit is niet geldig als vervoersbewijs.

  • Ga naar ‘Tickets’ – ‘Passen en abonnementen’.
  • Selecteer je Standard Multi en klik op ‘Gebruik een rit’.
  • Op je Standard Multi zelf zie je nu dat er 1 rit afgetrokken is. Op die manier zie je hoeveel ritten je nog overhoudt.

Een Local Multi werkt op dezelfde manier als een Standard Multi, maar is bedoeld voor korte trajecten.

Hier kan je controleren of een bepaald traject kan gedaan worden met een Local Multi rit.

Een Rail-ease pass bevat 20 dagtickets. Eén dagticket /reisdag is goed voor een hele dag
onbeperkt reizen met de trein binnen België.

Deze passen zijn enkel bestemd voor medewerkers met een bedrijfsvoertuig.

Bij een vertraging van “minstens 60 minuten” kan de gebruiker een vergoeding aanvragen
van 100% van de waarde van een enkele reis.

Hier vind je meer informatie. 

Enkel de gebruiker kan een geldige compensatie aanvragen.

NMBS tickets kunnen niet geannuleerd of terugbetaald worden. Hiervoor volgt Olympus Mobility de verkoopsvoorwaarden van de NMBS.

Je kan wel altijd via dit formulier alsnog een terugbetaling proberen aanvragen.

In geval een ticket niet kan besteld worden in de Olympus-app door een technisch probleem bij Olympus Mobility zelf, de NMBS of door het ontbreken van een telecomverbinding wordt de gebruiker geacht een ticket aan te schaffen aan het loket of NMBS automaat.

Wanneer je een treinticket koopt met eindbestemming Brussels Airport-Zaventem, zit het Brussels Airport Supplement automatisch ingerekend in de prijs van het ticket.

Je kan de overblijvende ritten blijven gebruiken tot deze opgebruikt zijn. Je zal weliswaar geen nieuwe producten meer kunnen aankopen.

Eens de ritten zijn opgebruikt, zal je geen toegang meer hebben tot de Olympus app

De Lijn

Een ticket bij De Lijn is 60 minuten geldig. Binnen dit uur kan je onbeperkt overstappen.

Een tienrittenkaart daarentegen is 1 jaar geldig. Je hebt recht op 10 keer 60 minuten reistijd met de bussen en trams van De Lijn.

Je ontvangt je ticket van De Lijn in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

Een digitaal ticket of tienrittenkaart van De Lijn is niet terug betaalbaar of annuleerbaar.

De tienrittenkaart bij De Lijn is geen vervoerbewijs. Neem je de tram/bus dan dien je – voor je opstapt – een ticket aan te kopen van je pas (aan €0).

Dit kan je doen in de Olympus-app via ‘Tickets’ – ‘Passen & abonnementen’ – ‘Gebruik een rit’.

Dit ticket wordt automatisch verrekend met je tienrittenkaart.

In geval een ticket niet kan besteld worden in de Olympus-app door een technisch probleem bij
Olympus Mobility zelf, De Lijn of door het ontbreken van een telecomverbinding wordt de gebruiker
geacht een ticket aan te schaffen aan een automaat of verkooppunt van De Lijn.

Je kan de overblijvende ritten blijven gebruiken tot deze op zijn. Je zal weliswaar geen nieuwe producten meer kunnen aankopen.

Eens de ritten zijn opgebruikt, zal je geen toegang meer hebben tot de Olympus-app.

MIVB

Olympus Mobility biedt volgende producten van MIVB aan:

  • Brupass10 = 10 rittenkaart geldig in de BRUPASS-zone, d.w.z. heel het netwerk van de
    MIVB (behalve het gedeelte van en naar Brussels Airport).
  • Brupass10 XL = 10 rittenkaart geldig in de uitgebreide BRUPASS XL-zone, (behalve het
    gedeelte van en naar Brussels Airport)
  • Airport2City 10 ritten = tienrittenkaart geldig op heel het netwerk van de MIVB (met inbegrip van de busliijn 12 vanaf Brussels Airport)

Als je producten van MIVB aankoopt via de Olympus-app, worden die automatisch overgezet op jouw MoBIB-kaart, op voorwaarde dat het kaartnummer correct is ingegeven in jouw profiel in de Olympus-app.

Dit kan je doen in de app via ‘Meer’ -‘Instellingen’ -‘Mobib – Nummerplaat’. Hou er wel rekening mee dat er 24 uur nodig is om de tickets over te zetten op de MoBIB-kaart voor het gebruik van de metro. Indien je de tram en/of bus van MIVB wenst te gebruiken, moet je bij de eerste aankoop rekening houden met een verwerkingstijd tussen 24 uur en 4 dagen.

Je dient je product op te laden op de MoBIB-kaart gelinkt aan je Olympus-profiel.

Dit kan op verschillende manieren:

  • Na 24 uur op alle GO-verkoopautomaten en valideertoestellen van de metro.
  • Na 24 uur via mivb.be (Go Easy) met een kaartlezer verbonden met je pc.
  • Na 96 uur op de valideertoestellen van bus en tram.
  • Van zodra je product opgeladen is op je MoBIB-kaart kan je je rittenkaart gebruiken.

Neen, een BRUPASS (XL) 10 en Airport2City 10 ritten is niet terug betaalbaar of annuleerbaar

Als je nog niet over een MoBIB-kaartbeschikt, kan je deze eenvoudig bestellen in de Olympus-app.

De aankoop van een MoBIB-kaart bevindt zich onder het menu-item ‘Andere aankopen’.

Door een MoBIB-kaart via Olympus Mobility te bestellen, is deze ook meteen gelinkt aan je profiel. Deze kaart wordt dan naar het door jou ingegeven thuisadres verstuurd.

Je kan je MoBIB-kaart linken aan je Olympus-profiel in de app via ‘Meer’ -‘Instellingen’ – ‘Mobib – Nummerplaat’.

Elk MIVB-product wordt eerst op je MoBIB-kaart geladen als ‘product in bestelling’. Dit betekent dat het product op dat moment nog niet bruikbaar zal zijn via je MoBIB-kaart.

Je zal je MoBIB-kaart eerst moeten scannen aan een MIVB-loket of automaat om de producten in bestelling te activeren en er effectief gebruik van te kunnen maken. Je kan dit checken op de website van MIVB, aan de hand van je persoonlijke (met foto) of Basic MoBIB-kaart.

TEC

Olympus Mobility biedt volgende producten van TEC aan:

  • Multi 4 EXPRESS: 4 ritten op het hele net.
  • Multi 6 HORIZON: 6 ritten op het hele net, behalve de Expresslijnen.
  • NEXT 1: parcours is 60 minuten geldig, in 1 of 2 zones. Binnen de 60 minuten kan je onbeperkt overstappen zonder meerkost.

Als je producten van TEC aankoopt via de app, worden die automatisch overgezet op jouw MoBIB-kaart, op voorwaarde dat het MoBIB-kaartnummer correct is ingegeven in jouw profiel in de app.

Dit kan je doen in de app via ‘Meer’ -‘Instellingen’ -‘Mobib – Nummerplaat’.

Hou er wel rekening mee dat er een nachtbatch nodig is om de tickets over te zetten op de MoBIB-kaart.

Heb je een MoBIB-kaart die niet uitgegeven is door TEC (vb. kaart van MIVB of NMBS) dan moet de MoBIB-kaart eenmalig geregistreerd worden bij TEC. Dit kan via de website van TEC.

Je dient je Multi 6 HORIZON, Multi 4 EXPRESS of NEXT 1 parcours op te laden op de MoBIB-kaart
gelinkt aan je Olympus profiel.

Dit kan via SELF, E-SHOP/E-SHOP mobile of in de Espaces TEC/ mobi-ESPACE TEC.

Zodra je vervoersbewijs opgeladen is op je MoBIB-kaart kan je je rittenkaart gebruiken.

De aankoop van TEC-producten is niet terugbetaalbaar of annuleerbaar.

Blue-bike

Je ontvangt je Blue-bike voucher in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

Deze is 30 dagen geldig, en kan je gedurende 24u gebruiken.

Na het terugbrengen van de Blue-Bike naar het correcte station, zal het ticket verdwijnen uit je portefeuille.

Op locaties met een sleutelautomaat:

Aangekomen in het station volg je de bewegwijzering naar het Blue-bike uitleenpunt of fietspunt. Info over de locatie vind je ook door in de Olympus-app op het desbetreffende uitleenpunt op het kaartje te klikken.

Aan de sleutelautomaat van Blue-bike selecteer je eerst je taal, geef je je vouchercode in via het toetsenblok en druk je op de OK-knop.

De sleutelautomaat zal opengaan en een rood ledlampje toont je de sleutel van
een beschikbare fiets. Het nummer op je sleutelhanger komt overeen met het
nummer op het spatbord achteraan je fiets.

Je kan nu je deelfiets 24 uur gebruiken.

Op locaties met Blue-bikes met digitaal slot:

Je herkent de ‘slimme fietsen’ aan de QR-code op het stuurplaatje.

  1. De Blue-bike digitale sloten open je via de Blue-bike app
  2. Importeer je voucher code in de Blue-bike app via de link in je Olympus
    ticket. Heb je de app nog niet geïnstalleerd, dan kan je deze downloaden in
    de App of Play Store.
  3. Eens je de vouchercode hebt geïmporteerd in de Blue-bike app, gebruik je de Blue-bike app om je fiets te kiezen en deze te openen en te sluiten.

Op locaties met een sleutelautomaat:

  • Na gebruik breng je je fiets en de sleutel terug naar hetzelfde uitleenpunt.
  • Sluit je fiets met de ketting aan het fietsenrek. Vergeet je sleutel niet terug te brengen in de automaat.
  • Hou de zware plastiek pen voor de scanner om de sleutellade te openen en steek je sleutel in het slot met de rode ledverlichting.

Op locaties met slimme Blue-bikes:

  • Je sluit het slot door de hendel naar beneden te duwen.
  • In de Blue-bike app sluit je dan je rit af.

Een Blue-bike vouchercode is niet terugbetaalbaar of annuleerbaar. Je voucher is 30 dagen geldig en beschikbaar in de ticketportefeuille van de Blue bike app.

Neen, een Blue-bike moet altijd naar dezelfde locatie worden teruggebracht.

Indien je de Blue-bike niet op dezelfde locatie terugbrengt, zal een toeslag worden aangerekend door Blue-bike.

Als je de sleutel van je Blue-bike verliest, dien je Blue-bike te verwittigen en je Blue-bike nummer te vermelden.

Zij regelen vervolgens een nieuwe sleutel voor je, waar je 30 euro voor moet betalen. Eventuele meerkosten komen rechtstreeks op de factuur aan de werkgever en worden dus ook op jouw budget verwerkt.

Als je Blue-bike gestolen wordt, doe je best meteen aangifte bij de politie en verwittig je Blue-bike.

Het proces-verbaal samen met je Blue-bikesleutel stuur je deze vervolgens naar

Blue-bike, Postbus 113, 2018 Antwerpen Centraal Station

of via mail naar info@blue-bike.be.

Hier worden ook extra kosten voor aangerekend door Blue-bike.

Om een Smart Lock Blue-bike te gebruiken via de Olympus Mobility app, doe je het volgende:

  1. Koop een Blue-Bike voucher aan via de Olympus-app zoals je dat gewoonlijk doet. Dit kan via ‘Dienst kiezen’ – ‘Fiets en step’ – ‘Blue-bike’. Selecteer vervolgens het budget waarop de kost van de voucher mag verwerkt worden.
  2. Op het volgende scherm krijg je dan je vouchercode te zien incl. instructies voor locaties met een sleutelautomaat én locaties met slimme sloten.
  3. Klik vervolgens op de blauwe klikbare link ‘via deze link’ om de Blue-bike app te openen. Indien je de Blue-bike app nog niet hebt gedownload, kan je dit eerst doen via de Google Play Store (Android) of via de App Store (iOS).
  4. Eens de Blue-bike app opent, zal je de aangekochte voucher zien staan. Klik op de blauwe button’ + ‘Bewaar voucher’.
  5. Vervolgens selecteer je de fiets die je wil ontlenen door de Blue-bike aan te klikken op de kaart in de Blue-bike app en klik daarna op ‘Selecteer je fiets’. Vervolgens selecteer je de juiste fiets met bijhorend fietsnummer.
  6. Op het volgende scherm klik je op ‘Gebruik een voucher’. Vervolgens klik je de beschikbare voucher aan op het volgende scherm.
  7. Vervolgens zal de fiets verbinding maken met je gsm via Bluetooth. Zorg ervoor dat deze altijd ingeschakeld blijft tijdens het gebruik van de Blue-bike. Klik tenslotte op ‘Ontgrendel’. Op het einde krijg je dan bevestiging dat je fiets correct ontgrendeld werd.
  8. Je rit pauzeren of stopzetten kan via de knop ‘Vergrendel je fiets’.
Velo Antwerpen

Je ontvangt je Velo voucher in de digitale portefeuille van de Olympus-app.

De Velo voucher is 24u geldig, maar je mag maximum 30min een Velo deelfiets gebruiken, anders worden er meerkosten aangerekend door Velo.

Meerkosten worden rechtstreeks verhaald op het budget van de gebruiker.

Het terugbrengen van je fiets kan in eender welk Velo-station en hoeft dus niet hetzelfde uitleenpunt te zijn.

Plaats de Velo in een vrij slot met een groen lampje en wacht tot het lampje stopt met knipperen en
terug vol groen is.

Vergeet niet af te melden:

  • Toets beide codes in (of hou je jaarkaart voor de lezer)
  • De boodschap “De
    fiets werd correct teruggegeven” verschijnt.
  • Je bent klaar!

Extra info vind je hier.

Je doet binnen 24 uur aangifte bij de lokale politie en bezorgt ons het PV-nummer van je dossier. Bij je aangifte geef je het nummer van de gestolen fiets door en geef je een korte beschrijving van de feiten.

Als je het fietsnummer niet meer weet, kan je steeds de klantendienst contacteren zodat ze dit voor jou kunnen opzoeken. Controleer dus telkens grondig of je Vélo-sessie correct werd afgesloten.

Na 24 uur betaal je een forfaitaire kost van €150. Na 48 uur wordt de fiets beschouwd als gestolen en wordt er aan de verantwoordelijke gebruiker €400 aangerekend.

Met je dagpas/jaarkaart kan je zoveel ritjes maken als je wil, telkens voor maximum 30
minuten.

Het principe van stedelijke deelfietsen is immers dat je deze zo snel mogelijk ter
beschikking stelt van andere gebruikers.

Voor ritjes boven de 30 minuten wordt een toeslag aangerekend die snel oploopt met de
tijd, vastgelegd door Vélo.

Via ‘Dienst kiezen’ -‘Fiets & Step’ – ‘Abonnementen’ bestel je je Vélo -jaarkaart.

Velo stuurt de fysieke kaart op naar je thuisadres binnen de 10 werkdagen na bestelling.

De Vélo-jaarkaart kan geactiveerd worden d.m.v. de instructies die bij de kaart meegezonden worden.

Activeer deze kaart binnen de 30 dagen.

Het abonnement start automatisch na deze 30 dagen. Ook wanneer je je kaart niet geactiveerd hebt.

De Vélo voucher bevat een gebruikers-ID en wachtwoord.

Ga naar een uitleenpunt en toets
beide codes in en het slotnummer van jouw Velo die wordt getoond op het grote scherm.

Neem de Velo uit het toegewezen slot en geniet van je rit.

Hou je Vélo-kaart voor de kaartlezer.

Het slotnummer wordt getoond op het grote scherm.

Neem de Vélo uit het toegewezen
slot en geniet van je rit.

Het terugbrengen van je fiets kan in eender welk Vélo-station en hoeft dus niet hetzelfde
uitleenpunt te zijn.

  • Plaats de Vélo in een vrij slot met een groen lampje en wacht tot het lampje stopt met
    knipperen en terug vol groen is.
  • Vergeet niet af te melden: Toets beide codes in (of hou je jaarkaart voor de lezer), de
    boodschap “De fiets werd correct teruggegeven” verschijnt.
  • Je bent klaar!

Let op: je blijft verantwoordelijk voor je fiets tot je hem correct terugplaatst in een Vélo-
station. Laat de fiets dus nooit onbewaakt achter.
Uitgebreide info is beschikbaar op de website van Vélo.

Je voucher vermeldt geen gebruiksdatum m.a.w. je hoeft het ticket niet te gebruiken op
de dag van bestelling.

De voucher blijft namelijk 10 dagen beschikbaar in de ticketportefeuille van de app.

Zodra je de codes voor de eerste maal aan een fietsstation gebruikt, zijn deze 24u
geldig.

In geval een ticket niet kan besteld worden in de Olympus-app door een technisch
probleem bij Olympus Mobility zelf, Vélo of door het ontbreken van een telecomverbinding
wordt de gebruiker geacht zelf een alternatief te zoeken.

Mobit deelfiets

We leveren een QR-code aan op digitale wijze in je smartphone, die je kan terugvinden in jouw digitale portefeuille. Door het scannen van deze QR-code op een beschikbare fiets kan je deze Mobit deelfiets gebruiken. Zie het kaartje in de app om beschikbare Mobit deelfietsen te lokaliseren.

De Mobit deelfiets kan gebruikt worden via een dagpas of via Scan&Go.

Een dagpas bedraagt €3.

Scan & GO-tarief wordt berekend per begonnen blok van 20 min. Zie de website van Mobit voor meer informatie.

Onder andere het langer dan 24 u bijhouden van de fiets, verlies sleutel/fiets, terugbrengen naar
andere locatie brengt meerkosten met zich mee.

De tarifering voor de toeslagen vind je op de website van Mobit:

Cambio autodelen

Om Cambio te activeren vragen wij een eenmalige activatiekost van €5. Dit bedrag wordt automatisch afgetrokken van het beschikbare budget.

De wagen reserveren kan telefonisch of via de Olympus-app. Na reservatie ontvang je van Cambio een e-mail met een instructievideo, gebruikersnummer en een persoonlijke pincode.

Bij de eerste reservatie moet de regio worden aangegeven.

Hou er rekening mee dat je altijd je rijbewijs op zak moet hebben indien je gebruikmaakt van Cambio.

Dat kan eenvoudig via de Olympus-app of je kan de Cambio openen met de MoBIB-kaart, via de kaartlezer die zich links onderaan de voorruit bevindt.

Het kaart- en serienummer van je MoBIB-kaart moeten correct ingevoerd zijn in jouw profiel in de app. Dit kan via ‘Meer’ – ‘Instellingen’ – ‘Mobib – Nummerplaat’

Als je Cambio via de Olympus- app reserveert, geniet je van het voordelig businesspakket voor uur- en KM-tarief tussen 7u en 18u. Vanaf 18u gelden de standaardtarieven.

  • Uurprijs: Comfort tarief op weekdagen tussen 06u-18u
    • Bonus tarief ’s avonds (18u-00u) en in de weekends
    • ’s Nachts 00u-06u : 0,5 euro/uur (klasse S en M) en 1 euro/uur (klasse L en XL)
  • Kilometer prijs: Bonus tarief + €0,02.
  • Dagprijs is bonus tarief
  • PLUS formule: €0,03 (incl. btw) per km, ongeacht type wagen.

Info over Bonus en Comfort tarief vind je op de website van Cambio.

Door Cambio via Olympus Mobility te gebruiken, betaal je geen instapkosten, geen financieringsbijdrage en geen abonnementskosten.

Je bespaart dus heel wat geld door Cambio te gebruiken via de Olympus-app.

Bij schade aan of diefstal van het voertuig in de periode dat de gebruiker het voertuig in gebruik had die niet kan worden verhaald op een derde, betaalt de gebruiker een franchise van maximum €1.000,00.

Optioneel biedt Cambio daarom de PLUS-formule (het vroegere SafeyPack) aan waarmee de franchise voor de gebruiker vermindert tot €200,00 (of tot €400,00 voor de Cargo-Van-3pl). De maandelijkse bijdrage van de optionele PLUS-formule bedraagt 0.03 € (incl. btw) /per gereden km, ongeacht het type wagen.

Dat kan. Voor telefonische reservering geldt er een reserveringskost (€0.50 per reservering).

Het reserveren van een wagen, je reservatie nazien en wijzigen en het annuleren van een reservatie gebeurt in de Olympus-app.

Let op: wanneer je de reservatie wijzigt, zal het initiële ticket in de portefeuille niet geüpdatet worden met de nieuwe informatie. De gebruiker moet zich ten allen tijde baseren op de e-mail die hij/zij ontvangt van Cambio na de wijziging van de reservatie.

Bij het reserveren wordt er gecheckt of je nog voldoende budget hebt.

Ook het openen en sluiten van de gereserveerde wagen kan met de app.

Dit geldt ook voor reservaties die je eventueel deed via de telefooncentrale van Cambio.

Je kan tot een maand in de toekomst een reservatie maken.

Het Cambioverbruik van maand M wordt maandelijks rond de 10de van de maand M + 1 verwerkt op het gekozen budget.

Hiermee wordt het budget van de gebruiker aangepast en zal dit zichtbaar zijn in de app.

Stel dat je op 15/M/20XX een Cambio hebt gebruikt, dan zal de kost rond de 10de van maand M+1 verwerkt worden op jouw budget.

Indien het door de klant gereserveerde voertuig op het geboekte tijdstip niet op de afgesproken of doorgegeven plaats staat of niet gebruiksklaar is, kan de rit bij de reservatiecentrale kosteloos worden geannuleerd of omgeboekt naar een ander
voertuig.

Als aan dezelfde of aan een andere standplaats op redelijke afstand geen vervangwagen uit dezelfde of een andere categorie klaarstaat, ontvangt de klant
een schadeloosstelling

Indien een schade aan de wagen gemeld wordt door een volgende gebruiker zal dit kenbaar gemaakt worden aan de gebruiker zelf én aan de werkgever.

Indien een klant zijn aansprakelijkheid betwist, kan tot 48 uur na kennisgeving door Cambio een tegenexpertise worden gevraagd, waarvan de kosten worden betaald door de verliezende partij.

De gebruiker moet bij elk ongeval onmiddellijk de politie en Cambio verwittigen en de in het boordboek beschreven bepalingen in acht nemen.

In geen geval mag de gebruiker enige schuld aan het ongeval of gelijk welke andere aanspraak van de tegenpartij erkennen. Ook in dit geval is het verder rijden enkel toegestaan met uitdrukkelijke toestemming van Cambio.

De informatieplicht t.o.v.. politie en Cambio geldt tevens in geval van diefstal van het voertuig of onderdelen van het voertuig.

De gebruiker is medewerking aan het ophelderen van het ongeval verplicht t.o.v. de houder van het voertuig, de verzekeringen, en – in zoverre hij
hierdoor voor zichzelf geen belastende verklaringen aflegt – t.o.v.. autoriteiten en rechtbanken.

Indien een gebruiker op welke manier dan ook schade veroorzaakt aan Cambio, al dan niet ingevolge niet-naleving van deze algemene voorwaarden, dan zal Olympus Mobility de nodige contactgegevens ter beschikking stellen van Cambio
opdat Cambio het schadegeval met de klant kan beheren en regelingen treffen.

Cambio zal de nodige informatie toeleveren aan Olympus Mobility zodat de financiële afhandeling van het schadegeval via de facturatiestroom met Olympus kan verlopen.

Olympus Mobility beschikt enkel over een B2B-overeenkomst met Cambio.

Dat betekent dat Cambio niet kan gebruikt worden met een privébudget, enkel met een budget verkregen door de werkgever.

Indien je Cambio privé wil gebruiken, kan je een privéaccount rechtstreeks bij Cambio aanmaken.

4411 Straatparkeren

Belangrijk bij het parkeren via 4411, is dat je je nummerplaat ingeeft.

Heb je een vaste nummerplaat, dan kan je deze opslaan in je profiel zodat je deze niet elke keer opnieuw dient in te geven.

Eenmaal dat gebeurd is, kan je eenvoudig je parkeersessie starten en eindigen in de app.

4411 rekent voor elke sessie een transactiekost aan van €0,25. Dit is ook het geval indien je rechtstreeks via de app van 4411 een parkeersessie zou starten, of indien je het via SMS zou regelen.

De stad of de gemeente bepaalt de parkeerzones, de parkeertarieven en de betalende uren.

De prijs van een parkeersessie varieert dus van stad tot stad, afhankelijk van locatie en tijdstip. De geldende parkeertarieven staan steeds aangegeven op de parkeerautomaten.

Ja, dat kan. Je kan gewoon aanmelden met je bestaande accountgegevens en bijhorend GSM-nummer.

Je kan dan bij elke keer dat je 4411 gebruikt aangeven met welk budget (Privébudget of budget verkregen door werkgever) je de parkeerkost wenst te betalen.

Het volstaat niet om enkel in jouw Olympus-profiel jouw nummerplaat in te voeren. Het is noodzakelijk om ook in de 4411-flow de nummerplaat in te voeren.

B-Parking (NMBS)

Indien je gebruik maakt van de B-Parking via de Olympus-app, geniet je van het voordelig treinreizigertarief.

Ook al ben je niet van plan om nadien de trein te nemen, geniet je alsnog van dit voordelig tarief. De tarieven per parking kunnen hier worden teruggevonden.

De slagbomen van de B-Parking worden geopend door de MoBIB-kaart te scannen aan de in -of uitrijzuil.

Het kaartnummer moet correct ingevoerd zijn in jouw profiel in de app. Dit kan je doen via ‘Meer’ -‘Instellingen’ -‘Mobibkaart – Nummerplaat’. De MoBIB-kaart verrekent de kost voor jouw parkeersessie rechtstreeks op het budget in de app.

Je hoeft dus geen betaling uit te voeren aan de parkeerautomaat.

Kijk ook zeker na of je budget staat ingesteld als standaardbudget voor B-Parking. Dit kan je checken via ‘Meer’ -‘Instellingen’ -‘Profiel’. Daar scroll je dan naar B-Parking en selecteer je het budget waarop de kosten mogen verrekend worden.

Bij binnen-en buitenrijden van de parking plaats je je MoBIB-kaart voor de gele gleuf van de inrit-of
uitritzuil.

Na een paar seconden zal de slagboom openen.

1. Bij het binnenrijden:

In dit geval neem je best een ticketje dat je zelf betaalt en dat je later kan indienen als onkostennota bij je werkgever. Je werkgever kan de kost dan verwerken op je budget en een manuele terugbetaling voorzien via het loon.

2. Bij het buitenrijden:

Als je bent binnengeraakt met je MoBIB-kaart, maar de slagboom opent niet bij het scannen van de MoBIB-kaart bij het buitenrijden, dan neem je best meteen contact op met de meldkamer die je kan bereiken via de automaat aan de slagboom.

Geef zeker mee dat men de sessie moet afsluiten om ongewilde doorlopende sessies te vermijden.

De parking staat permanent in verbinding met de centrale meldkamer. De meldkamer kan de
installaties van de parking op afstand beheren en de oproepen via de intercom beantwoorden.

Om de meldkamer op te roepen, dien je op de knop met het telefoonsymbool te drukken. Deze knop
bevindt zich op iedere inrit- en uitritzuil, evenals op de betaalautomaten.

Na enkele seconden word je
in verbinding gebracht met de meldkamer.

1. Slagboom staat open bij binnenrijden:

Er is geen tijdstip geregistreerd van binnenrijden, enkel tijdstip van buitenrijden.

In dit geval wordt als tijdstip binnenrijden het begin van de dag van het buitenrijden genomen
(00:00:01).

Indien de slagboom openstaat bij aankomst aan de parking, moet je toch je MoBIB-kaart gebruiken. Zo niet kan je de parking niet verlaten.

2. Slagboom staat open bij het buitenrijden:

Er is geen tijdstip van buitenrijden geregistreerd, enkel tijdstip van binnenrijden. (maw. parkeerbeurt is niet afgesloten).

Bij de volgende inrit wordt de vorige parkeerbeurt afgesloten met als uitrit tijdstip het einde van de dag
van de vorige inrit (23:59:59).

Bij defect aan de slagboom wordt dus een dagtarief aangerekend: dit tarief varieert van parking tot
parking.

Onderstaande parkings zijn exclusief voorbehouden voor houders van een B-Parking abonnement of
NMBS-personeel en dus niet toegankelijk voor Olympus gebruikers:

  • Hasselt P2
  • Kortrijk P2: Conservatoriumplein
  • Luik P4, Luik P5, Luik P6
  • Namur P3, Namur Parking SPW
  • Zottegem P1: Van Aelbrouckstraat / Stationsplein, Zottegem P3: P3 : Broeder Maereslaan
Qpark

Eerst en vooral vul je éen of meerdere nummerplaten in in de Olympus-app voor Qpark. Dit kan je doen via ‘Dienst kiezen’ -‘Parkeren’ -‘Qpark’.

Bij het binnenrijden leest de camera je nummerplaat. Op dat moment start je parkeersessie.

Bij het buitenrijden leest de camera opnieuw je nummerplaat. Nadien gaat de slagboom opnieuw open en ontvang je een ticket in de Olympus-app met daarop de prijs en details van je parkeersessie.

Je hoeft dus niet meer langs te gaan bij een parkeerautomaat.

Daarnaast is het belangrijk om je standaardbudget voor QPark in te stellen in de Olympus-app. Dit kan je doen via ‘Meer’ -‘Instellingen’ – ‘Profiel’. Scroll dan naar beneden tot je Qpark ziet staan en selecteer het juiste budget.

De gehanteerde prijzen zijn de prijzen vastgelegd door Qpark zelf. Zie hier voor meer info.

Dit komt omdat je nog geen standaardbudget hebt ingesteld voor Qpark. Vermoedelijk is je privébudget nog ingesteld als standaardbudget voor Qpark én beschik je niet over een privébudget.

Een standaardbudget instellen voor Qpark kan via ‘Meer’ -‘Instellingen’ – ‘Profiel’. Daar scroll je dan naar beneden tot je bij Qpark komt en selecteer je het budget waarop de Qpark-kosten mogen verwerkt worden.

Je kan de voetgangersingang openen met de QR-code die je terugvindt via het tandwieltje naast Qpark. Dit tandwieltje vind je in de flow van Qpark na de budgetkeuze.

Deze QR-code kan je enkel gebruiken wanneer je wagen in de parking staat.

Het volstaat niet om enkel in jouw Olympus-profiel jouw nummerplaat in te voeren. Het is noodzakelijk om ook in de Qpark-flow de nummerplaat in te voeren.

Light integrated mobiliteitsdiensten

Light integrated mobiliteitsdiensten zijn diensten waarvoor nog geen volledige integratie bestaat in de Olympus-app.

Het proces verloopt anders dan voor de geïntegreerde partners zoals Cambio of NMBS, waarbij het ticket of vervoersbewijs rechtstreeks in de Olympus-app kan worden aangekocht, en de kost
automatisch wordt verrekend via het beschikbaar budget in de app.

Volgende diensten vallen onder de light integrated mobiliteitsdiensten:

  • DeWaterbus
  • Green Mobility Elektrisch autodelen
  • Lime
  • Hoppy
  • Villo
  • Uber
  • NMBS Internationaal (tickets met de Thalys, Eurostar, TGV INOUI of ICE treinen)
  • Dégage auto-en fietsdelen
  • Taxi.eu
  • Antwerp Tax
  • Partago elektrische deelauto’s
  • Go Sharing gedeelde elektrische voertuigen
  • Tier Mobility
  • Taxis Verts
  • Poppy
  • Hertz autoverhuur
  • Miles

1. Eénmalige registratie bij de mobiliteitsaanbieder

De app user krijgt in de Olympus -app via enkele infoschermen informatie over hoe het proces werkt.
Nadien wordt de user doorgestuurd naar de registratieomgeving van de mobiliteitsaanbieder (bv. Lime).

Daar registreert gebruiker zich eenmalig met het e-mailadres van Olympus: voornaam.familienaam@olym.app

2. Aankoop ticket

In een tweede fase zal de gebruiker zijn/haar ticket aankopen in de app van de mobiliteitsaanbieder (bv. een Lime-rit). De gebruiker schiet het bedrag van de aankoop voor.

3. Terugbetaling door Olympus Mobility en verwerking kost op budget

Ten slotte zal je als gebruiker binnen de 48 uur een terugbetaling ontvangen op het rekeningnummer dat je in de eerste stap hebt ingevuld in de Olympus-app.

De kost wordt dan ook verwerkt op het budget van de medewerker en komt netjes op de factuur voor de werkgever.

De Olympus light integrated mobiliteitsdiensten- service breidt het mobiliteitsaanbod van Olympus Mobility aanzienlijk uit. Het maakt ‘à la carte’ werken mogelijk.

Elke bedrijf kan immers kiezen welke mobiliteitsaanbieders in de Olympus-app moeten
verschijnen voor de gebruikers.

Verwerking gebruikt telkens door Olympus Mobility, waardoor je als werkgever geen extra administratie hebt. Je ontvangt automatisch alle mobiliteitsuitgaven op één factuur.

Elke e-mail die verzonden wordt naar je olym.app e-mailadres, wordt automatisch doorgestuurd naar het e-mailadres dat gelinkt is aan je Olympus-profiel.

Indien je dergelijke mails niet ontvangt, kan het zijn dat je een typfout hebt gemaakt in het e-mailadres.

Soms kunnen deze mails ook in de spam terechtgekomen zijn.

Indien je nergens de mails terugvindt, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com.

Na verwerking stuurt Olympus Mobility een ticket in de app naar de werknemer, die de kost van de
transactie aan een budget kan toewijzen.

Hier zijn 2 mogelijkheden:

  • Privégebruik: geen verdere afhandeling nodig. App gebruiker verwerpt toewijzing
    budget in de Olympus-app.
  • Professioneel gebruik: terugbetaling aan de medewerker en de administratieve verwerking van het budget in de Olympus Mobility-app. De kost wordt gefactureerd aan de werkgever via de normale facturatie.

Na 7 dagen verdwijnt het ticket uit de ticketportefeuille in de Olympus-app.

Je dient voor deze termijn de aankoop aan een budget toe te wijzen.

Om te vermijden dat je tickets niet op tijd zou toewijzen aan een budget, kan je de inkomende uitgaven automatisch aanvaarden.

Dit kan je aanvinken als je de flow van de betreffende mobiliteitsaanbieder in de Olympus-app doorloopt.

Dat is inderdaad normaal. In de Olympus-app ontvang je enkel de tickets om je aankoop aan een budget toe te wijzen.

Zo krijg je bijvoorbeeld je Thalys ticket niet in de Olympus-app, maar ontvang je de tickets via de mailbox die gekoppeld is aan je Olympus-profiel.

In de meeste gevallen zal dit de mailbox zijn die gelinkt is aan je bedrijfsemail.

Neem in dat geval contact op met support@olympus-mobility.com.

In dat geval controleer je best eerst of je geen typfout gemaakt hebt bij het overnemen van het olym.app e-mailadres om het account aan te maken in de app van de mobiliteitsaanbieder.

Indien geen typfout gemaakt werd, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com.

Terugbetaling in het kader van wettelijk mobiliteitsbudget

MMBB of “My Mobility Budget Butler” is Olympus Mobility’s partner én expert in het wettelijk mobiliteitsbudget.

MMBB beheert en controleert de terugbetalingen van aankopen buiten de app in het kader van het wettelijk mobiliteitsbudget.

Door de vergoedingsdiensten van MMBB in de Olympus-app te integreren, worden de terugbetalingsaanvragen efficiënter verwerkt voor goedkeuring, zonder dat dit extra tijd of geld kost.

Het beheer van de terugbetalingsaanvragen wordt op die manier administratief een pak minder omslachtig en complex.

MMBB rekent per verwerking van een terugbetaling een kost aan die afhankelijk is van het type van transactie.

Deze kost wordt gedragen of door de werkgever, of door de medewerker, afhankelijk van de bedrijfspolicy van de onderneming.

Hier zijn verschillende opties mogelijk:

  1. Internationale treinen en buitenlands openbaar vervoer, binnen Europese Economische Ruimte
  2. Parkeren gekoppeld aan een abonnement openbaar vervoer
  3. Taxi en deelwagens binnen Europese Economische Ruimte
  4. Aankoop van een fiets, driewieler, step, … en geautoriseerde opties
  5. Financiering van een fiets, driewieler, step,.. (voor het huidige kalenderjaar)
  6. Verhuur, onderhoud en bijstand van fietsen en elektrische voertuigen tot 45 km/u.
  7. Autoverhuur (max. 30 dagen per jaar) binnen de Europese Economische Ruimte
  8. Kosten van je woning (huurgelden of hypothecair krediet). Belangrijke voorwaarde: gebruiker woont binnen de straal van 10 KM van de werkplaats OF werkt minstens 50 % van thuis uit. In dat laatste geval wordt het thuisadres beschouwd als het werkadres.

Om een terugbetaling aan te vragen voor een aankoop buiten de app doe je het volgende:

  • Ga via de app naar ‘Dienst kiezen’ – ‘Andere diensten’ – ‘Aanvraag terugbetaling’. D
  • aar selecteer je dan het menu-item waarvoor je een terugbetaling wil aanvragen.
  • Vervolgens voorzie je alle nodige documentatie en nodige informatie.

Het terugbetalingsverzoek wordt dan vervolgens behandeld en gecontroleerd door onze partner MMBB. Na goedkeuring wordt je binnen de 72 uur terugbetaald.

Neem eerst en vooral contact op met je werkgever met de vraag of deze dienst reeds geactiveerd is. Indien dat het geval is, en je nog steeds geen menu-item ziet, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com

Neem in dat geval contact op met support@olympus-mobility.com.

Via Olympus Mobility kunnen De Lijn, NMBS en MIVB abonnementen besteld worden.

Abonnementen Openbaar Vervoer

Via Olympus Mobility kunnen De Lijn, NMBS en MIVB abonnementen besteld worden.

Om abonnementen voor openbaar vervoer aan te bieden via Olympus Mobility, moet je als werkgever beschikken over een derdebetalerscontract met de betreffende vervoersmaatschappij.

Contacteer in dit geval je werkgever.

Abonnementen openbaar vervoer zijn niet standaard geconfigureerd in het Olympus Mobility platform.

Je werkgever kan vervolgens contact opnemen met support@olympus-mobility.com om de setup voor de abonnementen te vervolledigen.

Je kan met elk soort budget een abonnement aanvragen, met uitzondering van het privébudget.

Indien je de verwerking van de abonnementen (= bestellen van abonnement in business portaal van de vervoersmaatschappij, versturen van nodige instructies naar de medewerker en verwerking kost op budget medewerker) wenst uit te besteden, neem dan contact op met support@olympus-mobility.com.

Indien je werkgever de NMBS-abonnementen heeft geactiveerd, kan je via ‘Dienst kiezen’ – ‘ Trein’ – ‘Abonnementen’ je abonnement aanvragen.

Je hebt de keuze tussen een Standard abonnement, Flex Abonnement of halftijds abonnement.

Indien je werkgever de De Lijn-abonnementen heeft geactiveerd, kan je via ‘Dienst kiezen’ – ‘Bus, tram, metro’ -‘Abonnementen’ je abonnement aanvragen.

In geval van uitbesteding van de verwerking aan Olympus Mobility, zal jouw aanvraag binnen de 2 werkdagen behandeld worden.

Na bestelling in het business portaal van NMBS, krijgt de gebruiker een e-mail waarmee
hij/zij het abonnement online of via het loket kan aanvragen.

De gewenste startdatum van het abonnement kan worden meegegeven bij de bestelling in de Olympus-app.

Je zal het De Lijn abonnement effectief kunnen gebruiken op de ingevulde startdatum bij de aanvraag in de Olympus-app.

De Lijn rekent hier een verwerkingstermijn van 14 dagen na aanvraag. Als je op 1/01/202X bestelt, zal je ten vroegste 15/01/202X kunnen selecteren.

Bestel het abonnement dus ruim voldoende op voorhand.

De kost van het NMBS-abonnement besteld in maand M, zal ten vroegste op de 10de van maand M+1 van het budget van de medewerker worden afgetrokken.

De kost van het De Lijn-abonnement wordt meteen van het budget getrokken, op het moment dat de aanvraag wordt behandeld door de beheerder in het Olympus Mobility platform.

Let op: het abonnement zal je pas effectief kunnen gebruiken op de ingevulde startdatum.

Je kan je NMBS-abonnement eenvoudig verlengen aan een NMBS loket of via de MyNMBS-app.

De kostprijs van het verlengde abonnement besteld in maand M, zal opnieuw rond de 10de van maand M+1 verrekend worden op het budget.

Je kan je De Lijn-abonnement eenvoudig verlengen via de Olympus-app.

Dit doe je via ‘Dienst kiezen’ – ‘Bus, tram, metro’ – ‘Abonnementen’ – ‘De Lijn abonnementen’ – ‘Abonnement hernieuwen’.

Houd er rekening mee dat de verwerking van de verlenging tot 14 dagen kan duren.

Neen, dat is helaas niet mogelijk aangezien dit werkt op basis van de derdebetalersovereenkomst die je werkgever heeft afgesloten.

Indien je over een wettelijk mobiliteitsbudget beschikt en je de mogelijkheid hebt om terugbetalingen aan te vragen, kan je het abonnement zelf aankopen voor je familielid en het laten terugbetalen via de Olympus-app.

Privébudget

Privébudget opladen kan rechtstreeks in de Olympus-app via de tab ‘Budget’ – ‘Privébudget’ – ‘Laad budget op’.

De betalingsmogelijkheden zijn: Payconiq by Bancontact – Bancontact – Credit Card of Maestro

Contacteer in dat geval meteen support@olympus-mobility.com en stuur het betalingsbewijs mee. We zorgen er dan voor dat je privébudget wordt geüpdatet.

Eneco

Je betaalt geen maandelijkse vast kost, enkel een verwerkingskost nl. €0,45 per laadbeurt en €0,03 per KwH (excl. btw).

De totale laadkost wordt maandelijks verrekend via het Olympus budget. De kost van maand M wordt verrekend in de loop van maand M+1.

In geval van storingen m.b.t. Eneco-producten kan u Eneco rechtstreeks bereiken via: 02 588 53 00 of via e-drive@eneco.com

Q8

We hanteren de prijs aan de pomp en geven per liter 0,05 euro korting op de officiële brandstofprijs.

Is de prijs aan de pomp lager dan de kortingsprijs dan betaal je de prijs aan de pomp.

Je betaalt dus nooit meer dan de geafficheerde prijs aan de pomp.

Tanken via Olympus Mobility bij Q8 kan enkel via een Flex Budget, Business Budget of Budget voor woonwerkverkeer

Koppel eenmalig je Q8 smiles-account of maak er een aan.

Na je registratie in je
Olympus app krijg je van Q8 een e-mail. Daarin vind je een link om je account te activeren.

  • Kies in de Olympus-app je pompnummer en brandstof.
  • Start je tankbeurt. Je moet voor minimum €5 tanken.
  • Bij stoppen van de tankbeurt ontvang je een ticket met de prijs. Dit bedrag wordt
    afgetrokken van het gekozen budget. (Flex, Business of budget voor woonwerkverkeer)

Bij een tankbeurt met Q8 kan je nooit voor een groter bedrag tanken dan dat je beschikbare budget toelaat.

Kilometerregistratie woonwerkverkeer en dienstverplaatsingen

Je kan jouw verplaatsingen voor woonwerk-verkeer of dienstverplaatsingen eenvoudig registreren in de Olympus-app via ‘Meer’ – ‘Kilometerregistratie’

Dit kan je doen door, voor een bepaalde dag, op het fiets-, voetganger- of autopictogram te klikken.

  • Geen klik = geen traject
  • 1x klikken : registratie heen en terug traject (2 trips met de fiets, wagen of te voet)
  • 2x klikken: registratie van enkel traject (1 trip met de fiets, wagen of te voet)

Registratie gebeurt door klik op het valiesje. Op het volgende scherm vul je alle info in over je trip en eventueel persoonlijke referentie.

Je kan als Olympus-gebruiker nog registraties doen in de app tot 15 dagen na het einde van de betreffende maand.

Je kan dus bijvoorbeeld tot 15 december registraties doen voor woon-werkverkeer of dienstverplaatsingen gedaan in de maand november.

Je werkgever zal dit uitbetalen met het loon. Dit verloopt dus los van Olympus Mobility.