Bedrijfsmobiliteit anno 2024: Evoluties en tips
Wat brengt bedrijfsmobiliteit in 2024? Hoe bereid je je als HR of Fleet Manager voor?
Op basis van concrete mobiliteitsdata stelde Olympus Mobility de verwachte evoluties op.
- Flexibele bedrijfsmobiliteit wint
- Maak plaats voor het mobiliteitsbudget
- 3 tips voor bedrijfsmobiliteit in 2024
Flexibele bedrijfsmobiliteit wint
Deelvervoer zit in de lift
Deelsteps, -fietsen en -wagens. Ze vallen steeds meer in de smaak bij Olympus-app gebruikers. De toename in gebruik valt in lijn met de cijfers van Vlaanderen, vertelt Bert Van Molle, Sales & Marketing Manager bij Olympus Mobility:
“Tegenover 2022 zagen we dit jaar een stijging van 30% in het gebruik van deelvervoer. Dat viel te verwachten. In 2022 steeg bijvoorbeeld het aantal autodelers in Vlaanderen ook met 50% tegenover 2021. Deelmobiliteit zit al langer in de lift.”
Toch ligt het aandeel deelmobiliteitgebruikers in het algemeen nog vrij laag. In Vlaanderen gaat het om 5,6% die in 2022 een deelstep, -fiets of -wagen gebruikte.
“De sterke groei in de laatste jaren belooft toch mooie vooruitzichten voor deelsystemen. Door dit op te nemen in je mobiliteitsbeleid, bereid je je bedrijfsmobiliteit voor op de toekomst.”
90% treint naar hun bestemming
In 2023 koos 61% van de Olympus-app gebruikers voor de bus, tram, metro of trein. Openbaar vervoer is voor de Belg dan ook hét belangrijkste alternatief voor de wagen.
Het Onderzoek Verplaatsingsgedrag van 2022 vertelt ons dat Vlamingen minder het openbaar vervoer nemen dan vóór 2019. Bij Olympus Mobility merken we echter een jaarlijkse stijging in gebruik.
Bert Van Molle, Sales & Marketing Manager:
“Dat heeft vermoedelijk te maken met de vereenvoudigde toegankelijkheid.
Omdat hun alternatieven binnen handbereik zijn, laten ze de wagen ook rapper aan de kant staan. De Olympus-app verlaagt de drempel.”
We zien bijvoorbeeld jaar op jaar dat ongeveer 90% van de OV-gebruikers zich verplaatst met de trein. Dat cijfer blijft consistent in onze data.”
Het aanbieden van een app waar je als HR of Fleet Manager meer dan 35 mobiliteitsopties bundelt, is dan ook een must om het verplaatsingsgedrag in je bedrijf te veranderen.
35% meer bedrijven kiezen voor duurzame bedrijfsmobiliteit
Naast het vereenvoudigen van hun onkostenadministratie, zetten dit jaar 35% meer bedrijven zich ook in voor een duurzamere wereld. Tegenover 2019 gaat het zelfs om een viervoud.
Als we kijken naar ons algemeen verplaatsingsgedrag, dan verplaatsen we ons nog steeds het vaakst met de wagen. Maar in Vlaanderen dook het aandeel in 2022 voor het eerst onder 60%.
Bert Van Molle, Sales & Marketing Manager: “Die verschuiving merken bedrijven ook. Schoolverlaters wensen geen bedrijfswagen meer en willen een volwaardig alternatief. Het gebruik van de elektrische fiets is in 2 jaar tijd met 15% gestegen, ook voor woon-werkverkeer.”
Bert gaat verder:
“Bedrijven willen dus ook andere mogelijkheden aanbieden aan hun medewerkers om zich te verplaatsen. Een bedrijfswagen is slechts één van de opties geworden.“
Met het Olympus mobiliteitsplatform besparen ze aan administratie én bieden ze het grootst aantal mobiliteitsalternatieven in één app aan. Twee vliegen in één klap.”
Maak plaats voor het mobiliteitsbudget
Bedrijfsmobiliteit anno 2024 noem je in één adem met het wettelijk mobiliteitsbudget.
Na de hervorming van het fiscaal voordelig kader in 2022, kende het aantal bedrijven met een mobiliteitsbudget een echte toename. Tegenover 2022 is de procentuele stijging in 2023 zelfs verdrievoudigd.
Bert Van Molle, Sales & Marketing Manager: “Nu ook de officiële TCO formules voor het mobiliteitsbudget gekend zijn, verwachten we dat het aantal bedrijven alleen maar zal toenemen. De formules verduidelijken welke kosten wel en niet vervat zitten in het budget. Het vereenvoudigt de implementatie.”
Maar dat is niet alles.
“De verdere elektrificatie van de wagenparken zal voor een extra push zorgen. Die wagens voldoen namelijk aan de voorwaarden in pijler 1.”
Binnen pijler 2 blijft de populairste optie momenteel het betalen van de huur of lening met het mobiliteitsbudget. Het gaat om zo’n 70% van de medewerkers.
Maar de echte sterkte van dit fiscaal voordelig kader? Dat is toch het ruime, gepersonaliseerde keuzeaanbod. Je medewerker beslist zelf waar hij of zij het budget aan besteedt, waarbij het brutobedrag in pijler 2 gelijk is aan netto.
3 tips voor bedrijfsmobiliteit in 2024
1. Implementeer het mobiliteitsbudget
Ook in 2024 zullen steeds meer bedrijven het mobiliteitsbudget implementeren. Wunderman Thompson liet ons weten dat het fiscaal voordelig kader zelfs een doorslaggevende factor is in de war for talent.
2. Ga voor flexibiliteit
Fietsleasing, deelmobiliteit, abonnementen en ook het mobiliteitsbudget. Je beheert het allemaal eenvoudig met de Olympus-app. En je medewerker? Die kiest op elk moment van de dag voor het meest geschikte vervoersmiddel. Zonder extra administratie voor jou.
3. Vereenvoudig je onkostenadministratie met een Mobility-as-a-Service platform
Het beheer van flexibele en duurzame bedrijfsmobiliteit is eenvoudig. Met een Mobility-as-a-Service platform reduceer je de talloze bonnetjes en terugbetalingen tot één maandelijkse factuur. Per medewerker bespaar je zo’n €155 per verplaatsing!
Klaar voor het mobiliteitsbeleid van de toekomst?
Bron: Databank Olympus Mobility (2023)