Een duurzaam mobiliteitsbeleid in je bedrijf: zo pakt Skill BuilderS het aan

Hoe introduceer je eenvoudig duurzame mobiliteit in je bedrijf? Daar weet Skill BuilderS het antwoord op.

We spraken met Evita De Pauw en Marieke Van Lysebetten over de mogelijke struikelblokken en de oplossingen. Bekijk het hier.

Wie is Skill BuilderS?

Skill BuilderS bouwt aan talent. Al meer dan 35 jaar hebben ze ervaring in het ontdekken, ontwikkelen én inzetten van talent. Ze begeleiden en coachen zowel bedrijven als individuen.

Hun service-aanbod bestaat uit verschillende zaken:

  • Job- & loopbaanbegeleiding
  • Talent & organisatie-ontwikkeling
  • Coaching
  • Care for talent
  • Outplacement
  • Assessment
  • Talent development

Daarnaast bouwen ze ook mee aan een duurzame toekomst.

Bekijk hoe duurzame bedrijfsmobiliteit vorm krijgt bij Skill BuilderS

Bekijk hoe een Skill Builder de Olympus-app ervaart

Hoe pakt Skill BuilderS duurzame bedrijfsmobiliteit aan?

Evita legt uit: “Momenteel schakelen wij om naar een volledig elektrisch wagenpark. Ongeveer de helft rijdt al elektrisch.

De mensen die geen bedrijfswagen hebben, mogen onbeperkt gebruikmaken van de Olympus-app.

Ook de huur van fiets en steps proberen we te promoten bij onze collega’s.”

Wat was jullie grootste struikelblok op vlak van mobiliteit?

Evita: “Onze collega’s werken op verschillende locaties. Niet iedereen heeft een bedrijfswagen om zich te verplaatsen. Zij moeten met de eigen wagen of het openbaar vervoer.

De onkosten die ze dan maken, moeten ze zelf voorschieten. Het gevolg? Tickets worden te laat of niet ingegeven of gaan verloren.”

Aan welke criteria moest jullie oplossing voldoen?

Evita haalt twee punten aan: “Enerzijds zochten we een automatisatie. Zo wilden we de manuele handelingen beperken. Geen tickets meer ingeven, geen terugbetalingen meer verwerken.

Anderzijds wilden we een oplossing waarbij onze collega’s niet meer zelf moesten voorschieten. De Olympus-app lost beide zaken op.”

Hoe verliep de implementatie van de Olympus-app?

Evita: “Die is eigenlijk heel vlot verlopen. We startten met een testfase waarbij tien collega’s de app uitprobeerden. We kregen enkel positieve feedback, dus stemden we in om met Olympus Mobility in zee te gaan.

Aan de effectieve implementatie hebben we zelf niet veel werk gehad. Olympus Mobility maakte de nodige accounts aan en onze collega’s waren gelanceerd om de Olympus-app te gebruiken.”

Wat is de grootste meerwaarde voor jullie?

Evita: “De tijdbesparing. De vele manuele handelingen, die zijn verleden tijd. Collega’s moeten ook niet meer zelf het bedrag voorschieten.”

Ze vult aan: “Ook het voordeel voor het milieu valt niet te onderschatten. We kunnen onze collega’s meer stimuleren om het openbaar vervoer te nemen.

Ook voor korte verplaatsingen nemen ze vaker de fiets, want zo vermijden ze drukke files en zijn ze sneller op locatie.”

Hoe ervaren de collega’s het duurzaam mobiliteitsbeleid?

We laten Marieke Van Lysebetten, fervent fietser en treinreiziger, aan het woord. Ze gebruikt de Olympus-app om eenvoudig treintickets te bestellen. Wanneer ze toch de auto nodig heeft, parkeert ze zich met 4411.

Marieke licht haar ervaring toe: “De grootste verandering nu we de Olympus-app gebruiken? Het gemak.

We moeten geen tickets meer bijhouden en ingeven. Je moet er niet mee bezig zijn. Het zorgt voor wat extra ruimte in je hoofd om aan andere zaken te denken.”

Marieke was altijd al voorstander van duurzame mobiliteit. Ze gebruikt zoveel mogelijk de fiets wanneer het kan.

“Ik vind het leuker om mij te verplaatsen met de fiets of de trein. Je start zo op het gemak je dag. Wanneer ik toch de auto moet nemen en in de file sta, mis ik mijn fiets of de trein.”

Ze gaat verder: “Ik vind het belangrijk om altijd stil te staan bij mijn manier van verplaatsen. Is het wel nodig om de auto te nemen?

Wanneer wij bijvoorbeeld een meeting hebben in Brussel, zal ik degene zijn die de treinuren opzoekt. Dan spoor ik mijn collega’s ook aan om samen de trein te nemen. Je dag begint zo veel rustiger. Ik kan het eigenlijk aan iedereen aanbevelen.”

Wat brengt de toekomst?

Evita antwoordt vol overtuiging: “Meer duurzame mobiliteit! Collega’s stimuleren om nog meer gebruik te maken van openbaar vervoer, de fiets of step om zich te verplaatsen.”

Mooi werk, Evita en Marieke!

Je onkostenbeheer digitaliseren?