Duurzame mobiliteit krijgt steeds meer voet aan de grond in Vlaanderen. Een stijgend aantal mensen kiest bewust voor milieuvriendelijke vervoersmiddelen zoals de fiets, trein en bus. Deze groeiende trend draagt aanzienlijk bij aan het terugdringen van CO₂-uitstoot en helpt Vlaanderen haar klimaatdoelstellingen te halen. Met kleine aanpassingen in ons dagelijks reisgedrag kunnen we samen een grote impact maken op een schonere en duurzamere toekomst.

Mobiliteitsevoluties in Vlaanderen

Volgens het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen 7 (OVG 7) werd in 2023 al 18,5% van alle verplaatsingen in Vlaanderen met de fiets afgelegd. In 2024 is dat aandeel gestegen tot 22% - een mooie evolutie richting de Vlaamse ambitie om tegen 2030 maar liefst 30% van alle verplaatsingen per fiets te laten verlopen. Deze groei sluit naadloos aan bij de doelstellingen voor duurzame mobiliteit in Vlaanderen.

Kijken we specifiek naar het woon‑werkverkeer, dan blijkt uit de federale enquête van 2023 dat 32% van de Belgische medewerkers regelmatig de fiets neemt om naar het werk te gaan. En de trend groeit nog sneller: volgens de Mobiliteitsbarometer van Acerta (januari 2025) neemt de fiets vandaag een rol in 41,2% van alle woon‑werkverplaatsingen, tegenover 32% in 2023 - een stijging van ruim 28% in slechts twee jaar tijd. Dat is meer dan één op drie die bewust kiest voor een actieve, gezonde én milieuvriendelijke manier van pendelen.

Autorijden: handig, maar niet altijd groen 🚙

Laten we beginnen bij de uitstoot van de wagen. De auto blijft voor veel Belgen een vertrouwd vervoermiddel, maar op het gebied van duurzame mobiliteit scoort hij een pak minder goed. Gemiddeld stoot een benzinewagen in België zo’n 130 tot 150 gram CO₂ per kilometer uit. Voor dieselwagens ligt dat zelfs nog iets hoger, tussen de 131 en 173 gram CO₂ per kilometer. Elke kilometer minder met de auto is dus meteen een stap vooruit voor het klimaat.

Heb je écht een auto nodig? Overweeg dan zeker de deelwagen. Onderzoek in Vlaanderen toont aan dat car‑sharing, zoals Cambio, vaak leidt tot minder autokilometers op jaarbasis en dus minder uitstoot. Autodelers geven aan dat hun wagengebruik vermindert - wat gemiddeld een CO₂-winst van 175-265 kg per persoon per jaar betekent. Een slimme én groene manier om mobiliteit flexibel én duurzaam te houden.

Ook elektrische wagens verdienen een vermelding: een recent levenscyclusonderzoek van de Vrije Universiteit Brussel laat zien dat batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in België gemiddeld 60–70 % minder CO₂ uitstoten over hun hele levenscyclus dan een vergelijkbare benzinewagen. Transport & Environment berekende in juni 2022 dat de gemiddelde Europese BEV zelfs tot 69 % minder levenscyclus-CO₂ heeft dan een benzinewagen – in het gunstigste scenario (groene stroom en efficiënte batterijproductie) loopt dat op tot 80 % minder. De winst groeit verder naarmate ons elektriciteitsnet groener wordt en batterijen vaker worden gerecycleerd. Plug-in hybrides (PHEV’s) halen in de praktijk vaak veel minder winst dan testcijfers suggereren, omdat ze niet altijd elektrisch gereden worden.

Kortom: als je niet zonder auto kunt, kies dan liefst een deelauto of een elektrische wagen op groene stroom; dat is qua uitstoot een stuk beter dan een klassieke benzine- of dieselwagen.

Duurzaam onderweg

Klaar om over te scha­ke­len naar duur­zame bedrijfsmobiliteit?

Ontdek hoe Olympus Mobility bedrijfsmobiliteit vereenvoudigd! Kies uit meer dan 40 duurzame mobiliteitsopties om van A naar B te reizen.

Pop-up om de beste formule te bepalen bij Olympus Mobility

Trap je uitstoot weg: de fiets als klimaatkampioen 🚲

Fietsen is zonder twijfel één van de groenste én slimste manieren om je te verplaatsen. Met de fiets heb je namelijk zero tailpipe-uitstoot: tijdens het trappen komt er geen druppel CO₂ vrij. Zelfs elektrische fietsen, oftewel e-bikes, zijn milieuvriendelijk met een minimale CO₂-uitstoot van slechts 1 tot 3 gram per kilometer per rit.

Stel je voor: door slechts één extra keer per dag de auto te laten staan en de fiets te kiezen, bespaar je op jaarbasis tussen 0,4 en 0,5 ton CO₂. Dat is alsof je honderden autoritten uitspaart! Fietsen bespaart dus gemakkelijk 75% tot zelfs 100% van de CO₂-uitstoot per rit. Met zo’n groene keuze maak jij elke dag een grote impact op het milieu.

Bovendien is fietsen niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor je gezondheid én je portemonnee: Geen geld meer kwijt aan tankbeurten of zoeken naar dure parkeerplekken. En wie met de fiets naar het werk rijdt, krijgt vaak ook nog een fietsvergoeding per kilometer. Da’s trappen én verdienen. Waar wacht je nog op? Spring op je fiets en trap mee naar een duurzamer Vlaanderen!

Reizen met de trein: ‘t is groener dan je denkt 🚅

NMBS is een van de koplopers in duurzame mobiliteit, en dat blijkt duidelijk uit de cijfers. Elektrische treinen stoten gemiddeld slechts 19 tot 24 gram CO₂ uit per kilometer. Dat is maar liefst 7 keer minder dan de gemiddelde auto, die tussen 130 en 150 gram CO₂ per kilometer uitstoot. En het goede nieuws? Bij volle bezetting van de trein kan die uitstoot zelfs nog verder dalen.

Met de trein reizen is dus een slimme én milieuvriendelijke keuze, zeker voor wie dagelijks langere afstanden aflegt. Dankzij de relatief groene elektriciteitsmix van België is de ecologische voetafdruk van een NMBS-trein bovendien extra klein. Zo is in België meer dan 40% van de elektriciteitsproductie afkomstig uit hernieuwbare en kernenergiebronnen, volgens de Federale Overheidsdienst Economie (2024). Kies je dus voor de trein, dan draag je actief bij aan duurzame mobiliteit in Vlaanderen - zonder in te boeten op comfort of snelheid.

Reizen met de bus: een slimme & duurzame keuze 🚌

Ook de bussen van De Lijn zijn een sterk én duurzaam alternatief voor de wagen. Waar stadsbussen gemiddeld tussen de 96 en 106 gram CO₂ per passagierskilometer uitstoten, doen langeafstandsbussen het nog beter - afhankelijk van de bezetting schommelt hun uitstoot tussen de 30 en 90 gram CO₂ per kilometer. Daarmee presteren ze aanzienlijk beter dan een doorsnee benzine- of dieselwagen.

 Bussen scoren vooral wanneer ze goed gevuld zijn. Tijdens de coronapandemie daalde het aantal busreizigers sterk, maar sinds 2022 is het gebruik van openbaar vervoer opnieuw in opmars. In 2023 is het zelfs weer op het niveau van vóór corona. Dankzij de recente investeringen in openbaar vervoer kiezen steeds meer Vlamingen opnieuw voor de bus als slimme manier om naar het werk te pendelen. Zeker tijdens de spitsuren loopt het verschil in CO₂-uitstoot per persoon tussen auto en bus flink op. Met de bus reizen is dus niet alleen praktisch, maar ook een serieuze stap richting een schoner en klimaatvriendelijker Vlaanderen.

Alle uitstoot op een rijtje

Hoeveel CO₂ bespaar je nu concreet?

Elke kilometer waarbij je de auto inruilt voor een rit met de fiets, trein of bus, betekent al snel een besparing van 100 tot 150 gram CO₂. Zo maak je met kleine keuzes een groot verschil voor het klimaat!

  • 🚲 3 keer per week fietsen in plaats van autorijden: bespaar 0,4 tot 0,5 ton CO₂ per jaar
  • 🚆 3 keer per week met de NMBS naar het werk: bespaar 0,35 tot 0,4 ton CO₂ per jaar
  • 🚌 Bus nemen in plaats van de auto: bespaar gemiddeld 0,3 tot 0,4 ton CO₂ per jaar
  • 🚗 Elke kilometer minder met de auto: scheelt gemiddeld 130–150 gram CO₂ uitstoot

Door drie keer per week met de fiets of de trein naar het werk te gaan in plaats van met de auto, bespaar je dus tussen 0,35 en 0,5 ton CO₂ per jaar. Dat is evenveel CO₂ uitstoot als ruim 5.000 kilometer autorijden. Dat is evenveel als een retourrit met de auto van Brussel naar Moskou. En dat enkel door je vervoerskeuze aan te passen!

Maak vandaag nog de switch naar duurzame mobiliteit en draag bij aan een schoner, gezonder Vlaanderen!