Sweco wint award met mobiliteitsbeleid en Olympus Mobility-app

 

Minder werkverplaatsingen, meer duurzame mobiliteit en een groener wagenpark: dat zijn de drie hoofdingrediënten van het innovatieve mobiliteitsbeleid van advies- en ingenieursbureau Sweco. En de recente inspanningen werpen meteen vruchten af. Zo stijgt de medewerkerstevredenheid en won het bedrijf goud tijdens de link2fleet-awards 2019. We vroegen kersvers Fleet Owner of the Year Vicky De Bollen, Director Finance, Facility & Legal bij Sweco Belgium, hoe ze dat precies voor elkaar speelde.

Sweco Belgium telt 9 kantoren en liefst 1.300 medewerkers. Mobiliteit is dan ook een complexe aangelegenheid. Het goede nieuws: het advies- en ingenieursbureau heeft zelf heel wat verkeers- en mobiliteitsexperten in de rangen. “Dan ben je bijna verplicht om een innovatief beleid uit te tekenen”, knipoogt Vicky De Bollen. “Die voortrekkersrol nemen we graag op en intussen is mobiliteit een van onze sterkste troeven als werkgever geworden.”

Duurzame mobiliteit in je broekzak

“In eerste instantie beperken we het aantal verplaatsingen door meer aandacht te schenken aan onder andere telewerk en Skypevergaderingen. Is een verplaatsing onvermijdelijk, dan zijn er meerdere opties. Soms is de wagen een logische keuze, maar vaak bieden ook duurzame vervoersmiddelen een geschikte oplossing. Onze Sweco-kantoren liggen immers vlak bij multimodale knooppunten en treinstations. Om medewerkers extra te stimuleren, kozen we voor Mobility as a Service of MaaS. Meer concreet betekent het dat ze via een handige app alle duurzame opties letterlijk in hun broekzak hebben. Vooral de flexibiliteit wordt gesmaakt. Moet je snel ergens zijn? Terwijl je bijvoorbeeld naar het station stapt, koop je de nodige tickets voor je route.”

Iedereen wint

“Belangrijk om te weten is dat de Olympus Mobility-app de bedrijfswagen niet vervangt. Integendeel, onze medewerkers krijgen die bovenop hun auto. Dat blijkt een goede formule. Zo kiezen vandaag al 219 collega’s voor de mobiliteitsapp en elke week krijgen we nieuwe aanvragen binnen. Voor ons zijn er overigens geen extra kosten aan verbonden, want de vergoedingen voor duurzame mobiliteit winnen we terug met lagere brandstoffacturen. Op administratief vlak is er zelfs tijdwinst: de duidelijke facturatie en het volledig digitale platform van Olympus Mobility verlichten het manuele werk. Dat laat ons toe om onze aandacht te focussen op andere taken.”