Het mobiliteitsbudget komt eraan – en sneller dan je denkt. Vanaf 1 januari 2026 is het verplicht voor elke werkgever met minstens één bedrijfswagen.
Maar wat houdt dat precies in? Hoe zit het met die (para)fiscale regels? En hoe zorg je ervoor dat je de invoering in goede banen leidt?
In deze blog lees je op een heldere en beknopte manier:
- Wat het wettelijk mobiliteitsbudget inhoudt.
- Hoe de drie pijlers werken.
- Wat de fiscale spelregels zijn.
- Hoe je het budget kan gebruiken of invoeren.
- En welke voordelen het biedt in de praktijk.
Of je nu een beleid moet opstellen of benieuwd bent hoe je jouw mobiliteitsbudget straks kan inzetten: hier vind je alle basisinfo overzichtelijk op een rijtje.
Wat is het wettelijk mobiliteitsbudget?
Je kent het mobiliteitsbudget als minstens één van deze zaken:
- Een fiscaal voordelig alternatief voor de bedrijfswagen.
- Een flexibel kader om je medewerkers enorme flexibiliteit aan te bieden in hun verplaatsingen.
- Een gunstige manier om huur of lening te betalen.
Vanaf 1 januari 2026 zijn bedrijven met ten minste één bedrijfswagen verplicht om ook het mobiliteitsbudget aan te bieden. Medewerkers met recht op een wagen zijn vrij om hier al dan niet gebruik van te maken.
Ze mogen hun budget, berekend op basis van de Total Cost of Ownership (TCO) van de wagen, spenderen aan drie pijlers: een milieuvriendelijke wagen, duurzame alternatieven en huisvesting of een uitbetaling van het resterend bedrag.
Het wettelijk
mobiliteitsbudget in 2026: Bereid je voor
Hoor je het ook donderen in Keulen bij het wettelijk mobiliteitsbudget? Geen zorgen. Deze mobiliteitsgids zet alle essentiële informatie even op een rijtje.
Voor werkgever
Het mobiliteitsbudget implementeren
- Actualiseer je mobiliteitsbeleid op basis van de noden van je medewerkers en denk aan een beleid rond telewerk. Een interne bevraging biedt meteen voldoende inzichten.
- Neem vervolgens een expert bij de hand om je noden in lijn te brengen met het wettelijk kader. Met één tot drie dagen consulting ben je op weg.
- Communiceer dan de mogelijkheden naar medewerkers. Je boekt het meeste succes wanneer iedereen op de hoogte is van de voordelen.
- Vereenvoudig het beheer van het mobiliteitsbudget met een mobiliteitsplatform. Met het Olympus platform bewaar je overzicht en halen je medewerkers het meeste uit hun budget.
- Monitor en evalueer de ervaring van je medewerkers. Ze waarderen gegarandeerd een beleid dat zich flexibel en efficiënt aanpast op basis van hun feedback.
(Para)fiscale behandeling per pijler
- Pijler 1, een milieuvriendelijke bedrijfswagen, krijgt hetzelfde fiscale en sociale regime als een klassieke bedrijfswagen.
- Pijler 2, duurzaam transport en huisvesting, is vrij van sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing. Dit is een volledig aftrekbare beroepskost.
- Pijler 3, uitbetaling van het restbedrag, is ook een volledig aftrekbare beroepskost voor je bedrijf. Voor de medewerker is het bedrag onderworpen aan een bijzondere sociale zekerheidsbijdrage van 38,07%.
Voor medewerkers
Mogelijkheden
In de Olympus-app vinden je collega’s 35+ mobiliteitsopties die ze mogen gebruiken binnen pijler 2. Bovendien vragen ze ook voor externe aankopen, zoals een fiets of helm, makkelijk een terugbetaling aan. Ze kunnen in de Olympus-app onder andere …
- Trein-, tram-, bus- en metrotickets kopen
- Huurwagens en taxi’s reserveren met hun mobiliteitsbudget
- Terugbetalingen aanvragen van een onderhoud van hun fiets
Ze maken ook makkelijk een Olympus account aan voor hun familieleden. Het mobiliteitsbudget mag namelijk worden gebruikt door het gezin van je medewerker. Dat betekent dat ook internationale treintickets voor hun zomervakantie of een kinderfiets bij Decathlon onder de mogelijkheden vallen. Handig dus, dat het hele gezin beschikt over een mobiliteitsapp met alle opties.
Daarnaast, en wanneer jouw beleid het toelaat, mogen ze hun huur of lening ook betalen met het mobiliteitsbudget. Dat is mogelijk voor medewerkers die minder dan 10 kilometer van hun werkplek wonen of minstens 50% thuiswerken. In dat laatste geval wordt hun woonplaats als hoofdwerkplek beschouwd. En ja, ook hun huisvesting regelen ze eenvoudig met de Olympus-app.
Fiscaal voordelig
Misschien nog wel het grootste voordeel van het mobiliteitsbudget: Pijler 2 is vrij van belastingen. Dat betekent dat je medewerker het volledige bedrag mag spenderen naar wens. Bruto is gelijk aan netto.
Indien ze niet langer een bedrijfswagen nodig hebben in pijler 1, mogen ze hun volledige mobiliteitsbudget dus gebruiken voor pijler 2.
Conclusie
- Het wettelijk mobiliteitsbudget biedt flexibiliteit, eenvoud en keuzevrijheid voor je medewerkers. Da’s vast en zeker een streepje voor in sollicitatiegesprekken.
- Een vlotte implementatie met de juiste expert en marktleider Olympus Mobility bespaart je tijd en zorgen.
- Olympus Mobility is bovendien het meest uitgebreide platform in de Belgische markt. Jij vertaalt je mobiliteitsbeleid digitaal, medewerkers gaan op pad zoals ze zelf willen.
Ook het wettelijk mobiliteitsbudget implementeren?
Van voorbereiding tot implementatie en beheer, met Olympus Mobility ben je altijd eenvoudig op weg. Bepaal je formule en ontdek jouw persoonlijke oplossing.
Ook interessant voor jou
Welke route bespaart tijd én stress? Mobility Matcher weet het!
TCO berekenen: hoe werkt het en wat betekent het voor jouw mobiliteitsbudget?