Wat is Mobility-as-a-Service?

Hoorde jij al eens van Mobility-as-a-Service? Dit is niet de nieuwste AI-robot, maar wel een eenvoudig mobiliteitsplatform.

Ontdek in deze blogpost wat Mobility-as-a-Service (MaaS) concreet is, enkele voorbeelden van bekende Maas-aanbieders en waarom het een goed idee is om MaaS te implementeren in je organisatie.

What’s in a name?

Mobility-as-a-Service (MaaS) kent geen eenduidige definitie. Wat wel zeker is, is het volgende:

  • MaaS integreert verschillende vervoersmiddelen op één digitaal platform (bv. een app).
  • Het gaat verder dan enkel verplaatsingen. MaaS combineert verschillende diensten, gaande van advies of informatie tot ticketing en betaling.
  • De MaaS-aanbieder is de brug tussen het mobiliteitsaanbod en de reiziger.

Kortom: het gaat over een all-in-one mobiliteitsoplossing. Dat betekent dat je al je favoriete mobiliteitsdiensten altijd bij de hand hebt. Aanschuiven aan het loket om een ticket te kopen is dus verleden tijd.

Zo koop je bijvoorbeeld tickets voor de trein rechtstreeks in je Mobility-as-a-Service app, maar huur je ook een deelfiets om ‘the last mile’ te overbruggen.

Voorbeelden van Mobility-as-a-Service aanbieders

Ben je benieuwd hoe dit zich nu vertaalt in de praktijk? Hier vind je enkele voorbeelden van bekende MaaS-aanbieders.

1. Whim

Whim was de eerste internationale Mobility-as-a-Service app. De app lanceerde in 2017 in Helsinki en breidde daarna uit naar de rest van Europa. Particulieren kunnen met deze app heel wat vervoersmogelijkheden eenvoudig combineren: route plannen, tickets boeken en meteen betalen.

2. MaaS in KBC-app

Waarschijnlijk ken je hem wel. De KBC Mobile-app is één van de bekendste banken in België die mobiliteitsdiensten koppelt aan hun dienstverlening. Zo kan je bijvoorbeeld met de KBC Mobile-app je parking betalen of een treinticket kopen.

Door de vele integraties en mogelijkheden voor gebruikers staat KBC zelfs al enkele jaren in de top van beste banking apps ter wereld!

Ook voor freelancers hebben ze een apart aanbod.

3. Olympus-app

Naast apps voor particulieren, bestaan er ook MaaS-oplossingen voor bedrijven. De Olympus-app combineert meer dan 30 mobiliteitsdiensten in één app. HR of Fleet Managers verwerken slechts één factuur per maand.

Zo beheren ze eenvoudig het mobiliteitsbudget, maar ook woon-werk en dienstverplaatsingen of hun fietslease. Medewerkers krijgen dan weer toegang tot een ruim aanbod aan flexibele mobiliteit. Het is de one-stop-shop voor bedrijfsmobiliteit.

Waarom Mobility-as-a-Service implementeren in je organisatie?

Het gebruik van een Mobility-as-a-Service applicatie heeft zowel voordelen voor jou als je medewerker.

Onderscheid je in de war for talent

Als eerste heb je als zaakvoerder, HR Manager of Fleet Manager een voordeel in de war for talent. Zo vragen medewerkers steeds meer flexibiliteit en dat is begrijpelijk.

Met een Mobility-as-a-Service platform til je je duurzame flexibiliteit naar een hoger niveau. Een digitaal mobiliteitsplatform zoals Olympus bundelt namelijk meer dan 30 mobiliteitsdiensten in één app.

Op die manier beschikken je medewerkers telkens over het meest geschikte vervoersmiddel, perfect afgestemd op hun plaats en tijdstip.

Bijdrage aan een duurzame toekomst

Daarnaast zet je je als bedrijf in voor een groenere wereld. Bij MaaS gaat het niet om het bezit van vervoersmiddelen, maar om het gebruik ervan.

Zo verminder je de CO2-uitstoot met behulp van MaaS-oplossingen én is het vaak goedkoper dan eigen vervoer. Wist je dat je bijvoorbeeld op een treinrit van Kortrijk naar Antwerpen maar liefst €52,17 per medewerker bespaart, in vergelijking met het gebruik van de eigen wagen?

Win tijd aan administratie

Als werkgever betekent de implementatie van MaaS ook administratieve tijdswinst. Met Olympus Mobility verwerk je namelijk slechts één keer per maand één overzichtelijke factuur van alle mobiliteitsuitgaven. Jij bent toch ook fan van minder administratieve rompslomp?

Begint het te kriebelen om Mobility-as-a-Service te implementeren in je bedrijf?