De Vlaamse landmaatschappij kiest overtuigd voor de Olympus Mobility-app

 De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is een overheidsdienst die onder meer de open ruimte leefbaar en duurzaam wil inrichten. De VLM wou ook haar mobiliteit op dezelfde manier aanpakken, nagaan hoe ze de uitstoot konden terugschroeven, de aansluiting van de werknemers op het openbaar vervoer verbeteren, meer met deelfietsen werken… En dat alles op een efficiënte manier beheren. Uiteindelijk kwam de VLM bij Olympus Mobility terecht. Steven Scheirlinckx, Facility Manager van VLM, geeft een woordje uitleg.

De aanpak

“Vorig jaar stelden we een vervoersbehoefteplan op samen met The New Drive. Daarin brachten we het woon-werkverkeer en de professionele verplaatsingen van onze werknemers in kaart. Veel van hen maken vaak gebruik van het openbaar vervoer om de verplaatsing van onze administratieve hoofdzetel in Brussel naar de deelkantoren in de provincies te maken. Ook onderling worden veel verplaatsingen gemaakt tussen de deelkantoren. Ze nemen daarvoor de trein aangezien onze kantoren zich allemaal dicht bij een station bevinden. Onze pool wagenvloot van zestig auto’s wordt ingezet voor verdere verplaatsingen in het Vlaamse land.”

“Op basis van de aanbevelingen in het vervoersbehoefteplan hebben we een concreet actieplan uitgewerkt. We wilden ons aanbod elektrische wagens uitbreiden en nog meer de nadruk leggen op duurzame vervoersmiddelen zoals het gebruik van het openbaar vervoer waar en wanneer mogelijk, Cambio-wagens en deelfietsen. Die deelmobiliteit had nog niet echt ingang gevonden in ons bedrijf. We hadden wel een contract met Blue Bike maar de praktische uitvoering liet te wensen over. We betaalden voor een dienst die nauwelijks werd gebruikt. Dat kon beter.”

“Bij The New Drive werkte men al met Olympus Mobility. We waren meteen onder de indruk van de eenvoudige manier om tickets voor het openbaar vervoer te kopen en die aankoop even gemakkelijk administratief te beheren. Ook het Cambio-aanbod was meegenomen. We hadden al vaak de vraag gekregen van onze werknemers met een controlefunctie om te kunnen rondrijden in een anonieme wagen. Kwestie van de controles efficiënter te maken.”

De testfase

“Twintig testers kregen toegang tot de app in een testfase van zes maanden, elk kreeg een ‘mobiliteitsbudget’ van 120 euro per maand. Dat budget konden ze gebruiken om een fiets te huren, een Cambio te reserveren, een ticket voor de trein te kopen… Vooral dat laatste deden ze vaak. Met de Olympus Mobility-app werden de verplaatsingen tussen hoofd- en bijkantoren en de aankoop van treintickets een fluitje van een cent. De Olympus-app berekent trouwens altijd de goedkoopste optie op maat van de gebruiker. De app geeft ook een routetraject aan: neem eerst een fiets, dan een trein, dan weer een fiets.”

Hoe onze testers de app vonden?

“Onze testers waren unaniem positief. In het begin waren er wat opstartproblemen, een wachtwoord raakte vergeten, af en toe blokkeerde er iets, maar alles verliep al bij al heel vlot. En waren er problemen, dan volstond een telefoontje naar de helpdesk van Olympus Mobility om alles in goede banen te leiden. De helpdesk heeft ons altijd goed geholpen en ondersteund. Zodra we vaststelden dat iets niet werkte zoals het hoorde, meldden we dat en Olympus Mobility maakte het meteen in orde. Ook als we iets wilden aanpassen aan onze instellingen gebeurde dat onmiddellijk. Toen de testperiode achter de rug was, smeekten de twintig testers er als het ware om om het systeem te behouden. Zo gemakkelijk hadden ze het nog nooit gehad.”

De beslissing

“Aangezien we een overheidsbedrijf zijn, zijn we verplicht minstens drie offertes te vergelijken. Dat hebben we na afloop van de testperiode ook gedaan. Voor onze specifieke vraag – eenvoudige toegang tot het openbaar vervoer, gebruik van deelfietsen en Cambio-wagens – bleek Olympus Mobility er met kop en schouders bovenuit te steken. De 120 euro die de werknemers per maand krijgen is een virtueel bedrag, ze krijgen het niet contant in handen. Het geld staat geparkeerd op een geblokkeerde rekening. Op het eind van de maand trekt Olympus Mobility het bestede bedrag eraf.”

Wat heeft VLM overtuigd de Olympus Mobility-app te gebruiken?

“Olympus Mobility biedt een totaalpakket van diensten aan in heel Vlaanderen en heeft een uitgebreid netwerk. De helpdesk is goed bereikbaar en helpt deskundig en snel. Voor de werknemers verloopt alles probleemloos en gebruiksvriendelijk. Ook voor de werkgever is de Olympus Mobility-app een zegen want het maakt komaf met een pak administratieve rompslomp. Als werkgever betaal je wat werd aangekocht op het eind van de maand, zonder poespas, en krijg je een gestructureerd overzicht van alle uitgaven. Makkelijker kan echt niet. Dat Olympus Mobility lokaal verankerd is, met een kantoor in Gent, is ook een voordeel.”